مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: مهمترین اولویت کاری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در اراک بازار تاریخی شهر است

به گزارش خبرآنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: در سال ۹۳ و طي تهيه طرح مشاركت سه ساله براي ساماندهي بازار اراك مبلغ مورد نياز براي مرمت و رفع خطر همه جانبه آن ۲۲ ميليارد تومان برآورد شد كه متاسفانه اين طرح هيچگاه محقق نشد و در نهايت در سفر استاني رئيس جمهور در سال ۹۵ مبلغ ۲ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار براي مرمت بازار اختصاص داده شد .با توجه به اعتبار اختصاص يافته و تعيين اولويت هاي انجام شده، مرمت بازار تاريخي اراك در سه جبهه سراي كاشاني، سراي حاجياني و راسته هاي اصلي آغاز شده است.
سید محمد حسینی افزود: قرارداد مرمت بازار بين اداره كل استان و پيمانكار شامل سرفصل هاي استحكام بخشي ديوارها و جرزها، ساماندهي مرمت طاقها و پي بندي و مرمت ستونها و ايوانها منقد شده و پیمانکار اکنون با تمام قوا در حال انجام شرح خدمات تهیه شده است.
وی اظهار داشت: از سال ۹۳ مكاتبات متعددي با سازمان ميراث فرهنگي كشور و استانداري در خصوص اعتبارات مورد نياز مرمت بازار تاريخي اراك انجام شده و اميدواريم با استقرار دولت دوازدهم نگاه ويژه اي به اين بناي منحصر به فرد تاريخي در استان شكل گيرد زیرا مهمترین اولویت کاری اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی در اراک بازار تاریخی شهر است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل نیز، گفت: مرمت و نگهداری بازار اراک به عنوان شالوده و عنصر هویت ساز شهر یکی از مهمترین پروژه های مرمتی اساسی استان است که برای مرمت کامل به همراهی دستگاه های دیگر نیز نیازمند است.
صغری نیکپور افزود: اداره کل اوقاف استان مرکزی به عنوان بزرگترین مالک سراهای بازار و همچنین شهرداری به عنوان مردمی ترین نهاد درگیر در این پروژه میبایست وظایف خود را طبق طرح جامع بازار انجام دهند در اینصورت نمی توان متوقع بود اداره کل میراث فرهنگی به تنهایی این مجموعه عظیم را مرمت کند زیرا این سه دستگاه طبق طرح جامع موظف به انجام اقدامات تعریف شده هستند.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر مالکان واحدهای تجاری و سراهای بازار پررنگ ترین نقش را در این میان دارند چراکه منبع رزق و روزی شان همین بازار است اما متاسفانه نه تنها اقدام جمعی مطلوبی در این خصوص انجام نمی دهند بلکه گاها برخی از آنان به صورت عمدی و یا سهوی باعث تخریب قسمت هایی از این مجموعه ارزشمند نیز می شوند.
گفتني است بازار اراك راسته ترين بازار ايران و آخرين نسل بازار سازي کشور در دوره قاجار است كه نمونه اي بي بديل در اين حوزه و يكي از مهمترين بناهاي کشور است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =