۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵

حسین امینیان‌ندوشن*

نحوه برخورد با آقای سپنتا نیکنام، نماینده منتخب زرتشتی شهر یزد، بی‌اختیار مرا به سال‌های دور پرتاب کرد. سال‌هایی که در دبیرستان ۲۵ شهریور یزد،درس می‌خواندیم. در آن سال‌ها ۴ یا پنج تن از همکلاسی‌های من زرتشتی بودند.

در آن فضای دوران نوجوانی هیچ‌گاه در نیافتیم که آنها با ما تفاوت دارند؟ به قول آن مثل معروف «عیسی به دین خود و موسی به دین خود». آنچه در آن فضا اهمیت داشت همانا دویدن در کوچه پس کوچه‌های گلین شهر یزد و شیطنت‌های بسیار و بسیار و لذت بردن از قدم زدن‌ها و بازی‌های فوتبال و والیبال آن دوران بود. کسی از کسی نمی‌پرسید که دین و ایمانت چیست؟

معلمی هم داشتیم که بر آیین زرتشت بود، اما او هم کار خویش می‌کرد و احتمالا به رای زرتشت پیامبر تسمک می‌جست: «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک». امروز هم احتمالا آقای سپنتا نیکنام قرار نیست که مبلغ مذهبی باشد، او قرار است با همین ذهنیت «پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک» به وظایف اجتماعی خود در زمینه امور فرهنگی و هنری و اجتماعی شهر یزد عمل کند و اگر هم تخصص و علاقه ‌دیگری دارد که آن را هم در کار خدمت به خلق و شهروندان به کار گیرد.

نگارنده قصد ورود به حیطه حقوقی را ندارد و نمی خواهد بداند که چه کسی و نهادی حق دارد چنین کاری بکند و یا نکند؟ بلکه از موضع یک هموطن سخن می‌گوید که ربع قرنی را در کشورش و شهرش(یزد) زیسته است و تجربه‌های شخصی از بودن با ایرانی از هر قوم و ملت و مذهبی را در سابقه زیست خود دارد و از این منظر به این ماجرا می‌خواهم نظر کنم.

هویت ما ایرانیان بر دو بال مذهب و ملیت قرار دارد و تکیه کردن بر یک بال هویتی و بی‌اعتنایی به بال دیگر هویتی ما می‌تواند آسیب‌های جدی به پیکره هویتی ما وارد سازد. این گونه برخورد‌ها تصویر مثبتی که از ایران در حال شکل گیری است را بر هم می زند. نکته جالب توجه این که، در زمانی که این خبر منتشر می‌شد همزمان یکی دو برنامه درباره ایران و تمدن آن ،در شبکه‌های معروف فرانسه پخش شد و یا یکی از نشریات معروف تاریخی در فرانسه ۱۲۰ صفحه به ایران اختصاص داد و علاوه بر آن نشریه ای که درباره مد بود، چند صفحه درباره ایران اختصاص داد و مخاطبان خود را تشویق می‌کرد که به ایران بروند. حال در چنین وضعیتی که شهر یزد هم به عنوان شهر ثبت شده در یونسکو نامی و نشانی در دنیا برای خود پیدا کرده است، و همه چیز مثبت است چنین اتفاقی و مانور دادن روی ان بسیار ضربه زننده است. در چنین فضایی که کشور با مشکلات عدیده‌ فرهنگی و اقتصادی دست به گریبان است، رفتن به سراغ چنین موضوعاتی اصولا با هیچ گونه استراتژی همخوانی ندارد. من خود از زمانی که شهر یزد به عنوان شهر تاریخی در یونسکو ثبت شد، فرانسویانی را ملاقات کردم که نخستین سوالشان درباره یزد بود. شهری که بخشی از هویت تاریخی‌اش را از آیین زرتشت گرفته است.

ایران در اوضاع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نگران‌کننده‌ای به سر می‌برد و بیش از هر دورانی نیازمند وحدت است و طرح این گونه مباحث نه تنها کمکی به کسی و چیزی نمی‌کند، بلکه فضا را به سمتی می برد که از موضوعات اساسی کشور غافل شویم. خوشبختانه در چند روز گذشته و با مقاومت مدنی مردم و نیز برخی بزرگان شهر یزد، فضا به سمتی حرکت کرده است که این گونه تک مضراب‌های ناکوک فرصت نواختن پیدا نکنند. امید که فشارها به سمتی حرکت کند که رای مردم یزد محترم و مطلق شمرده و لحاظ شودو حرکت‌هایی اینچنینی مجال طرح و بحث هم نیابند.

*کارشناس بین‌المللی فرش مقیم فرانسه

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    12 0
    احسنت
  • بی نام DE ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    12 0
    با ایشون موافقم
  • بی نام DE ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    9 0
    شما گفتید، مردم بیشتر از این را هم قبول دارند، ولی ان چند نفر این استدلالها رو نمی پذیرند چون آسیای میانه پاکستان اعراب و ترکیه و روسیه از تقویت هویت ایرانی می ترسند و متنفرند. ما قدرتی نداریم دوست من
  • بی نام A1 ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    11 0
    چه اسم زیبایی هم دارد این بنده خدا اقای نماینده
  • بی نام US ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    12 0
    بسیار عالی نوشتید. ما شعار می دهیم که میزان رای ملت اما در عمل از قرار این ملتی که به ایشون رای دادند را به هیچ می گیریم.
  • بی نام A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    8 0
    وحدت به اسم مردم به کام عده ای؟؟؟ این شعار ها تا کی؟ خسته ایم
  • شهروند ايراني GB ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
    3 2
    با مقاله ايشون بسيار هم انديش هستم به نظر من ما مسائل مهمتري در قالب ارتقاع سطح فرهنگ و انديشه داريم و انتخاب بر اساس مذهب ، كاري در باب سليقه فردي و خارج از اصول قوانين مدور نظام بر اقليت مذهبي ايران است چرا كه هميشه مقام معظم تاكيد بر ارج نهادن به اقليت هاي ديني موجود در ايران داشته اند