ایلنا نوشت: مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش با اشاره به امکان تحصیل دختران متاهل، کودکان کار، معلولان و زنان خانه دار در مدارس آموزش از راه دور از آموزش 250 زندانی در 4 استان خبر داد.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه رسالت اصلی آموزش از راه دور پوشش دانش آموزان بازمانده از تحصیل بوده، به شرایط خاص این افراد اشاره کرد و گفت: زمان ثبت نام دانش آموزان معمولاً تابستان است و با توجه به اعلام آموزش و پرورش، افراد واجد شرایط ثبت نام می کنند. البته در مهر ماه مشخص می شود که چه کسانی واجد شرایط حضور در مدارس روزانه نیستند و این دسته عمدتاً دانش آموزانی هستند که تازه در مهر ماه برای ثبت نام مراجعه می کنند. به این دلیل، یک ماه مهر را نیز این فرصت و مهلت را قائل شدیم تا بازماندگان از تحصیل بتوانند نسبت به ثبت نام اقدام کنند. حتی به استانها این اختیار را داده ایم که چند صباحی بعد از آبان نیز، با تشخیض خود امکان ثبت نام را فراهم کنند.

تشریح واجدان شرایط تحصیل در مدارس آموزش از راه دور

او افزود: بر اساس ضوابط، مقررات و آیین نامه های مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، ما در دوره های اول و دوم متوسطه، 2 گروه را تحت پوشش قرار می دهیم. یک گروه؛ دانش آموزانِ بزرگسال و بالای 18 سال هستند که شرایط سنیِ تحصیل در مدارس روزانه را از دست داده اند و گروه دیگر نیز دانش آموزان لازم التعلیم هستند که خود به چند دسته تقسیم می شوند.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در تشریح شرایط گروه دوم توضیح داد: این دسته، درست است که شرایط سنی شان زیر 18 سال است اما بنا به دلایل قانونی، با تشخیص کمیسیون خاص ادارت آموزش و پرورش مناطق می توانند به مدارس آموزش از راه دور معرفی و ثبت نام شده و تحصیل کنند.

او افزود: به طور مثال دانش آموزانی داریم که امکان دسترسی به مدارس متوسطه برایشان میسر نیست. همپچنین روستاهایی را که 2 - 3 نفر دانش آموز متوسطه اول داشته اما در مقابل دسترسی به مدارس متوسطه ندارند. از طرفی نیز اساساً صرفه اقتصادی ندارد که آموزش و پرورش در آن روستا مدرسه تاسیس کند.

شاهمرادی ادامه داد: یا به طور مثال دانش آموزان دختر که متاهل می شوند، بر اساس ضوابط یا باید در مدارس بزرگسالان و یا در مدارس آموزش از راه دور، ادامه تحصیل بدهند و همچنین افرادی هم که معلولیت جسمی دارند و حتی آن دسته از کسانی که در زندان به سر می برند.

کم اطلاعی گروههای هدف از امکان تحصیل از طریق آموزش از راه دور

وی با بیان اینکه پوشش آموزش از راه دور در نیم سال آخر، 175 هزار نفر بوده است، گفت: بزرگترین نقیصه در سازوکار آموزش از راه دور، اطلاع رسانی کم درباره استفاده از این ظرفیت است. در واقع گروه های هدفِ ما کمتر از امکان تحصیل از طریق آموزش از راه دور آگاه هستند و ضروریست که تعامل و همکاری بیشتری بین ما و رسانه ها در معرفی این ظرفیت ایجاد شود. در حال حاضر افراد زیادی هستند در جامعه هستند که اگر بدانند چنین راهی برای ادامه تحصیل وجود دارد، قطعاً برای ارتقاء سطح سواد خود اقدام خواهند کرد.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش در این مدارس بصورت نیمه حضوری یا غیرحضوری است و با شیوه نیم سالی - واحدی صورت می گیرد. در حالی که در مدارس عادی، آموزش بصورت سالی - واحدی است.

او افزود: به این ترتیب در آموزش از راه دور، برخلافِ دانش آموزی که در مدارس عادی ثبت نام می کند و باید آن پایه را یک سال سپری کند، در اینجا امکان کوتاه کردن و یا به فراخورِ شرایط فراگیر، امکان اینکه زمان را بیشتر کرد، وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه تمام قصد و نیت آموزش از راه دور این است که هیچ کسی از تحصیل به هر دلیلی بازنماند، گفت: همین الان هم اگر افرادی علاقمند به ادامه تحصیل هستند می تواند به مراکز ما در 604 منطقه آموزشی در سراسر کشور مراجعه و اقدام به ثبت نام کنند.

در همه مناطق کشور، مدرسه آموزش از راه دور دائر است

شاهمرادی ادامه داد: تقریباً در همه مناطق آموزشی کشور، مدرسه آموزش از راه دور دائر است. اگر هم در جایی اعلام شود که ضروریست مدرسه آموزش از راه دورِ تازه ای تاسیس شود، ما بررسی و نسبت به توسعه، اقدام می کنیم.

مدیر آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش در تشریح فعالیت مدارس تحت پوشش گفت: در این مدارس، هم دوره متوسطه اول؛ یعنی پایه هفتم، هشتم و نهم و هم متوسطه دوم؛ شامل شاخه های نظریِ علوم تجربی، علوم انسانی و علوم ریاضی و کار و دانش مورد آموزش است. با این توضیح که در کار و دانش، دانش آموز دروس عمومی را در مدرسه می گذراند و مهارتِ خود را بر پایه ضوابط خاصی که وجود دارد، در مراکز دارای صلاحیت که از طرف ارگانهای ذیربط، متناسب با رشته فعال هستند، یاد خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در میان مخاطبان، آن دسته از بازماندگان تحصیلی که سنشان نزدیکتر به سن تحصیلی است، هدف اولیه آموزش از راه دور هستند، افزود: افراد زیادی در این دسته وجود دارند که بنا به شرایط گوناگون اقتصادی، فرهنکی و ... از تحصیل دور مانده اند. در این بین نفراتی هستند که مجبور به اشتغال و کار هستند اما متاسفانه با سیستم آموزش از راه دور آشنایی ندارند و بسیار مشتاق اند که شرایطی وجود داشته باشند تا هم کار و هم تحصیل کنند.

شاهمرادی ادامه داد: خوشبختانه نظام آموزش از راه دور بسیار منعطف است و می تواند همه بازماندگان از تحصیل را پوشش دهد و خوشبختانه تاکید وزیر محترم آموزش و پرورش نیز بر این است که از تمام ظرفیت آموزش از راه دور برای پوشش تحصیلی این افراد استفاده بشود.

پوشش تحصیلی 396 نفر در 4 مدرسه ایرانی خارج از کشور

وی با تاکید بر اینکه آموزش از راه دور حتی امکان بهره گیری و استفاده آحاد ایرانیان خارج از کشور را نیز مهیا کرده است، گفت: تفاهمنامه ای با سازمان زندانها داریم که به همه استانها نیز ابلاغ شده است. در این میان برخی استانها توجه ویژه داشته و کار را بخوبی آغاز کرده و بعضی هم هنوز موفق به ایجاد تعامل مورد نیاز نشده اند که انشالله از آنجا که بستر لازم از سوی دو نهاد؛ یعنی وزارت اموزش و پرورش و سازمان زندانها ایجاد شده است، بزودی شاهد فعالیت آنها هم خواهیم بود تا آن دسته از بازماندگان به تحصیل که متاسفانه در زندان به سر می برند، بیش از پیش از سواد بیشتر برخوردار شوند، چرا که هم تحقیقات صورت گرفته در آموزش و پرورش و هم تحقیقات خودِ سارمان زندانها، موید این است که هرچه سطح سواد افزایش پیدا کند، میزان مشکلات اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد.

شاهمرادی با بیان اینکه در 1615 مدرسه، 175 هزار دانش‌آموز تحت آموزش قرار داده شده اند، اظهار داشت: در مدارس آموزش از راه دور 21 هزار معلم و همکار فرهنگی فعالیت می کنند. در 4 مدرسه خارج از کشور ما 396 نفر تحت پوشش قرار گرفتند.همچنین در 4 استان مازندران، یزد، کرمان و همدان 250 نفر در زندان ها تحت پوشش آموزش از راه دور قرار گرفتند.

47237

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =