تلاش وزارت کار برای گسترش بیمه فراگیر اجتماعی/ ربیعی: ناامنی روانی از علل بروز آسیب‌های اجتماعی است

ایسنا نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بیماری‌های روانی با کاهش کیفیت زندگی، هزینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بالایی را به جامعه اعمال می‌کنند، گفت:‌ در تلاشیم تا با گسترش طرح «بیمه فراگیر اجتماعی» گامی در جهت گسترش امنیت روانی اعضای جامعه برداریم.

علی ربیعی در همایشی در جمع روانپزشکان در سالن همایش‌های بیمارستان میلاد، با اشاره به شرایط هشدار در میزان سلامت روانی جامعه گفت: در حال حاضر وضعیت جامعه در شاخص سلامت روانی، اوضاع مناسبی ندارد و درصد بالایی از اعضای جامعه نیاز به دریافت مراقبت‌های روانی دارند.

وی افزود: یکی از علل بیماری‌های روانی شامل بخش فیزیکی، زیست شناختی، مصرف مواد مخدر و کمبود مواد غذایی و معدنی است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمرکز زیادی برای حل مشکلات این بخش انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از سرمایه‌گذاری‌های وزارت رفاه بر روی عوامل فیزیکی به نتایج چندان خوبی در حوزه عمل نرسیده است، افزود:‌ حضور روان‌پزشکان در این وزارتخانه باعث تولید دانش در این زمینه شده است. در حال حاضر وزارت رفاه بر روی امنیت غذایی مادران دارای سوءتغذیه و تمرکز بر هزار روز نخست زندگی هر نوزاد سیاست‌گذاری‌هایی را انجام داده است و یکی از این سیاست‌ها توزیع یک وعده غذای گرم در روستاهای مناطق محروم است.

ربیعی با تاکید بر انجام آزمایشات غربالگری در افزایش بهبود وضعیت روانی اعضای جامعه ادامه داد: اخیرا پیشنهاد انجام غربالگری ژنتیکی به مجلس برده شده است. همچنین تلاش خواهیم کرد تا بر روی اعضای صندوق بازنشستگی کشور تست غربالگری بیماری آلزایمر نیز امکان‌پذیر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تلاش این وزارتخانه در تحت پوشش قرار گرفتن داروهای مربوط به حوزه روان‌پزشکی گفت: تلاش کردیم تا در شورای عالی بیمه داروهای تولید داخل که مربوط به حوزه روان‌پزشکی هستند تحت پوشش قرار بگیرند.

ربیعی با اشاره به عوامل اجتماعی و محیطی تأثیرگذار بر سلامت روانی بیان کرد:‌ عوامل اجتماعی موثر در این زمینه مربوط به حوزه اشتغال، فقر، انزوای اجتماعی، استرس شغلی و سطح اعتماد اجتماعی هستند. با وجود انتقاداتی که بر نظرات مارکس به عنوان یک اقتصاددان وجود دارد، معتقدم نظر این اندیشمند در مورد کار به عنوان جوهره زندگی اجتماعی انسان‌ها دیدگاه درستی است؛ چرا که کار و فعالیت اقتصادی سرمایه مادی و معنوی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد و به افراد هویت می‌بخشد.

وی با انتقاد از سیاست‌های نادرست مسبب بیکاری جوانانی که از دهه ۶۰ تا ۸۰ در سنین فعالیت اقتصادی قرار دارند، گفت:‌ در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا شکاف موجود بین نیروهای شاغل و بیکار را با اصلاح این سیاست‌ها کاهش دهیم. سالانه نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰هزار شغل باید برای این افراد ایجاد شود که متأسفانه این میزان به راحتی محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در طول چهار سال دو میلیون شغل توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ایجاد شده است، ادامه داد: یکی از موضوعات مطرح شده توسط این وزارتخانه موضوع «رشد فراگیر ضدفقر» است که قصد داریم با استفاده از این سیاست مداخلاتی را در بازار کار و عرضه و تقاضای نیروی کار انجام دهیم.

ربیعی با اشاره به سیاست توسعه اشتغال در جامعه افزود: درصدد هستیم تا نگاه علمی به حوزه آسیب‌های اجتماعی را ترویج دهیم.

وی با اشاره به علل اصلی طلاق در بین خانواده‌های ایرانی افزود:‌ در حال حاضر براساس مطالعاتی که انجام شده نخستین علت طلاق مربوط به عدم امنیت روانی و اجتماعی است. همچنین مسئله سوءظن جنسی همسران و نبود رابطه جنسی مناسب در بین آنان و در نهایت فقر و اعتیاد علل دیگر گسترش طلاق در جامعه هستند.

ربیعی با اشاره به هزینه ۹۰ میلیاردی این وزارتخانه برای ورود درمان روان‌پزشکی در مراکز ترک اعتیاد گفت: تلاش کردیم تا متادون درمانی و درمان اعتیاد با داروها را با شیوه روان‌شناسی، روان‌درمانی و توسعه مراکز TC که به دنبال معالجه معتادان در سطح اجتماع هستند، جایگزین کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از افرادی که در مراکز تولیدی مشغول به کار هستند از اختلالات روانی و سو مصرف مواد رنج می‌برند، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که رابطه قدیمی بین فقر و نابرابری و آسیب‌های روانی دیگر قابل اعتنا نیست و امروز تنها طبقه پایین و فقیر اجتماع و یا طبقه متمول شهری مصرف‌کننده مواد مخدر نیستند.

ربیعی با اشاره به اینکه در حال حاضر روان‌پزشکان، جامعه‌شناسان، روان‌شناسان و اقتصاددانان باید نسبت به شناسایی علل اعتیاد با یکدیگر همکاری کنند، گفت: این وزارتخانه با همکاری سازمان بهزیستی در تلاش است تا سیاست‌های رفاهی خود را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال کند.

وی با تاکید بر عامل اعتماد در افزایش سطح سلامت روانی اعضای اجتماع ادامه داد: اعتماد اصلی‌ترین لازمه زندگی اجتماعی است و در صورتی که افراد از اختلال روانی رنج برند، امکان توسعه حرکت‌های مشارکت‌جویانه در جامعه را نخواهند داشت.

ربیعی با اشاره به اینکه این وزارتخانه در تلاش است تا با گسترش طرح «بیمه فراگیر اجتماعی» گامی در جهت گسترش امنیت روانی اعضای جامعه بردارد، گفت: در حال حاضر هفت میلیون ایرانی دفترچه بازنشستگی ندارند که این وزارتخانه با کمک به این افراد و توزیع دفترچه بازنشستگی تلاش کرده است تا امنیت روانی آن‌ها را نسبت به آینده فراهم کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این وزارتخانه ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین شهری را تحت پوشش بیمه قرار داده است، تصریح کرد: در طرح تحول سلامت تلاش کردیم تا با تحت پوشش قرار دادن این افراد مطرود جامعه و تأکید بر مسئله بیمه شدن این افراد، بر روی گسترش اعتماد اجتماعی سرمایه‌گذاری کنیم.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =