۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

تسنیم نوشت: حکم اعدام قاتل ستایش قریشی دختربچه افغانستانی ساعاتی قبل از اجرا در زندان رجایی‌شهر کرج، به تعویق افتاد.

23 فروردین‌‌‌‌‌‌‌ سال گذشته بود که گزارشی مبنی بر وقوع قتل یک دختر بچه 6 ساله افغانستانی در روستای خیرآباد ورامین تحویل مراجع قضایی شد. گزارش حاکی از آن بود که ستایش قریشی که به گفته پدر او یکشنبه 22 فروردین برای خرید بستنی از منزل خارج شده، دیگر به خانه بازنگشته است. در تحقیقات اولیه مشخص شد که پسر 17 ساله همسایه که دچار وسوسه شیطانی شده بود، او را ربوده و پس از تجاوز به قتل رسانده است.

با اعلام این گزارش، دادستانی ورامین بر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت پرونده تأکید کرد و از نخستین لحظات وقوع این جنایت، رسیدگی به این پرونده به طور ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت تا اینکه پس از صدور قرارمجرمیت و کیفرخواست، شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران، قاتل ستایش را بابت ارتکاب قتل به قصاص، تجاوز به‌عنف به اعدام و بابت جنایت بر میت به دیه محکوم کرد و این حکم 20 دی سال 95 در شعبه 32 دیوان عالی کشور تأیید شد. دهم بهمن هم وکیل اولیاء دم ستایش از ارسال این پرونده به واحد اجرای احکام دادسرای ورامین خبر داد.

قاتل ستایش در جلسه محاکمه

براساس این گزارش، بعد از اینکه 18 مهرماه ابوالقاسم مرادطلب دادستان ورامین از تعیین زمان اجرای حکم اعدام خبر داد،‌ وکیل متهم مدعی شد موکلش هنوز به سن قانونی (18سال) نرسیده است و هنوز حدود 2 ماه تا این زمان فرصت باقی مانده است. این اظهارنظر وکیل مدافع متهم، واکنش دوباره مرادطلب را به دنبال داشت. دادستان ورامین گفت ملاک قانون، 18 سال قمری است و متهم این پرونده نیز 18 سال تمام دارد.

طبق برنامه قرار بود صبح امروز قاتل ستایش در زندان رجایی‌شهر کرج اعدام شود اما غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان اعلام کرد: اجرای حکم اعدام قاتل ستایش قریشی به تعویق افتاده و صبح پنجشنبه حکم اجرا نمی‌شود.

رییس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: زمان اجرای حکم مذکور مجددا از ناحیه دادستان مجری حکم تعیین خواهد شد.

در حالی که اسماعیلی صرفا به اعلام تعویق اجرای حکم بسنده کرد و هیچ اشاره‌ای به دلیل تعویق اجرای حکم و زمان مجدد اجرای حکم نکرد، عسگر قاسمی‌آقباش وکیل متهم پرونده نیز در گفت‌وگ با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، با اعلام بی‌اطلاعی از دلیل این تصمیم گفت: شب گذشته از کانون اصلاح‌وتربیت استان تهران با بنده تماس گرفتند و گفتند اجرای حکم اعدام به تعویق افتاده است. آنها هیچ دلیلی هم به بنده درباره اجرای حکم نگفتند.

وی درباره اینکه آیا برخی شایعات مبنی بر اعلام رضایت خانواده ستایش از قصاص و تلاش برای عفو این محکوم از حکم اعدام صحت دارد گفت: چنین ادعاهایی به هیچ‌وجه صحت ندارد و اصلا با توجه به اصرار قاطع خانواده ستایش برای اجرای حکم، به هیچ‌وجه موضوع رضایت مطرح نیست. هیچ‌کسی هم بنا ندارد برای بخشیدن قاتل، به خانواده ستایش فشار وارد کند.

نورالله عزیزمحمدی هم که وکالت خانواده ستایش را برعهده داشت، از دلایل لغو اجرای حکم اعدام اظهار بی‌اطلاعی کرد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، با رد برخی شایعات مبنی بر اعمال فشارها برای تعویق اجرای حکم گفت: با وجود اعلام قبلی برای اجرای حکم، مشورتی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که این اقدام به بعد از ماه‌ صفر موکول شود. البته هیچ منع شرعی و قانونی برای این کار وجود ندارد اما به این نظر رسیدیم که اجرای حکم بعد از ماه صفر بهتر است.

وی درباره اینکه برخی، ادعای تصمیم خانواده مقتول مبنی بر اعلام رضایت از قصاص و احتمال عفو محکوم را مطرح کرده‌اند نیز گفت: چنین ادعایی حداقل تا این لحظه صحت ندارد زیرا خانواده ستایش بر اجرای حکم، نظر قاطع و اصرار دارند.

اسماعیلی در پایان تأکید کرد که توقف و تعلیق اجرای حکم به هیچ‌وجه صحت ندارد و بعد از ماه صفر زمان اجرای حکم اعلام می‌شود.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    10 20
    باباش مثل اینکه کاره ائی است.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
      11 3
      اگه كاره اي بود حاشيه قرچك زندگي نميكرد.