ایسنا نوشت:

یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح کنگره آمریکا در مورد تعیین مهلت یک ماهه کنگره برای تایید توافق نهایی ایران و 1+5، آن را مغایر قواعد بین‌المللی عنوان کرد و گفت که سایر اعضای 1+5 نیز سرنوشت خود را به منافع ملی آمریکا گره نمی‌زنند.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به انتشار اخباری در مورد طرح اخیر کنگره درباره توافق هسته‌ای، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند هم به اختلافات داخلی آمریکا و احزاب جمهوریخواه و دموکرات و چالش بین رییس‌جمهور آمریکا و کنگره مربوط باشد و هم قطعا بی‌ارتباط با سناریو و برنامه آمریکا در این زمینه نیست زیرا بارها حرف‌های ضد و نقیضی از سوی مقامات آمریکایی مطرح شده؛ گویی یک مجموعه ماموریت بیان یکسری مسائل را دارند و مجموعه دیگر باید مسائل را جور دیگری بیان کنند.

وی با بیان اینکه چالش بین رییس‌جمهور آمریکا و جمهوریخواهان ادامه دارد، افزود: مساله اینها مربوط به رقابت‌های انتخاباتی است چرا که فضای آمریکا با اعلام کاندیداتوری کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری انتخاباتی شده و رقابت‌ها از این به بعد بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آنچه در مقررات بین‌المللی آمده و اینکه قرار است بعد از توافق ایران و 1+5 قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت صادر شود متفاوت از آن چیزی است که کنگره خواسته است زیرا آمریکا فقط یک طرف قضیه است.

سبحانی‌نیا با تاکید بر اینکه لغو کامل و همزمان تحریم‌ها خط قرمز ایران است، تصریح کرد: طرح اخیر کنگره ناشی از دوگانگی در حاکمیت آمریکاست و ما فکر می‌کنیم آمریکایی‌ها نهایتا با این شیطنت‌ها می‌خواهند از زیر بار توافق شانه خالی کنند اما جمهوری اسلامی محکم روی مواضعش ایستاده است.

وی در پایان گفت: کشورهای دیگر عضو 1+5 پیش از این هم گفته‌اند که اگر آمریکا بخواهد موانعی را به وجود بیاورد مستقلا در مورد تحریم‌ها و روابط با ایران عمل می‌کنند و نمی‌توانند تا پایان کار و تا جایی که آمریکا می‌خواهد سرنوشت خود را به منافع ملی آمریکا گره بزنند.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 409777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =