۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۹
«حمید صفت»هایی که قاتل می‌شوند

دکتر مجید صفاری‌نیا، روانشناس اجتماعی، می‌گوید: نباید از بار معنایی منفی کلماتی مثل «ناپدری» و «نامادری» غافل شویم.

فهیمه حسن‌میری: شروع این هفته، با خبری شوك‌آور آغاز شد؛ خبر قتل یك مرد سالمند به دست پسرخوانده‌اش،‌ آن هم پسرخوانده‌ای كه خواننده معروفی است و برای خودش طرفدارانی دارد. حمیدرضا صفت، خواننده سبك رپ كه صفحه اینستاگرامش را بیش از یك میلیون نفر دنبال می‌كنند و چند هفته پیش نامش با ماجراهای تئاتر لامبورگینی بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها افتاد، فكر نمی‌كرد یك روز با عنوان «قاتل» به تیتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تبدیل شود. طرفدارانش هم فکر نمی‌کردند، بی‌شک مادر و پدرخوانده‌اش هم. اما خشم، خشمی که کنترل نشود، گاهی از هر چیزی بیشتر قدرت می‌گیرد،  در یک لحظه نابود می‌کند و هیچ راه برگشتی نیست. مثل اتفاقی که برای خواننده‌ای افتاد که خوانده بود «هنوز هم می‌شه بخشید».

این خواننده 24 ساله كه به اتهام قتل پدرخوانده‌اش دستگیر شد، در اعترافاتش گفته قصد داشته از مادرش در برابر آزار و اذیت ناپدری حمایت کند. او در اعترافاتش از این گفته كه برادرش از آمریکا تماس گرفته و گفته ناپدری‌‌شان مادرشان را مورد آزار و اذیت قرار داده، او هم که خشمگین شده، برای اعتراض رفته اما درگیری انجام گرفته و مرد سالمند، كارش به بیمارستان و درنهایت مرگ می‌كشد.

خبر این اتفاق به سرعت در فضای مجازی پخش شد و با واكنش‌های زیادی همراه بود؛ عده‌ای به حمایت از این خواننده جوان پرداختند و گفتند دفاع از مادرشان در برابر خشونت، تصمیمی است كه احتمالا در شرایط مشابه، آنها هم خواهند گرفت، عده‌ای به این اشاره كردند كه قتل، قتل است و فرقی ندارد از سوی چه كسی و در چه شرایطی انجام گرفته باشد، عده‌ دیگری هم در معایب طلاق و ازدواج مجدد حرف زدند، به آسیب‌پذیری فرزندان طلاق اشاره كردند و گفتند حمید صفت، تنها یكی از نمونه‌هایی است كه طلاق، به آنها آسیب زیادی زده. این واكنش‌ها البته با پخش ویدیویی از این خواننده هم همراه شد، ویدیویی كه در آن حمید صفت به فرزند طلاق بودن اشاره كرده و می‌گوید از این موضوع آزار دیده است.

طلاق زیاد شده، آموزش زیاد نشده

«طلاق می‌تواند اثرات مخرب روانی روی فرزندان یک خانواده ایجاد کند و مطالعات نشان داده آسیب‌پذیری فرزندان طلاق بیشتر است، آنها ممکن است دچار مشکلات اضطراب اجتماعی یا ابراز وجود شوند، یا خیلی مسائل دیگری که آنها را زودتر به مرحله ابراز خشم می‌کشاند.» اینها را دکتر مجید صفاری‌نیا، روان‌شناس اجتماعی به خبرآنلاین می‌گوید، در پاسخ به این که چقدر در بروز این قتل، می‌توان به رابطه خانوادگی این خواننده، حتی بیشتر از شخصیت فردی او، تاکید کرد.

دکتر صفاری‌نیا همچنین اشاره می‌کند که «فرزند خانواده طلاق، فرآیندهای مختلف روانی را تجربه می‌کند که با توجه به این که جدایی پدر و مادر در چه سنی اتفاق افتاده باشد، این فرآیندها کمی متفاوت است؛ مثلا می‌تواند به افت تحصیلی منجر شود یا اضطراب، افسردگی، احساس کمبود اعتماد به نفس، نداشتن حامی یا حتی احساس گناه همیشگی از این که طلاق به دلیل وجود آنها انجام شده برایشان داشته باشد.»

این روانشناس به «رویای همیشگی بازگشت» هم اشاره می‌کند؛ اصطلاحی که می‌گوید به این معناست که همیشه در فرزندان طلاق، از کودکی تا بزرگسالی، وجود دارد و آنها تصور می‌کنند خانواده‌شان ممکن است روزی به شکل سابق برگردد، با همان پدر و مادر اما این بار بدون تنش و چالش.

این مدرس دانشگاه البته این را هم می‌گوید که طلاق، گاهی می‌تواند جنبه درمانی هم داشته باشد و فرزندان را از حضور در یک خانواده متلاطم نجات دهد، اما آنچه مهم است، تصمیم‌گیری والدین برای ازدواج مجدد است؛ موضوعی که اغلب به آن توجه نمی‌شود، از نظر مشاور بهره گرفته نمی‌شود و نتیجه‌اش می‌شود مشکلاتی که مادرخوانده / پدرخوانده‌ها با فرزندان همسرشان دارند و یا برعکس، فرزندخوانده‌ها با والدین یا والد جدیدشان.

صفاری‌نیا به موضوع دیگری هم تاکید می‌کند؛ این که وقتی آمارها از میزان بالای طلاق خبر می‌دهد، چرا کاری برای آموزش خانواده‌هایی که در آنها جدایی اتفاق افتاده انجام نمی‌شود، چرا گفته نمی‌شود والدین باید با فرزندان طلاق چطور رفتار کنند، چطور آنها را برای حضور در خانواده‌ای با پدر، مادر یا خواهر و برادر جدید آماده کنند، چطور زمینه ذهنی خانواده و اجتماع را برای مواجهه با طلاق و ازدواج مجدد آماده کنند، و هزاران آموزش لازم دیگر که مغفول مانده و فقط با شنیدن نتیجه‌اش، که قتل و جنایت است، از ناراحتی سر تاسف تکان می‌دهیم. متاسفانه کارهای تحقیقاتی هم در کشورمان درباره فرزندان طلاق به خوبی انجام نمی‌شود، تحقیقات خارجی در این زمینه وجود دارد ولی مطالعات بومی که با فرهنگ ما تطابق داشته باشد انجام نمی‌شود و در مقابل این همه هشدار نسبت به افزایش طلاق، شاهد کارهای مطالعاتی برای چگونگی مواجهه با آن و کاستن از تبعات مختلفش نیستیم.

به گفته او، رد پای خشم هیجانی خواننده جوان رپ را در این قتل، باید در خیلی پیش از این دید، درست است که او ممکن است در یک لحظه دچار هیجان شده و به دفاع از مادرش برخاسته باشد، اما به احتمال زیاد در تصورات و ناخودآگاهش، این مرد، فردی نبوده که بتواند جایگاه درستی در خانواده داشته باشد و دعوایی که با مادرش داشته، محرکی شده برای این ابراز خشم و انزجار؛ چیزی که ممکن است در فرزندان دیگری از خانواده‌های با ازدواج مجدد هم وجود داشته باشد و باید به آنها تاب‌آوری بیشتری را آموزش داد. همانطور که درباره مسائلی مانند دیابت و سرماخوردگی و بیماری قلبی کار رسانه‌ای می‌شود، لازم است درباره آثار طلاق و پذیرش اعضا در خانواده جدید هم فرهنگسازی شود.

«بار روانی کلمات» هم کشنده است

اما اینها همه موضوع نیست. این روانشناس، موضوع دیگری را هم مطرح می‌کند؛ «بار روانی کلمات»: در هر موضوعی، چندین عامل دخیل هستند و نمی‌توان تنها به یک موضوع اشاره کرد، بار روانی کلمات هم یکی از همین جوانبی هستند که باید در نظر گرفته شود. وقتی از کلماتی مانند «ناپدری» و «نامادری» استفاده می‌شود، چطور انتظار داریم فرزند خانواده، آن والد را به چشم یک عضو موثر و مثبت ببیند و نسبت به او احساس خوبی داشته باشد؟ اصلاح به کار گیری این کلمات، همان کاری است که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند و از بار معنایی منفی آن بکاهند تا کمتر شاهد اتفاقات کینه‌توزانه‌ای در خانواده‌هایی با ازدواج مجدد باشیم.

اشاره او به اتفاقات تلخی است که گاهی به دلیل شهرت فردی که آن را مرتکب شده، بیشتر رسانه‌ای شده و در معرض توجه قرار می‌گیرد، گاهی فقط اشاره‌ای در خبرها به آنها می‌شود و چندان به زنگ خطر بودنشان توجهی نمی‌شود و گاهی هم در خفا هستند و اصلا دیده نمی‌شوند.

جدول‌های زیر، بعضی از قتل‌های تلخی را که ظرف یکی دو سال گذشته در خانواده‌هایی با ازدواج مجدد اتفاق افتاده و رسانه‌ای شده را نشان می‌دهند.

تعدادی از قتل‌هایی كه توسط پدرخوانده / مادرخوانده انجام شده:

تاریخ

محل وقوع

شرح حادثه

مرداد 1395

كرمان

قاتل به دلیل اختلافات خانوادگی اقدام به قتل پدر و مادرخوانده خود در یکی از روستاهای بخش ساردوئیه از توابع شهرستان جیرفت کرد

مهر 1395

مشهد

طاهای 6 ساله كه بر اثر آزارهای پدر و مادرخوانده‌اش به بیمارستان رسانده شده بود، به دلیل خونریزی مغزی جان باخت

آبان 1395

رفسنجان

ستایش، كودك سه ساله رفسنجانی، توسط پدرخوانده‌اش که اعتیاد به موادمخدر داشته تحت آزار قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد. در ابتدای این حادثه مادر طفل به عنوان متهم دستگیر شد؛ اما مشخص شد مادر طفل نیز باردار است و مورد ضرب و جرح توسط همسرش قرار گرفته است

دی 1395

مشهد

پدرخوانده 34 ساله، پسر 9 ساله همسر صیغه‌ایش را به قتل رساند

دی 1395

كرج

دختربچه یک و نیم ساله توسط پدربزرگش به یك مرکز درمانی منتقل شد اما جان باخت. در حالی كه آثار آزار جسمی بر بدن كودك مشخص بود، مادر و پدرخوانده، همدیگر را مسئول این قتل معرفی كردند

اردیبهشت 1396

مشهد

پدرخوانده، رقیه ۵ساله‌ را چنان مورد ضرب و جرح قرار داد که موجب مرگ مغزی او شد

مرداد 1396

تهران

پیرمرد هفتادو‌پنج ساله، پسری که فرزندخوانده‌اش بود و همسر فرزندخوانده‌اش را به قتل رساند و سر آنها را از بدنشان جدا کرد


تعدادی از قتل‌هایی كه توسط فرزندخوانده‌ها انجام شده:

تاریخ

محل وقوع حادثه

شرح حادثه

اردیبهشت 1394

تهران

زن جوان با همدستی شوهرش، پدرخوانده خود را در تهران به قتل رسانده و جسدش را داخل بشکه اسید انداخت

آذر 1394

تهران

ماموران با حضور در محل حادثه با دختری رو‌به‌رو شدند که مدعی بود همسر صیغه‌ای مادرش با چاقو خودکشی کرده اما فهمیدند خودکشی نبوده بلکه به قتل رسیده است

دی 1395

گیلان

دختر 24 ساله، مادرخوانده 42 ساله و دو برادر هفت و چهار ساله‌اش را كشت و خانه را آتش زد

مرداد 1396

زاهدان

دو برادر با یک قبضه کلت کمری به سمت پدرخوانده و مادر خود شلیک کرده که در این حادثه هر دو نفر جان باختند

مرداد 1396

تهران

خواننده ۲۴ ساله به اتهام قتل پدرخوانده‌اش كه پیرمردی 66 ساله بود،‌ دستگیر شد


47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    6 0
    بیشتر ضربه های طلاق رو بچه ها میخورن خیلی بیشتر از والدین
  • بی نام A1 ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    2 0
    همه جای دنیا از این کلمه استفاده میشود نمیشه گفت دلیل قتل فقط یک کلمه باشد کما اینکه قتل هایی رخ داده که فرزند پدر یا مادر واقعی خود را به قتل رسانده