شهردار تهران با اشاره به نقش مهم تهران در رسیدن ایران به رشد فراگیر گفت: تهران در سال ۲۰۱۶ تولید ناخالص داخلی بالغ بر ۱۰۱ میلیارد دلار معادل ۲۱ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ایران را داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از شهرنوشت، محمد علی نجفی عصر امروز در «سومین نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر» که در شهر سئول کره جنوبی برگزار شد افزود: تهران هنوز نیمی از بخش صنعت ساخت کشور را در ۲۰۱۶ به خود اختصاص داد و پایتخت تجاری ایران به شمار می‌رود.

شهردار تهران با بیان اینکه اقتصاد ایران در حال رشد است اما این اقتصاد فراگیر نیست، گفت: بیشتر از نیمی از این رشد در بخش نفت است و آثار آن در ایجاد اشتغال و بهبود نابرابری مطلوب نبوده است. از این رو ما به رشد فراگیرتری در ایران نیاز داریم و دولت باید از طریق هموارسازی زمین بازی برای کسب و کارهای موجود و جدید و بهبود فضای کسب و کار و کارایی بخشی به بازار کار، بخش غیر نفتی را تقویت کند.

نجفی در ادامه پتانسیل های شهرداری تهران برای تحقق رشد فراگیر را برشمرد و گفت: زیرساخت گسترده فن آوری اطلاعات و ارتباطات در نظام مدیریت شهری وجود دارد که هوشمند سازی شهر تهران و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فن آوری های جدید و به ویژه ICT را از طریق تولید و فروش Big Data موجود و قابل تولید در شهرداری تهران، فراهم کرده است.

وی با اشاره به قابلیت‌های گردشگری در پایتخت، بیام کرد: جاذبه‌ها و پتانسیل‌های پرشمار گردشگری در شهر تهران، امکان توسعه صنعت توریسم به عنوان یک صنعت اشتغال‌آفرین و ارزآور را ایجاد کرده است و به عنوان یکی از پتانسیل‌های شهری به منظور تحقق رشد فراگیر به شمار می رود.

شهردار تهران با اشاره به وجود مراکز متعدد و بزرگ آموزشی و پژوهشی مستقر در منطقه کلانشهر تهران گفت: این مراکز علمی از رتبه قابل قبولی در عرصه بین‌المللی برخوردار هستند و می‌توانند به عنوان موتور محرک ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به منطقه و جهان عمل کنند همچنین مراکز معتبر و کیفی متعدد در حال ارائه خدمات درمانی و سلامت در شهر تهران هستند.

نجفی بیان کرد: تهران چه به عنوان یک اقتصاد منطقه‌ای بزرگ و چه به عنوان الگویی از تجارب اقتصادی موفق برای سایر شهرها، نقش مهمی در اجرای سیاست‌های اقتصادی، شامل رشد فراگیر ایفا می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود در این اجلاس به تشریح برخی از اولویت‌های راهبردی شهرداری تهران در جهت تقویت رشد فراگیر پرداخت و گفت: توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش با تاکید ویژه بر نقش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات از طریق بهره‌برداری از سخت‌افزار و نرم افزارهای موجود در نظام مدیریت شهری تهران به عنوان یکی از اولویت‌ها در این زمینه به شمار می‌رود. در کنار آن تولید، انتشار و فروش Big Data موجود در زیرساخت‌های فن‌آوری شهر تهران در جهت خلق درآمد و ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید برای کسب و کارهای مبتنی بر ICT از اهمیت زیادی برخوردار است.

شهردار تهران با تاکید بر ضرورت توسعه گردشگری در شهر تهران با توجه به ویژگی‌های اکوتوریستی و تاریخی و ظرفیت‌های خدمات سلامت گفت: ضروری است به سمت ایجاد اشتغال فراگیر از طریق مدیریت و بهره‌برداری اقتصادی و بهینه از میراث ارزشمند شهری حرکت کنیم همچنین تحریک رشد اقتصادی، کاهش نابرابری و بهره مندسازی اقشار پایین جامعه از منافع رشد اقتصادی نیز اجتناب ناپذیر است.

وی از توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فن آوری های روز با هدف جهش اقتصادی توام با ایجاد اشتغال فراگیر به عنوان یکی از اولویت‌های پیش رو یاد کرد و گفت: برنامه‌ریزی مشارکتی باید به جای برنامه‌ریزی از بالا به پایین با حضور فعال کلیه ذینفعان شهری استقرار یابد چراکه رشد فراگیر مستلزم مشارکت فراگیر در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی است.

نجفی همچنین از جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تامین مالی صدها پروژه اقتصادی جذاب با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به عنوان دیگر اولویت پیش رو یاد کرد.

شهردار تهران بیان کرد: اگرچه شهرداری تهران در این مسیر از تمام ابزار و اختیارات قانونی خود استفاده خواهد کرد اما قطعا جلب مشارکت دولت مرکزی و سایر سازمان‌هایی که امکان اثرگذاری بر رشد فراگیر دارند را به عنوان یک استراتژی مکمل در دستور کار دارد.

ابراز تمایل سرمایه گذاران کره ای برای حضور در پروژه های شهری تهران

شهردار تهران همچنین با تعدادی از مقامات و روسای شرکت‌های بزرگ کره جنوبی و فعالان اقتصادی این کشور دیدار و گفت و گو کرد. در جریان این دیدار نجفی با اشاره به روابط خوب تاریخی و اقتصادی میان دو کشور تصریح کرد: در طول بیش از ۴۰ سال رابطه اقتصادی میان ایران و کره جنوبی دولت و شرکت‌های این کشور در دوران جنگ تحمیلی و دوره تحریم همکاری‌های خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته اند.

وی با اشاره به گشایش در روابط اقتصادی کشور گفت: خوشحالم که بعد از «برجام» می‌توانیم روابط خود را بیشتر گسترش دهیم و همکاری‌های خوبی میان فعالان اقتصادی دو کشور شکل بگیرد.

شهردار تهران با اشاره به خط اعتباری گشوده شده از سوی کره جنوبی گفت: با قراردادی که برای فاینانس بسته شده است، میتوانیم روابط خود را به صورت جدی‌تر دنبال کنیم؛ همچنانکه در ادامه مذاکرات خوبی در زمینه ساخت بیمارستان و سایر مراکز خدماتی مورد نیاز با شرکت های کره‌ای صورت گرفته است.

نجفی با اشاره به همکاری مناسب بخش نفت و گاز جمهوری اسلامی ایران با شرکت های کره‌ای به تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در شهر تهران به منظور حضور سرمایه‌گذاران این کشور پرداخت.

وی در ادامه ضمن ابراز به منظور استفاده از دانش و سرمایه شرکت‌های کره ای در توسعه طرح‌های آتی خطوط مترو در شهر تهران تاکید کرد: در نظر داریم تعداد مسافران متروی تهران را از ۲.۵ میلیون نفر فعلی به پنج میلیون مسافر در روز افزایش دهیم.

نجفی در ادامه این دیدار که مدیران شرکت های کره‌ای نیز در آن حضور داشتند بر برنامه های شهرداری تهران به منظور برقی کردن موتور سیکلت و خودروها در تهران را تشریح کرد.

وی توسعه در زمینه‌های دانش بنیان، مدیریت پسماند، نوسازی بافت فرسوده، ساخت شهربازی و توسعه امکانات تفریحی را از دیگر زمینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری در شهر تهران عنوان کرد.

شهردار تهران در ادامه ضمن دعوت از شرکت‌های کره ای برای سفر به تهران به منظور پیگیری مذاکرات درباره سرمایه گذاری در پروژه‌های شهری، توضیحاتی در زمینه گسترش خط اعتباری و تضمین‌های موجود از سوی دولت ویژه سرمایه گذاران خارجی ارایه دارد.

در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران و مقامات شرکت های تجاری و هولدینگ‌های کره جنوبی برای استفاده از فرصت های تجاری در تهران ابراز تمایل کردند.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =