پولی‌ شدن آموزش و بالاگرفتن جریان‌ اعتراضی در ۱۰ دانشگاه‌

اعتراض دانشجویان به پولی‌شدن آموزش و سیاست‌های آموزشی در حالی است که منصور غلامی که حالا دو ماه است سکاندار وزارت علوم شده تاحدی از پولی‌شدن آموزش دفاع کرده و خواستار نظارت بر پردیس‌ها شده است. در روز دانشجو نیز بیش از ۱۰ دانشگاه در اعتراض به سیاست‌های آموزشی تجمع کردند و خواستار برطرف‌شدن این موضوع بودند.

فاطیما فردوس: جریان اعتراض به پولی‌شدن آموزش در قالب تجمع‌های اعتراضی از دانشجویان دانشگاه‌های تربیت‌مدرس، شریف، شهیدبهشتی، تهران و .. به دلیل اجرای قانون سنوات دانشجویی شکل گرفت.

اعتراض دانشجویان به پولی‌شدن آموزش و سیاست‌های آموزشی در حالی است که منصور غلامی که حالا دو ماه است سکاندار وزارت علوم شده تاحدی از پولی‌شدن آموزش دفاع کرده و خواستار نظارت بر پردیس‌ها شده است و تجمع‌های پی‌در‌پی دانشجویان در این خصوص، واکنشی از سوی او نداشته است. در روز دانشجو نیز بیش از ۱۰ دانشگاه در اعتراض به سیاست‌های آموزشی تجمع  کردند و خواستار برطرف‌شدن این موضوع بودند. دانشجویان دانشگاه‌های تهران، علامه‌طباطبایی، شهیدبهشتی، خوارزمی، نیشابور، شریف، هنر تبریز، صنعتی ارومیه و نوشیروانی بابل نیز در روز دانشجو در اعتراض به پولی‌سازی آموزش تجمع کردند. 

پولی‌شدن آموزش در صدر اعتراض‌ها

تجمع‌ها در هر دانشگاه با حاشیه‌هایی همراه بود که نمونه آن برخورد حراست با دانشجویان دانشگاه تهران بود؛ دانشجویان در راستای تجمع روز دانشجو، جلوی در حراست نیز تجمع کردند. دانشجویان با شعارهای «دانشگاه پولگردان، تضعیف زحمتکشان»، «تدبیر این وزارت، علم است یا تجارت؟» ، «روند پولی‌سازی نقض قانون اساسی» ، «در دانشگاه بیگاری بعد از تحصیل بیکاری»، «منطق سرمایه داری؛ استثمار، بیکاری»، «نه به تبعیض جنسیتی و دانشگاه پادگانی» اعتراض خود را اعلام کردند. پیش از این نیز تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ در اعتراض به پولی‌سازی آموزش و افزایش شهریه‌ها بود؛ به‌گفته دانشجویان شهریه این دانشگاه حتی از شهریه دانشگاه آزاد بالاتر است؛ اما به‌گفته دانشجویان هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی نشده است.

در همین میان بیانیه مشترکی از سوی ۳۲ شورای صنفی نوشته شده بود که در هر تجمع اعتراضی خوانده شد. در این بیانیه دانشجویان خواستار لغو طرح کارورزی، افزایش ظرفیت‌های دوره‌ روزانه، توقف گسترش ظرفیت‌های پولی و انحلال پردیس‌های بین‌الملل، توقف واگذاری فضاهای دانشگاهی به کسب‌وکارهای خصوصی و بازگرداندن آن به تشکل‌ها و کانون‌های دانشجویی، پوشش کامل خدمات و یارانه‌ دولتی در زمینه‌ تغذیه، اسکان و حمل‌ونقل دانشجویان، الغای قانون سنوات و حذف قانون تخصیص بودجه دانشجویان بر اساس سنوات، حذف تهدیدها و برخوردها در پاسخ به اعتراضات و مطالبات دانشجویی، بازگشت کامل دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل به دانشگاه‌ها و .. شده بودند.

اعتراضی با بوی نفت!

اعتراض بعدی مربوط به تحصن سه‌هفته‌ای دانشجویان صنعت نفت در اعتراض به شرایط استخدامی و حذف استخدام بدون آزمون فارغ‌التحصیلان گروه الف بود. اعتراضی طولانی‌مدت که رئیس دانشگاه برای پایان دادن به آن اینترنت را قطع و خوابگاه و سلف را تعطیل کرد و دانشجویان چند شب را در حیاط دانشکده ماندند. جلسات با مسئولان هم نتیجه‌ای نداشت. البته با حکم دیوان عدالت اداری آزمون استخدامی وزارت نفت لغو شد تا اصلاحات انجام شود اما تحصن همچنان ادامه پیدا کرد تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان به خواست و مطالبه‌شان برسند.

در این بین گروهی دیگر از دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها با بیانیه‌ای رو نوشت به وزیر نفت خواستار توقف تحصن آنها بودند و معتقد بودند چرا استخدام در وزارت نفت باید در انحصار دانشجویان دانشگاه صنعت نفت باشد؟ (اینجا)در روز دانشجو نیز تجمعی در این خصوص انجام شد و در نهایت با جلسات فراوان، تصمیم بر این شد که یک کارگروه متشکل از نماینده دانشجویان، وزارت علوم، رئیس دانشگاه و هیئت‌علمی پیگیر حل مشکل شوند.

جدول زیر مربوط به تجمع‌‌های اعتراضی در روز دانشجو است:

دانشگاه علم و فرهنگ

اعتراض به به پولی‌سازی آموزش و افزایش شهریه‌ها

دانشگاه صنعت نفت

اعتراض به شرایط استخدامی و حذف استخدام بدون آزمون فارغ‌التحصیلان گروه الف

دانشگاه تهران

اعتراض به پولی‌سازی آموزش و سیاست‌های آموزشی

دانشگاه ‌علامه‌طباطبایی

اعتراض به پولی‌سازی آموزش و سیاست‌های آموزشی

دانشگاه خوارزمی

اعتراض به پولی‌سازی آموزش و سیاست‌های آموزشی

دانشگاه نیشابور

اعتراض به پولی‌سازی آموزش و سیاست‌های آموزشی

دانشگاه شریف

اعتراض به پولی‌سازی آموزش و سیاست‌های آموزشی

دانشگاه هنر تبریز

اعتراض به پولی‌سازی آموزش و سیاست‌های آموزشی

دانشگاه صنعتی ارومیه

اعتراض به پولی‌سازی آموزش و سیاست‌های آموزشی

دانشگاه نوشیروانی بابل

اعتراض به احضار و تهدید مکرر دانشجویان و پولی‌سازی آموزش

 

۴۷۲۳۸

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    8 6
    در دانشگاه ها را باز کنید تا همه 4سال عمرشون را داخلش هدر بدهند و سپس برای کار تن به هر کاری بدهند. چه اشکالی دارد دکتر و مهندس ما مسافر کش باشد. کسی که سنوات میخوره معمولا تنبل و از بیت المال نباید خرج یه تنبل بشه.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    2 0
    یعنی دوره روزانه، پولی شده؟ باید از اول در دفترچه بگن، خب...
  • مملی A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    3 4
    دانشجویان نفت با رانت وارد دانشگاه نفت شدند .حالا باید جلوی ورود انها بکار گرفته بشه .ان هم با ازمون اگر قبول شدنداشکال نداره ..به شرطی که پارتی بازی نکننددوباره....
  • بی نام IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    2 0
    اسم دانشگاه آزاد بد در رفته و الا پردیسهای خودگردان دانشگاه های دولتی صد پله از آزاد عقب ترند
  • هاشم IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۸
    2 1
    باید پولی و گران شود. همه نباید به دانشگاه بروند.
  • محمد A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    3 1
    کنکور عادلانه ترین نهاد کشور بود همون هم از بین بردین تنها جای بود که فرزند که کارگر در کنار فرزند یک کارخانه دارد در یک مدت به یک سوال پاسخ میدادند. ... شنیده ام بعضی ها می گویند بچه ها استرسی می شون نه اینکه از خانه بیرون امدند در کشور های اسکاندیناوی زندگی می کنند