۰ نفر
۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
«دیپلماسی» به وقت مسکو

معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان در پی رایزنی های گسترده برای حل بحران سوریه به مسکو سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حسین جابری انصاری، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در کنفرانس بین المللی سوریه (روند آستانه)، به منظور گفتگو و رایزنی با مقامات روسیه پیرامون آخرین تحولات سوریه و همکاری های منطقه ای دو کشور روز گذشته به مسکو سفر کرد.

معاونین وزرای خارجه روسیه و ایران بار دیگر در مسکو، همکاری‌های دو کشور در راستای حل و فصل مناقشه در سوریه را بررسی کردند.

در این باره وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که همکاری‌های تهران و مسکو در راستای حل و فصل مناقشه در سوریه، روز سه شنبه موضوع این دور از مذاکرات "میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه با "حسین جابری انصاری" معاون وزیر امور خارجه ایران در مسکو بود.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: «در جریان این رایزنی‌ها که بطور مرتب بین دیپلمات‌های دو کشور جریان دارد، تبادل اطلاعاتی عمیقی در خصوص روند اوضاع کنونی در کل منطقه خاورمیانه، با مرکزیت سوریه صورت گرفت و سپس طرفین روند همکاریهای تهران و مسکو در راستای کمک به حل و فصل بحران سوریه، با توجه به نتیجه هفتیمن دور از مذاکرات آستانه (پایتخت قزاقستان) در تاریخ 31-30 اکتبر در مورد سوریه را مورد بررسی قرار دادند.»

روسیه و ایران به همراه ترکیه، کشورهای ضامن صلح در سوریه در چارچوب توافقات آستانه بوده و مشارکت نزدیکی در عملیات ضدتروریستی و حمایت از نیروهای دولتی سوریه دارند.

 

ایران و روسیه برای سوریه صلح به ارمغان آوردند


در اینباره خبرگزاری ایرنا در گزارشی مفصل از دیپلماسی فعال کشورمان در خصوص بحران سوریه نوشته است: سوریه در ماه های اخیر با تلاش ایران و روسیه دو قدرت مهم بین المللی سرانجام پس از سال ها حملات تروریست های مورد حمایت غربی-عربی روی آرامش دیده و مناطق مختلف این کشور شاهد صلحی بود که مردم این سرزمین مدت ها انتظارش را می کشیدند.


مجموعه ای از تلاش ها و هماهنگی اقدامات دوجانبه برای تحکیم صلح و ثبات برقرار شده در سوریه در جریان دیدار حسین جابری انصاری مذاکره کننده ارشد ایران در روند صلح آستانه و معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه با مقام های روسی در مسکو بررسی شد.


جابری انصاری در ابتدای ورود به مسکو در گفت و گو با ایرنا در فرودگاه خاطرنشان کرد با میخاییل بوگدانف همتای روس خود و لاورنتیف نماینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سوریه دیدار و مذاکره می کند.


مذاکره کننده ارشد ایران در روند صلح آستانه با بیان اینکه همکاری ایران و روسیه برای حل مساله سوریه الگوی خوبی برای همکاری های منطقه ای است گفت، روابط تهران - مسکو برای پایان دادن به بحران سوریه مهم است.
معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران درمذاکرات صلح آستانه با میخاییل بوگدانف معاون وزیر امورخارجه روسیه با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو دیدار و پس از پایان گفت و گو ها درباره مذاکرات خود با طرف روسی به خبرنگاران گفت: با طرف روس درخصوص مسائل سوریه ومذاکرات سوری آستانه گفت وگو کردیم.


تاکنون هفت دور مذاکرات سوری در آستانه پایتخت قزاقستان تحت سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه صورت گرفته است.
این مذاکرات از دی ماه سال گذشته آغاز و با تداوم آن صلح و ثبات به مناطق مختلف سوریه راه یافته و با توافق برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در این کشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری یافته است.


دور هفتم مذاکرات صلح سوریه در روز 30 و 31 اکتبر - هشتم و نهم آبان - به میزبانی قزاقستان در شهر آستانه برگزار شد، در این مذاکرات علاوه بر سه کشور ضامن آتش بس شامل ایران ، روسیه و ترکیه ، نماینده دولت سوریه ، مخالفان دولت این کشور و نمایندگان سازمان ملل متحد، آمریکا و اردن نیز به عنوان ناظر حضور داشتند.


در گفت و گوهای آستانه هفت موضوع مانند نادیده گرفتن آتش بس و تلاش برای تقویت آن، کاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
روسیه در این مذاکرات پیشنهاد برای برگزاری کنگره ملی گفت وگوهای سوریه را مطرح کرد که قرار است در اوایل ماه دسامبر آینده (نیمه اول آذرماه پیشرو ) در شهر بندری سوچی برگزار شود.


این مذاکرات در عالی ترین سطح از سوی سران ایران روسیه و ترکیه حمایت می شود و به همین دلیل از شانس زیادی برای تداوم و استمرار گفت وگوها برخوردار است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در این رابطه روز سه شنبه گفت که همکاری روسیه با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح سوریه برای حل مسائل این کشور ثمربخش است.


به گزارش ایرنا، پوتین در پایان دیدار با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که دوشنبه شب در شهر بندری سوچی روسیه برگزار شد، افزود: با رضایت خاطرنشان می کنم همکاری های ما با ایران و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن روند صلح آستانه همچنان ثمربخش است.
خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: رئیس جمهوری روسیه خواستار تلاش بیشتر برای تثبیت اوضاع سوریه به ویژه با اجرای طرح حل و فصل سیاسی این کشور شد.


