یک زن جوان هلندی، با مزاحمان خیابانی سلفی گرفت و در توضیح عکس‌هایش در اینستاگرام نوشت: این کار شما مردان آزاردهنده است، حرف‌هایتان تعریف و تمجید نیست.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، مزاحمت خیابانی، اینجا و آنجا نمی‌شناسد، ممكن است كلمات و عباراتش تغییر كند یا در كشوری با قوانینی كه دارد بیشتر كنترل شده باشد، اما هنوز زنان زیادی هستند كه در خیابان، باید چشم و گوششان را بر چیزهایی كه ناخواسته می‌بینند یا می‌شنوند ببندند.

اما «نوآ یانسما» زنی است كه ترجیح داده به جای نادیده گرفتن این مزاحمت‌ها با آنها مقابله كند؛ مقابله‌ای از نوع سلفی گرفتن! این دانشجوی بیست ساله هلندی در طول یك ماه تردد در خیابان،‌ با كسانی كه به او انواع متلك، ناسزا، تعریف و تمجید یا انواع جمله‌های مزاحمت‌آمیز را گفتند، برای او سوت یا با ماشین بوق زدند، سلفی گرفت و این عكس‌ها را در اینستاگرامش منتشر كرد.



 از آگوست تا سپتامبر، یانسما 24 عكس با عنوان «مزاحمان عزیز» در اینستاگرامش منتشر كرد و توضیح هر عكس، جمله مزاحمت‌آمیزی بود كه مردی كه در سلفی دیده می‌شود، خطاب به یانسما بیان كرده بود. او حتی با مزاحمی كه از ماشین برای دقایق طولانی او را تعقیب كرده و به او كلمات و عبارات ناشایستی گفته بود، عكس گرفته و در اینستاگرامش گذاشته است.

او در توضیح این عكس‌ها گفته است: تا زمانی كه این پروژه را شروع نكرده بودم، عمق این فاجعه را نمی‌دانستم و متوجه نبودم. وقتی روی جمله‌های آزاردهنده‌ای كه از سوی مردان در خیابان می‌شنوم تمركز كردم، تازه متوجه شدم كه این اتفاق چقدر در طول روز تكرار می‌شود. با این كار، می‌خواهم نشان دهم كه این جمله‌ها محبت‌آمیز یا تعریف و تمجید نیست، این جمله‌ها آزاردهنده است.



یانسما همچنین گفته است كه وقتی سلفی می‌گرفته، این ترس را داشته كه مردان چه واكنشی نشان خواهند داد اما در كمال تعجب دیده بسیاری از آنها نسبت به این عكس گرفتن واكنش منفی نداشته‌اند و تصور می‌كرده‌اند توانسته‌اند رضایت مرا جلب كنند. آنها درواقع اصلا به ناراحتی من توجه نداشتند و با این كه نارضایتی هنگام عكس گرفتن در چهره‌ام كاملا مشهود بود، اصلا نمی‌فهمیدند كه این موضوع چقدر من را ناراحت كرده است. حتی بعضی از آنها نزدیكتر شده و دستشان را دور گردنم می‌انداختند.



این زن جوان كه طرفداران زیادی در اینستاگرام پیدا كرده و اغلب این طرفداران زنان هستند، تاكید می‌كند كه مردان مزاحم خیابانی، اصلا بابت این عكس گرفتن ناراحت نبودند چون كارشان را معمولی می‌دانستند نه چیزی كه باید از آن شرمسار باشند.

او گفته این پروژه برای او به پایان رسیده اما از آنجا كه می‌داند مزاحمت خیابانی یك پدیده جهانی است، از سایر زنان دعوت كرده تجربیاتشان را در این زمینه با دیگران به اشتراك بگذارند. او گفته هرچند كه می‌داند این كار ریسك‌پذیر است و مسئولیت زیادی دارد، اما فكر می‌كند باید مقابله با این موضوع را ادامه داد تا مردان بدانند كه كارشان، واقعا آزاردهنده است.

منبع: هافينتگون‌پست / ترجمه: فهيمه حسن‌ميری

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    78 2
    اون پيرمرده چي ميگه واقعا :|
    • بی نام IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
      26 1
      خبر نداری پیرمردا بدترن.
  • محمدرضا A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    72 3
    مردانی که مزاحمت ایجاد نمیکنند چی؟ چرا به اونها توجهی نمیشه؟
    • یک خانم A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      130 3
      مردهایی که مزاحمت ایجاد نمیکنن دمشون گرم. با شخصیت بودن خودشون رو نشون میدن. و من از طرف همه ی خانم ها ازشون تشکر میکنم. واقعا ممنون از اینکه استرس منتقل نمیکنید و آرامش رو از خانم ها نمیگیرید. ما شاید چیزی نگیم اما فرق مردی که باشعور هست رو با مردی که مزاحمت ایجاد میکنه خوب متوجه میشیم.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    28 1
    چه نتیجه گیری درخشانی
  • بی نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    44 2
    ای بابا همش فکر می کردم متلک انداختن و اینگونه رفتارهای ناپسند و زشت در کشور هایی مثل ما آسیایی ها وجود دارد همه جا آسمان یکرنگ است
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
      55 7
      همه جا آسمون یه رنگه، منتها مسئله ای که هست اینه که آسمون مملکت ما علاوه بر اون رنگ، یه مقدار زیادی آلودگی هم داره.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    حجابتو رعایت کن عزیزم کسی مزاحمت نمیشه.. عین کشور گل و بلبل خودمون:
    • مسعود AU ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
      20 7
      آزادی پوشش حق طبیعی هر انسانیه،و به هیچ وجه به دیگری ربطی نداره.با خوندن کامنتهای آقایون فهمیدم که قدرت هر چیز ناشایستی رو هم توجیه میکنه.بعنوان یک مرد بخاطر عدم وجود فضای برابر برای مرد و زن احساس نفرت میکنم.نسبت به اون خانمهایی که نظر دادند که مردانی که متلک نمیگن قابل تقدیرن ،میگم اونا به تعهد انسانی خودشون پایبندن و بعبارتی انجام وظیفه کردند با احترام به حقوق دیگران.
  • منصور A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
    من عذر میخوام که اینو میگم زنها هرکاری که میکنن برای جلوه گری و نمایشه.حتی اگر بخوان ضداینوتبلیغ بکنن.این خانم رو مگرکسی میشناخت قبل از این؟درظاهر اومده بگه من خوبم و من از مزاحم بدم میاد و من فلان ومن بهمان.امابا همین کارش ضمن بردن آبروی مردهایی که اصولا دوست نداشتن و خبر نداشتن هدف این خانم ازگرفتن عکس چیه،اومده برای خودش یه دکه ای در فضای مجازی باز کرده که در اون میتونه خودش وعکس خودش رو بهتر عرضه کنه. بقول اون دوستمون کرم درخت همیشه از خودشه.اگر شما از مزاحمت بدت میادکافیه فقط رعایت بعضی مسائل رو که عمدتاظاهری هست بکنی و دیگه مزاحمتی برات نباشه.واقعا خودت دوست داری همون مردی که افتاده دنبالت عکستو که قطعا نامناسبه در همون حال بگیره و بذار شبکه ها بگه من به اینخاطر دنبالش راه افتادم؟
  • رضا محمدی A1 ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    27 71
    اگر بدتون میاد مردهابهتون توجه کنند پس چرا وقتی می خواهید بروید تو خیابان مثل عروسی رفتن خودتون رو آرایش می کنید ولباس تنگ بدن نما می پوشید خدایی با این جوری که بعضی خانمها میان بیرون پیرمردها هم تحریک می شن چه برسه به جوانها
    • شهره A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
      79 12
      نه دوست عزیز، به خانمهای ساده هم متلگ گفته میشه، مشکل جای دیگه س نه آرایش خانمها
    • بی نام A1 ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      18 9
      فکر کنم همین توجیه تو ذهن اونایی باشه که به نوامیس مردم تجاوز می کنند, برادر گرامی با این حرف یعنی اینکه شما لیاقتت محدودیت و ازاد گذاشتنت حکم ازادی گرگ برای ملت را دارد
  • 123 A1 ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    1 2
    چه مزاحم های محترمی
  • حسین IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    10 19
    وقتی زنها نمیفهمن که حجاب برای امنیت خودشون توسط خداوند درخواست شده انجام دهند . اما یک دندگی میکنندو وضعیتشون متاسفانه در جامعه اسلامی ما بدتر از وضعیت زنهای دیگر در اروپاست همین میشود ... وقتی زنها قبول نمیکنند که لذت دیده شدنشون بیشتر از لذتیه که خودشون دارند باز هم وضعیت همین است . میل جنسی در مردان بالاست ، زن زیباست ، مرد زیبایی رو دوست داره بنابراین وقتی ظاهر رو به نمایش میگذارید باید وضعیت همین باشد . من خودم مرد هستم اما همانطور که دین اسلام به من گفته نگاه نکن ، به زن هم گفته حجاب داشته باش . حالا من به این نگاه نکردن عمل میکنم و اتفاقی نمی افتد ، اما دیگری که نگاه کردن رو مثل زنی که حجاب را رعایت نمیکند ، رعایت نکند ، نتیجه اش میشود همین ... چه در اروپا باشد چه در ایران...
  • صاد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    17 57
    خانم ها هر جور دوس دارن لباس بپوشن میشه خوب، آقایون هر جور دوس دارن رفتار کنن میشه بد
    • مهدی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
      24 5
      لباس یا آرایش یه نفر به شما مجوز می ده هر کاری دوست داری بکنی؟ اگه یه نفر تو خیابون پول دستش باشه معنی اش اینه که بری ازش بدزدی؟ چون پولو قایم نکرده به شما مجوز داده خلاف اخلاق و‌قانون عمل کنی؟
    • عطا EE ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      21 4
      دوست عزیز اینکه کسی لباسه خودش به خودش مربوطه رو با اینکه کسی با بقیه چطور رفتار کنه رو باهم مقایسه میکنی؟یکی شخصی و اون یکی کاملا اجتماعیه شوخی کردید یا این مقایسه جدی بود؟
    • بی نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
      5 0
      اگه اینطوره از فردا اقایون با رکابی و شلوارک برن تو خیابون هیچ خانمی هم حق اعتراض نداره اتوبوس و مترو مختلط باشن اقایون بتونن هر جا دوس داشتن بنشینن شما راحت هستید اونوقت ؟
    • بی نام DE ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
      0 1
      متاسفم برای مرد ایرانی با این تفکرات
  • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    12 4
    من درامریکازندگی میکنم. اینجا هم در محیط کار حتی نگاه ساده غیر متعارف یا متلک های جنسی در صورت عدم رضایت طرف مقابل ازار حساب میشه و باهاش برخوردمیشه. به نظذم باید تعریف و مصادیق ازار جنسی رو در جامعه جا انداخت تا هم خانوما حقوق خودشون روبدونن و هم اقایون بدونن که حتی مسایل ساده هم از نظر انها ممکنه مصداق ازارجنسی و برخورد باشه.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    11 5
    والا من چادری ام بدون یه ذره آرایش ولی بعضی مردها که مریض هستن مزاحم میشن چه کلامی وحتی از تعرض فیزیکی هم ابایی ندارن دلیل اصلیش هم مجازاتها بازدارنده نیست،اگه قانونی باشه که مزاحم خانمی شدن یک سال حبس داشته باشه کسی جرات نمی کنه این کار رو انجام بده.
  • بی نام US ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۱
    16 2
    هیچوقت مزاحم یک خانم تنها نشوید تا بتونه همیشه به راحتی در شهر تردد کنه و احساس امنیت کنه.کوچکترین هیزی یا متلک او را در آمدن به فضای عمومی دلسرد خواهد کرد.و منجر به افسردگی و عزلت و بدبینی شدید نسبت به مردها میشود
  • بی نام A1 ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    5 18
    امتیازاتی که به کامنتها داده شده رو اگه بررسی کنید می بینید که خانمها به اینجا هجوم آوردن تا از حق خودشون دفاع کنن. اون هم از چیزی که خودشون هم نمیدونن چیه. فقط دفاع صرف. چرا؟ چون پای یک خانم وسطه . اگر این زن حجاب داشت واقعا کسی مزاحمش میشد؟ شما دارید از چی دفاع میکنید اینجا؟ هرکسی که اومده در مورد مردها و دفاع ازشون صحبتی کرده امتیاز منفی گرفته یا جواب دندان شکنی گرفته. باشه. شما خوب. شماها درجه 1. شماها فرشته روی زمین. شماها آک آک. اما بقول مرحوم رهی معیری: اگر زن نوگل باغ جهان است/چرا چون خار سرتاپا زبان است؟
  • فاطمه A1 ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۲
    4 3
    واقعا اين کاري داره دولت يک جريمه نقدي برا آقايوني که مزاحم ميشن در نظر بگيره. منم اصلا تو اين جامعه راحت نيستم چادري نيستم ولي کاملا پوشيده ام و ساده تازه سي و هفت سالمه ولي بازم متلک ميشنوم. من خيلي ناراحت ميشم کسي بهم چيزي ميگه. هميشه به خاطر اين متلکها يک عقده و کينه اي از آقايون تو وجودمه.