موضع‌گیری خصمانه فیس‌بوک علیه مسلمانان روهینگیا

در حالی که پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا توسط دولت بودایی میانمار ادامه دارد، فیس‌بوک در موضع‌گیری مشکوک به بهانه حذف صفحات گروه ARSA مطالب مربوط به نسل کشی مسلمانان را پاک کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین، فیس‌بوک صفحه ارتش آزادیبخش روهینگیا/ ARSA را که پس از شروع پاکسازی قومی آغاز بکار کرده، به عنوان گروهی تروریستی فرض کرده و مطالب آن را حذف کرده است. اما گروههای حقوق بشری و روزنامه‌نگاران گزارش می‌دهند که فیس‌بوک با این بهانه تمام مطالب و پیج های آگاهی دهنده درباره نسل کشی در میانمار را حذف کرده است.

این در حالی است که فیس‌بوک دست به صفحات ارتش برمه که دست به غارت، تجاوز، آواره کردن مسلمانان می‌زنند نزده و اعتقادی هم به این کار ندارد.

صفحه ارتش میانمار در فیس بوک بیش از 2.6 میلیون فالوور دارد{لینک} و هرچند سازمان‌های حقوق بشری آنها را متهم به نسل کشی کرده و باعث آواره شدن 400 هزار نفر از جمعیت 1.1 میلیونی مسلمانان روهینگیا شده‌اند؛ اما فیس‌بوک صفحاتی که درباره کشتار مسلمانان می نویسد را سانسور کرده است.

آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل به عنوان رهبر این کشور نظاره گر این نسل کشی بوده و سخنگویش - Zaw Htay - با به اشتراک گذاری خبر حذف صفحات مسلمانان از فیس‌بوک از طرفداران خود خواسته تا درباره گروه ARSA گزارش دهند تا صفحات بیشتری از آنها از فیس بوک پاک شود.

گروه ARSA اکتبر گذشته و پس از شروع نسل کشی مردم روهینگیا در Rakhine به وجود آمد تا درباره فجایع ارتش میانمار اطلاع رسانی کند که با سانسور از سوی فیس‌بوک مواجه شده است. آنها در توئیتر خود{لینک} آورده اند که حرکتشان کاملا قانونی و در راستای ایفای حقوق مردم بی گناه روهینگیا بوده است. مردمی که به بنگلادش پناه آورده اند از تجاوز وحشیانه ارتش میانمار به زنان و کودکان بی دفاع می‌گویند که با تیراندازی به سوی مردم و انفجار مین بر سر راهشان باعث فرار مردم از سرزمین مادری‌شان شده‌اند.

محمد انور، روزنامه نگاردر کوآلالامپور، با نشان دادن پرینت اسکرین صفحات حذف شده در فیس‌بوک به گاردین گفت اینها تنها صفحاتی از مظلومیت مردمی است که کشته می‌شوند و فیس‌بوک آنها را سانسور کرده است.

مدیران فیس‌بوک برخی از صفحات پاک شده که توسط انور نشان داده شده‌اند را خطای سهوی نامیده است و ادعا کرده است که به دلیل خشونت تصویری، مجبور به حذف صفحات شده است.

ظاهرا فیس‌بوک قتل و جنایتی که از سوی ارتش میانمار بر سر مردم آمده را دلیل محکمی برای حذف صفحات جنایتکاران در برمه نمی‌داند و نشان دادن تصاویر کشته شدگان بی‌گناه را جرم تلقی می‌کند.

 

 

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    17 81
    همه جنایات تاریخ معاصر زیر سر امریکاست و با می و باده خیام ها نمی شه با هاش جنگید باید قاطعانه با منافع اش در همه جهان بجنگیم در مورد قائله کردستان نباید بذاریم عکس العمل را برای زمانی که واقعا دیر شده باشه و کاتریش نشه کرد الان یه هفته فرصت هست از دست رفت تو سر زدن ها بی فایده است
    • بهزاد A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      47 8
      مطمینم وقتی قرار باشه قاطعانه جواب بدیم امثال تو توی زیرزمین خونشون پنهان میشن یا پاشون رو با تیر میزنن که یه جوری فقط فرار کنند . اتفاقا با شعر و هنر و علم میشه دنیا رو گرفت . مثل همون آمریکا که با هالیوود تمام عقاید خودشو به دنیا صادر کرده . دنیای گردن کلفت بازی به سر اومده . جنگ دیگه جواب نمیده . الان عربستان مدام داره یمین رو می زنه . موفق شده ؟ جنگ دیگه فرسایشی شده . آمریکا هم با جنگ توی افغانستان و عراق موفق نبود . رفیق من عزیز من ، شما اگر با جناح و گروهی مشکل حزبی داری نباید چشماتو رو حقیقت ببندی و به راحتی برای کوبیدن طرف مقابل احمقانه اعلام جنگ کنی . انسان بودن بالاخره پیروز میشه . ترامپ هم مثل بقیه احمق ها زود از دنیا میره .
    • آسو A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      162 6
      عزیز دلم یه ذره مطالعه خوبه از این کوری درت میاره دولت میانمار کاملا تحت اختیار چین است. همون چین دوست و برادر. فهمیدی؟ کشتار مسلمانان چین و روسیه توسط دولتشون هم زیر سر آمریکاست؟
    • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
      89 1
      داداش صحبتات اگه تموم شده منقل رو جمع کنم.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    6 2
    خیلی جالبه که هر وقت می خوام تو اینستاگرام هشتگ های انگلیسی مربوط به میانمار بذارم آپلود نمی کنه.
  • هاشم IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    3 1
    زاکربرگ یه صهیونیسته.
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
    49 1
    فقط ژست های حقوق بشری میگیرن... از نظر فیس بوک و آمریکا و ... حقوق بشر یعنی حقوق دوستهای ما