۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷

بیت‌الله ستاریان*

یکی از روش ها برای رونق مسکن تحریک تقاضا است؛راه تحریک تقاضا هم پرداخت تسهیلات است. وام مسکن یکی از ابزارهایی است که مي تواند بخش مسکن را از رکود خارج کند. در حال حاضر به صرفه بودن وام مسکن بسته به شرایط افراد مختلف فرق مي‌کند. اگر این تنها منبعی باشد که فرد بخواهد با آن مسکن تهیه کند، موفق نخواهد شد، اما کسی که مبلغی از خود دارد و با مقداري کسری روبه روست، مي تواند از این وام استفاده کند.

 حل مشکل مشتریان یا متقاضیان مسکن به صورت تکه تکه مانند داستان مرغ و تخم مرغ است و مشکلات بعدی را ایجاد مي کند که این ناشی از اشکال در کل اقتصاد کشور است.

اقتصاد کشور ما مشکل دارد و دارای تعارض عمیقی در خود است. بخش عظیمی به نام اقتصاد دولتی داریم که کاملا دولتی است. این بخش خود تولیدکننده اسـت، نفت، گاز، طلا، مس و انواع مواد معدنی در اختیار آن است و حتی به بخش های دیگر اقتصاد هم دست درازی کرده است.

از طرف دیگر قانون را نیز در اختیار دارد. هرطور که بخواهد کار مي کند. گاهی نقدینگی را بالا مي برد و گاهی پایین مي آورد. جمع شدن این اختیارات برای یک تولیدکننده فسادآور است. لذا ربا، رشوه، فساد، دزدی و... عوارض اقتصاد دولتی است.

اقتصاد دولتی را سالهای سال تجربه کردیم و شکست آن را به چشم دیده ایم ولی هنوز آن ساختار اقتصادی را داریم و حاضر به از بین بردن و ترمیم آن نیستیم.

اقتصاد عظیم دولتی یک تولیدکننده است. در این اقتصاد بانک مي خواهد منابع خود را حفظ کند و سود هم داشته باشد. بنابراین بهره پول را از مردم مي گیرد. در اقتصاد دولتی ارزش پول هرروز دستخوش تغییر خواهد بود.

در واقع چنین اختیاری را به اقتصاد دولتی دادیم که نقدینگی را کنترل کند. در این شرایط وام با بهره کم برای بانک به صرفه نیست. بنابراین وام مسکن با بهره بالا به متقاضیان مسکن داده مي شود که باید ماهیانه مبلغ زیادی برای بازپرداخت آن صرف کنند.

اگر بهره بانکی بالاست دولت مقصر است، به این دلیل است که اقتصاد دولتی است. اقتصاد دولتی ارزش پول را کاهش مي دهد. دولت باید سیاستمدار، سیاستگذار و حافظ امنیت باشد. نباید در بخش تولید وارد شود. 67 درصد بدنه دولت در ایران تولیدکننده است. ضمن اینکه به بدترین شکل هم کالا را تولید مي کند. برخی مواقع که دولت تحریم مي شود و در تولید کم مي آورد، پول بدون پشتوانه چاپ مي کند. این کار ارزش پول مردم را کاهش مي دهد.

این در حالی است که دنیا این را اشتباه مي داند و سالهاست از آن دور شده است. این راه بن بست است اما با وجودی که این نتیجه برای همه محرز شده اما  حاضر به کنار گذاشتن اقتصاد دولتی نیستیم.

*استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسکن

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    3 1
    شاخ غول مسکن برای همیشه شکسته