زمانی که مجموع کسب و کار بوئینگ در نمایشگاه دوبی را نگاه می کنید، رقم 47.6 میلیارد دلار به چشم می آید. اما ایرباس توانست رقم 52.7 میلیارد دلاری را ثبت کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نفل از اتاق تهران، نمایشگاه صنایع هوایی (Airshows) به طور سنتی فرصتی برای تولیدکنندگان بزرگ هواپیما برای قرارداد مذاکرات طولانی مدت با شرکت های هواپیمایی و شرکت های لیزینگ است.

شرکت هایی مانند Bombardier کانادا و Embraer برزیل به دنبال شکست دادن یکدیگر در بازار جت های کوچک هستند، اما نبرد اصلی بین هواپیماهای تجاری ایرباس اروپا و بوئینگ ایالات متحده شکل می گیرد.

نمایشگاه صنایع هوایی دوبی 2017 هم هیچ تفاوتی با قبل نداشت و دو شرکت بزرگ هواپیمایی برای کسب و کار جدید با یکدیگر رقابت می کنند.

مشخص است که بوئینگ رقابت برای سفارشات 2017 را به دست آورده است، اما آیا این شرکت می تواند رهبری را ادامه دهد یا اینکه ایرباس مبارزه در دبی را پیروز خواهد شد؟

 

*بوئینگ

این سازنده امریکایی ناظران را در روز افتتاحیه برای قرارداد 40 فروند دریم لاین 787-10 از امارات شگفت زده کرد. قیمت فعلی این قرارداد 15.1 میلیارد دلار است. امارات این هواپیمای دو راهروئه را سال 2022 تحویل خواهد گرفت.

بعد از آن، هواپیمایی آذربایجان 5 هواپیما از مدل قبلی همان (787-8 Dreamliner) سفارش داد. همراه با یک تعهد موقت برای خرید دو فروند هواپیمای باری بزرگ، رقم این قرارداد 1.9 ملیارد دلار اضافه شد.

خطوط هوایی اتیوپی، قرارداد قبلی با بوئینگ را دوبرابر کرد و حالا 4 فروند 777 باری می خرد. قیمت این قرارداد 1.3 میلیارد دلار بوده است. اتیوپی در حال حاضر سفارش 30 فروند بوئینگ 737 MAX دارد و به نظر می رسد که اتیوپی از رشد سریع هوایی آفریقا استفاده می کند.

با این حال، بوئینگ بهترین وضعیت را در روز دوم نمایشگاه داشت. او یک توافقنامه 27 میلیارد دلاری برای 225 فروند هواپیمای 737 MAX برای flydubai  امضا کرد. بوئینگ اعلام کرد که این قرارداد، بزرگترین قرارداد جت تک راهروئه هم از نظر مقدار و هم از نظر تعداد است.

در آخرین روز نمایشگاه صنایع هوایی دبی، بوئینگ قرارداد خرید نهایی با ایرلاین SCAT قزاقستان برای خرید 6 فروند بوئینگ 737 MAX 8s امضا کرد. ارزش این معامله 674 میلیون دلار است. هواپیمایی SCAT همچنین این فرصت را دارد که 5 هواپیمای دیگر به لیست خود اضافه کند.

 

*ایرباس

ایرباس هم در روز اول نمایشگاه، قرارداد 30 فروند هواپیمای جدید A380 سفارش امارات امضا کرد که قیمت آن گفته نشده است.

Golden Falcon Aviation یادداشت تفاهم برای 25 فروند A320neo امضا کرده است. گرچه قیمت این قرارداد اعلام نشده است، اما قیمت هر یک هواپیمای A320neo تقریبا 108 میلیون دلار است که کل سفارش حدود 2.7 میلیارد دلار می شود.

بعد از آن ایرباس یک قرارداد بزرگ برای 430 جت از خانواده A320  به ارزش 49.5 میلیارد دلار امضا کرد. امضای معامله با Indigo بزرگترین سفارش هواپیما تا به حال عنوان شد.

ایرباس در دوبی، یک قرارداد 500 میلیون دلاری برای فروش 2 هواپیما A330neo پهن پکر با هواپیمایی سنگال امضا کرد. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد از این هواپیما برای توسعه مسیرهای متوسط و طولانی استفاده خواهد کرد.  

 

*پس چه کسی برنده شد؟

زمانی که مجموع کسب و کار بوئینگ در نمایشگاه دوبی را نگاه می کنید، رقم 47.6 میلیارد دلار به چشم می آید. اما ایرباس توانست رقم 52.7 میلیارد دلاری را ثبت کند.

به این ترتیب برنده این بازی ایرباس بوده است و بوئینگ یک سال دیگر باید تلاش کند. همچنین لازم به یادآوری است که قیمت هایی که در حال حاضر اعلام شده است، توسط شرکت های هواپیمایی و لیزینگ ها پرداخت نخواهد شد. رقم واقعی شامل تخفیف های مذاکره می شود که از لحاظ تجاری بسیار حساس است.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    12 1
    این وسط هواپیماهای ایران چی شد؟
    • بی نام US ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
      1 0
      اینها سفارشهای جدیده. هواپیماهای سفارش ایران هم طبق قرارداد با بویینگ تحویلش از سال ۲۰۱۸ یعنی حدودا یکسال دیگه شروع میشه و چند سال طول میکشه. با ایرباس هم که تحویل رو شروع کرده و سالی چند تا تحویل میده.
  • درود بر بقایی A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    1 0
    تو جت فانتوم هستی اینها توپولف سوار می کشن جیغ بنفش می کنن داد و هوار