هیچ شکی نیست که روسیه و ایران در روند مذاکرات سوریه سهم بزرگی داشته اند.
هر چند که ترکیه در مذاکرات صلح آستانه شرکت می کند اما این کشور در سال های اخیر تا حدودی در مسائل سوریه با غرب و آمریکا همراهی می کرده که سرانجام با ایجاد اختلاف میان آنها بر سر حمایت واشنگتن از کردهای سوریه و نیز برملا شدن نیات واقعی کاخ سفید در حمایت از داعش که همانا کمک به تجزیه کشورهای منطقه است، ترکیه از این طرح ها فاصله جست و این حرکت با پیوستن آنکارا به مذاکرات صلح آستانه سرعت بیشتر یافته و قابل لمس تر شد.


ترکیه به این واقعیت پی برده است که آمریکا در صدد تجزیه عراق و سوریه است و در صورت موفقیت در این نقشه شوم در راستای اجرای طرح شوم خاورمیانه بزرگ؛ دیر یا زود نوبت ترکها هم فرا می رسد.
به همین دلیل نقش ایران و روسیه در روند صلح سوریه بزرگ و غیرقابل ارزیابی است و دو کشور برای حفظ این روند و جلوگیری از ضربه زدن آمریکا به فرآیند صلح سوری نیاز به هماهنگی اقدامات دارند.

 

بر اساس اطلاعات رسانه های روسی، آمریکا اعلام کرده است که مذاکرات سوریه فقط باید در ژنو صورت گیرد و این اقدام واشنگتن بطور غیر مستقیم مخالفت آمریکا با مذاکرات صلح آستانه نشان می دهد.


علت مخالفت واشنگتن با مذاکرات سوری آستانه نیز مشخص است. آمریکا نقش نداشتن خود در مساله مهم جهانی همچون سوریه را برنمی تابد. به ویژه اینکه در این مذاکرات ایران و روسیه دو مخالف و رقیب ژئوپلیتیکی طرح های آمریکا در منطقه خاورمیانه حضور دارند. به همین دلیل آمریکا می خواهد پرونده مذاکرات آستانه را ببندد.


دلیل دیگر این اقدام آمریکا، تلاش برای به شکست کشاندن روند صلح سوریه است و بر اساس سناریوی واشنگتن مذاکرات ژنو ادامه خواهد داشت اما عربستان سعودی با جلوگیری از حضور گروه هایی از معارضان سوری ساکن این کشور به نام گروه ریاض در مذاکرات ژنو؛ آن را ناکام می کند.


این برنامه با زرنگی چیده شده و آمریکا در حرف و بیانیه از این مذاکرات حمایت اما پنهانی با استفاده از عوامل و عناصر خود در دستگاه رژیم حاکم بر عربستان سعودی، چوب لای چرخ مذاکرات خواهد گذاشت تا نیروهای خود را در سوریه همچنان حفظ کند.
به عقیده یوگنی پریماکف خبرنگار و کارشناس برجسته امور خاورمیانه در روسیه، دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای ایجاد کانون های بیشتری از مناقشه و جنگ در نقاط مختلف جهان تلاش می کند و چنین برنامه ای را در دستور کار دارد.


پریماکف به تازگی در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: آمریکا دیدگاه و راهبرد مشخصی برای حل مسائل خاورمیانه اعلام نکرده و سیاست کنونی این کشور نیز با حمایت از گروه های تروریستی و جنگ طلب به ویژه در سوریه ماجراجویانه است.


کارشناسان بر این باورند که آمریکا در شرایط کنونی از طریق نیروهای خود در سوریه تلاش خواهد کرد تروریست ها را برای ایجاد ناامنی و اقدامات جنگ طلبانه و به ویژه علیه نیروهای ارتش سوریه تحریک و تسلیح کند و در این عرصه رژیم صهیونیستی نیز به کمک واشنگتن می شتابد.


به همین دلیل جابری با الکساندر لاورنتیف مذاکره کننده ارشد روسیه در روند صلح آستانه دیدار کرد.
در این ملاقات که در مقر وزارت دفاع روسیه انجام شد و آلکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه نیز در آن حضور داشت، در خصوص تحولات سوریه و آخرین تلاش ها و ابتکارهای کشور ضامن روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) برای کاهش تنش و حل بحران سوریه، گفت وگو و هماهنگی های لازم بعمل آمد.


در این گفت وگوها علاوه بر تلاش برای تداوم روند صلح آستانه و کنگره ملی گفت وگوهای سوریه که قرار است در سوچی برگزار شود، مساله مبارزه با تروریسم و اوضاع مناطق کاهش تنش در سوریه نیز بررسی و اقدامات و گام های تهران و مسکو در این عرصه هماهنگ شد.


مذاکرات جابری انصاری در مسکو که در راستای رایزنی های منظم ایران و روسیه در مساله سوریه در کنار سایر مسائل مهم منطقه خاورمیانه انجام گرفت، یک بار دیگر این واقعیت را به وضوح نشان داد که تهران و مسکو برای حفظ صلح در سوریه مصمم هستند و هیچ گونه کارشکنی و تهدید و هشدار نمی تواند در آن خلل ایجاد کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =