ایسنا نوشت: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن توضیح درباره برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر "خطر بروز وبا در مناطق زلزله‌زده"، تاکید کرد که کنترل جدی سلامت آب آشامیدنی از سوی نیروهای بهداشتی انجام می‌شود.

دکتر محمدمهدی گویا ضمن اشاره به تشدید نظام مراقبت از بیماری‌ها در مناطق زلزله‌زده و همچنین اقدامات انجام شده در جهت تامین بهداشت این مناطق، در پاسخ به اخباری مبنی بر خطر بروز وبا در این مناطق گفت: مسلم است که وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده در حالت طبیعی نیست و زیرساخت‌های بهداشتی - درمانی نیز به شدت آسیب دیده است. در عین حال نیروهای بهداشتی مستقر در این مناطق در تلاشند تا وضعیت موجود را کنترل کرده و این مناطق هرچه سریع‌تر به شرایط پایدار بهداشتی برسند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی که زیرساخت‌ها تحت تاثیر زلزله، به شدت آسیب دیده‌اند، نگرانی‌ها درباره همه‌گیری بیماری‌هایی که از طریق آب منتقل می‌شوند، به مراتب بیشتر است، افزود: خوشبختانه به دنبال اقدامات و کنترل‌های صورت گرفته، تا کنون همه‌گیری بیماری‌های منتقله از طریق آب را در مناطق زلزله‌زده نداشتیم، اما وزارت بهداشت کماکان نگرانی‌های خود را از این بابت دارد و بر همین اساس کنترل‌های بهداشتی بویژه در مورد منابع آب به صورت جدی در دستور کار نیروهاست.

گویا با تاکید مجدد بر کنترل منابع آب و کلرزنی آنها، افزود: در همین راستا نیز میزان کلر آب، از منبع تا زمانی که به دست مردم برسد، در مقاطع مختلف اندازه‌گیری و کنترل می‌شود تا از حد مجاز کمتر نباشد.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر کوچک‌ترین وقفه‌ای در مجموعه این خدمات رخ دهد، این خطر وجود دارد که شاهد چنین همه‌گیری‌هایی باشیم. بر همین اساس مراقبت کامل در این زمینه صورت می‌گیرد و بخش عمده فعالیت سیستم بهداشتی مستقر در مناطق زلزله‌زده، تمرکز بر سلامت آب آشامیدنی است. البته این کار بسیار سختی است؛ چراکه جمعیت زلزله‌زده پراکنده شده‌اند و بسیاری از آنها در داخل چادرها هستند و همین امر کار کنترل موارد بیماری‌ها را سخت‌تر می‌کند.

گویا ضمن تقدیر از تلاش پرسنل بهداشتی مستقر در مناطق زلزله‌زده جهت رصد بیماری‌ها و کنترل موارد بهداشتی، گفت: به دنبال اقدامات انجام شده، تا کنون موردی از همه‌گیری در زمینه عفونت‌های تنفسی و بیماری‌های منتقله از آب در مناطق زلزله‌زده نداشتیم و این ثمره تلاش تعداد زیادی از نیروهای بهداشتی است که در مناطق مستقر بوده و مشغول خدمت‌رسانی به هموطنان هستند.

احتمال افزایش جان‌باختگان زلزله به ۵۰۰ نفر

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه براساس اعلام پزشکی قانونی، آمار جانباختگان زلزله کرمانشاه، ۴۳۶ نفر است، اظهار داشت: احتمال افزایش فوتی‌ها به ۵۰۰ نفر وجود دارد؛ البته به این معنا نیست که کسی زیر آوار مانده باشد؛ چرا که در ۱۴-۱۵ ساعت اول حادثه، تخلیه از زیر آوار صورت گرفت و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.

اسماعیل نجار، در تشریح آخرین وضعیت مناطق لزله‌زده، اظهار داشت: خوشبختانه با اعزام اکیپ‌های ویژه، در حال حاضر مشکل آب و برق در تمامی شهرها و روستاهای کرمانشاه رفع شده است.

نجار با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی در خطوط تلفن ثابت و همراه در مناطق زلزله‌زده وجود ندارد، گفت: ما تا پایان بازتوانی و بازسازی در خدمت مردم آسیب‌دیده، خواهیم بود. با توجه به حوادثی که در کشور داریم، باید در بحث پیش‌بینی و پیشگیری تلاش کنیم و در این زمینه مردم باید پیشگام باشند.

رییس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه براساس اعلام پزشکی قانونی، آمار جانباختگان زلزله کرمانشاه، ۴۳۶ نفر است، اظهار داشت: احتمال افزایش فوتی‌ها به ۵۰۰ نفر وجود دارد؛ البته به این معنا نیست که کسی زیر آوار مانده باشد؛ چراکه در ۱۴-۱۵ ساعت اول حادثه، تخلیه از زیر آوار صورت گرفت و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به اینکه احتمال دفن اجساد بدون مجوز پزشکی قانونی در روستاها وجود دارد، قرار است آمار دقیقی در این رابطه اخذ شود.

نجار ادامه داد: براساس آماری که در اختیار داریم، تعداد مصدومان حادثه ۷ هزار و ۸۱۷ نفر است که از این تعداد بالای ۱۵۰۰ نفر تاکنون ترخیص شده‌اند. البته ممکن است آمار بهداشت و درمان بیش از اینها باشد.

نجار با بیان اینکه ۵۵ هزار تخته چادر در مناطق زلزله‌زده توزیع شده است، اما همچنان نیاز به چادر و پتو وجود دارد، گفت: البته در برخی مناطق میزان تخریب کم بوده اما به دلیل پس لرزه‌ها، مردم احساس خطر می‌کنند و زیر سقف نمی‌روند.

معاون وزیر کشور ادامه داد: با توجه به برودت هوا، از هلال احمر درخواست کردیم که وسایل گرمایشی و پوشش‌های نایلونی را در اختیار زلزه‌زدگان قرار بدهند.

فلاحت‌پیشه: هلال‌احمر حساب خاصی برای ساخت مسکن زلزله‌زدگان اختصاص دهد

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با طرح این پیشنهاد که هلال‌احمر حسابی خاص برای ساخت و تامین مسکن مردم در مناطق زلزله زده اعلام کند، گفت که خوشبختانه با کمک‌های دولت و مردم به تمامی مناطق زلزله زده کمک‌های اولیه ارسال شده و اکنون نیاز فوری، نایلون و وسایل گرمایشی است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده و روند امدادرسانی، گفت: با تلاش‌های دولت و مردم عملا امدادهای اولیه حتی به مناطق صعب‌العبور رسیده است. به مردم اعلام کردیم که هر کجا مشکلی و یا نیازی وجود دارد سریعا از طریق شماره هلال احمر اعلام کرده تا به آنها ارسال شود.

وی در عین حال گفت: با توجه به اینکه از عصر امروز و بر اساس اعلام هواشناسی بارندگی‌ها در مناطق زلزله‌زده آغاز می‌شود نیاز فوری به نایلون و وسایل گرمایشی وجود دارد البته بنده یکسری خودروهای سنگین حامل نایلون را دیدم ولی قطعا احتیاج بیش از این است.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو در مجلس در ادامه با طرح این پیشنهاد که هلال‌احمر حسابی خاص برای ساخت و تامین مسکن مردم در مناطق زلزله زده اعلام کند، گفت: در حال حاضر کمک‌های غیرنقدی بسیار خوبی از سوی مردم به مناطق زلزله‌زده رسیده است. از مردم بزرگوار می‌خواهیم که کمک‌هایشان را به صورت نقدی واریز کنند.

وی توضیح داد: حجم کمک‌های غیرنقدی به اندازه‌ای خوب بوده که حتی یکسری بسته‌های غذایی برای کمک در یک ماه آینده بسته‌بندی شده است. اکنون بیشترین دغدغه برای تامین و ساخت مسکن مردم در مناطق زلزله‌زده است که دولت ۲۸۱ میلیارد تومان بودجه برای آن اختصاص داده اما کافی نیست.

فلاحت‌پیشه افزود: ما از مردم می‌خواهیم که برای ساخت و تامین مسکن مردمان در مناطق زلزله‌زده کمک‌های نقدیشان را به حساب خاصی واریز کنند. در این راه لازم است هلال‌احمر حسابی برای این موضوع اختصاص داده و به مردم اعلام کند. طبیعتا این پول باید در اختیار مردم قرار گرفته تا بتوانند منازل‌شان را ساخته و یا تعمیر کنند تا سرپناهی داشته باشند.

وی در عین حال گفت: البته لازم است منازلی به صورت اجاره حداقل یک ساله در اختیار زلزله‌زدگان قرار داده شود تا آنها بعد از بازسازی و ساخت مسکن خودشان مجددا در خانه‌هایشان ساکن شوند.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو افزود: در حال حاضر حجم ویرانی و تخریب خانه‌های مردم در مناطق زلزله‌زده مشخص شده است. قطعا این کمک‌های نقدی می‌تواند به صورت مشخص صرف ساخت و تعمیر این خانه‌ها شود چون کمک بلاعوض دولت به تنهایی کفایت نمی‌کند و لازم است مردم هر چه سریعتر سرپناهی داشته باشند.

فلاحت‌پیشه همچنین گفت: از سوی دیگر پیشنهاد شده که یک سال دوره تنفس برای ساکنان مسکن مهر اعلام شود که امیدواریم عملیاتی شود چون متاسفانه ساکنان مسکن مهر در سرپل ذهاب و اسلام‌آباد غرب در حالیکه روی ویرانه‌های خانه‌هایشان نشسته بودند با پیامک‌های بانک در مورد دیرکرد پرداخت اقساط‌شان مواجه شدند که این ناراحت‌کننده است.

وی با تاکید بر اینکه ما دست تک تک مردم ایران را می‌بوسیم، گفت: کمک‌هایی که مردم ایران به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه کرده‌اند در طول تاریخ حوادث طبیعی در دنیا بی‌سابقه است. درست است که نواقصی در این راه وجود داشته اما با کمک مردم ایران و دولت نیازهای اولیه رفع شده و اکنون زمان آن است که برای آینده مردم فکری شود.

فلاحت‌پیشه گفت: باید علاوه بر فکری برای ساخت سرپناه برای مردم در مناطق زلزله‌زده برنامه‌ای برای کشاورزان و دامداران این مناطق وجود داشته باشد چون کرمانشاه تولیدکننده این عرصه است که متاسفانه کشاورزان و دامداران به دلیل وقوع زلزله دچار مشکلاتی شده‌اند، باید به آنها کمک شود تا دوباره سرپا شوند تا ضمن رفع نیازهای معیشتی، بخشی از نیازهای تولیدی کشور را برطرف نمایند.

این عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه در ادامه با اشاره به عملکرد رسانه‌های بیگانه در وارونه جلوه دادن خدمات دولت در امدادرسانی، گفت: از ابتدای وقوع زلزله به رغم وجود برخی نواقص دولت و مردم پای کار بوده و تمام تلاش‌شان را برای رفع مشکلات انجام دادند. به شخصه شاهد بودم که برخی مسئولان تا ۷۲ ساعت استراحت کافی نداشتند و تمامی تلاش‌شان را به کار بردند تا در وهله اول کسانی که زیر آوار ماندند را نجات دهند و تعللی در امدادرسانی وجود ندارد و بعد نیازهای اولیه مردم را تامین کنند.

وی ادامه داد: قطعا در این زلزله مشخص شد که کدام مدیر مدبرانه‌تر و بهتر کار می‌کند ولی در خلال این اتفاقات مصاحبه‌ای درباره تعلل در آبرسانی به شهرهای زلزله‌زده انجام دادند و حتی با خطاب قرار دادن وزیر کشور به ایشان گفتم که آمارهای اشتباه به او داده‌اند. متاسفانه برخی رسانه‌های بیگانه از این مصاحبه بنده سوء استفاده کرده و آن را دستاویزی برای حمله به وزیر و برخی دستگاه‌های دولتی قرار دادند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: بنده در چهارمین روز بعد از وقوع زلزله در قالب توئیتی به این موضوع اشاره کردم که از زمان زلزله کرمانشاه، آمریکا هر روز یک قانون و حکم اجرایی تحریمی علیه ایران صادر کرده است که بهتر است سیاستمداران آمریکایی حداقل از سگ‌های زلزله‌یاب شرف یاد بگیرند.

وی ادامه داد: آمریکا حتی به کمک‌هایی که مردم در کانادا و آمریکا برای زلزله‌زدگان جمع کرده بودند نیز رحم نکرد و آنها را به بهانه تحریم بلوکه کرد، این خود نشان از خوی ضدانسانی آمریکا دارد. رسانه‌های بیگانه نیز با همین شیوه به دنبال وارونه نشان دادن خدمات دولت و ملت به مناطق زلزله‌زده هستند، آنها هیچگاه دوست ملت ایران نبوده و همواره دشمنان ما می‌باشند.

فلاحت‌پیشه با تاکید بر اینکه وزرای بهداشت و کشور در طول مدت وقوع زلزله در این مناطق حضور داشتند، گفت: جلسات مستمری در کرمانشاه و تهران برگزار شد که برخی از این جلسات روی زمین و در مناطق زلزله‌زده برای تسریع در روند امدادرسانی صورت گرفت.

وی اظهار کرد: رییس مجلس نیز چندین بار با من تماس گرفتند. مقام معظم رهبری نیز جلساتی با سران قوا و مسئولان امر برگزار کردند و دستورات اکیدی برای کمک‌ به زلزله‌زدگان صادر کردند که اینها همه نشان می‌دهد که دولت و ملت و تمامی مسئولان در کنار هم فارغ از هرگونه تفکر جناحی، حزبی، قومی و مذهبی حضور دارند تا به مردم زلزله‌زده کمک کنند، امیدواریم حداقل انصاف در رسانه‌های بیگانه حاکم شود.

 

شهردار تازه‌آباد: توان جمع آوری همه ‌زباله‌ها را نداریم

شهردار تازه آباد ثلاث باباجانی با اشاره به مشکلات پیش آمده پس از وقوع زلزله در خصوص جمع آوری زباله شهر گفت: 10 دستگاه خودروی حمل زباله و 30 نیروی شهرداری برای جمع آوری کامل زباله های شهر تازه آباد نیاز است.

عنایت عثمانی با اشاره به جمعیت 15 هزار نفری شهر تازه آباد ثلاث باباجانی، گفت: در زلزله اخیر بین 60 تا 70 درصد خانه های شهر خسارت دیدند.

وی افزود: خسارت خانه های به حدی است که دیگر قابل استفاده نیست و هم اکنون مردم در بیرون از خانه‌های خود اسکان دارند.

عثمانی با بیان اینکه چادر و اقلام مورد نیاز به شهر می‌رسد، گفت: متاسفانه بر اثر نبود برنامه ریزی و توزیع نامناسب تعدادی بیش از حد اقلام کمکی دریافت کرده و تعدادی کمبود دارند.

وی تصریح کرد: هم اکنون خانوارهایی در شهر هستند که برای اسکان خود نیازمند چادر هستند و چادر، لباس گرم و پتو و نایلون از نیازهای اصلی مردم زلزله زده تازه آباد است.

شهردار تازه آباد با اشاره به تلاش شبانه‌روزی نیروهای شهرداری این شهر، گفت: متاسفانه کمبود نیرو و نیز کمبود دستگاه‌های حمل زباله موجب شده نتوان تمام زباله‌های شهر را جمع آوری کرد.

وی افزود: اسکان مردم در شهر پراکنده است و برای همین جمع آوری زباله با مشکلاتی همراه است.

عثمانی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 10 خودروی حمل زباله و 30 نیروی شهرداری نیاز است تا بتوانیم کار جمع آوری زباله‌های شهر را انجام دهیم.

وی افزود: در این زمینه به شهرداری تهران درخواست داده ایم، اما تاکنون چیزی دست ما نرسیده است.

شهردار تازه آباد تاکید کرد: تنها تعدادی خودروی حمل زباله‌ از کرمانشاه، روانسر و پاوه ارسال شده که کفایت نیاز شهر را نمی‌دهد.

عثمانی افزود: وجود زباله در شهر می‌تواند اپیدمی بیماری‌های مختلفی را رقم بزند و در این زمینه نیاز به کمک داریم.

تکمیل خط انتقال آب قصر شیرین - سرپل ذهاب و شبکه آب شهری

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: تکمیل خط انتقال آب قصر شیرین به سرپل ذهاب و ترمیم شبکه آب این شهر انجام شده و از روز گذشته بازسازی شبکه‌های توزیع آب روستاهای منطقه آغاز شده است.

محمد پرورش ادامه داد: طی روزهای گذشته ۱۰۰ حمام سیار و ۵۰ دستشویی در نقاط مختلف شهر سرپل ذهاب برپا شده است و ۳۶هزار بسته آب ۱.۵ لیتری در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفته است.

او گفت: نیروهای امدادی آبفای استان تهران در قالب هشت گروه فعالیت دارند و با اقدام این نیروها سیستم تصفیه‌خانه آب سرپل ذهاب ارتقا یافته است.

پرورش هم‌چنین از راه‌اندازی دوباره تصفیه‌خانه فاضلاب این شهر خبر داد و با تشریح روند امدادرسانی نیروهای این شرکت در حادثه زمین‌لرزه استان کرمانشاه گفت: نیروهای آبفای استان تهران در بخش‌های کنترل کیفیت آب (آزمایشگاه‌های سیار و نمونه‌برداری)، ترمیم خطوط لوله و شبکه توزیع، باز راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، توزیع اقلام ضروری (بسته‌های آب، چادر و خوراک) و استقرار سرویس‌های بهداشتی (حمام و دست‌شویی) در حال کمک‌رسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: شبکه و خطوط انتقال آب شهر سرپل ذهاب انجام شده است و نیروها برای بازسازی شبکه آب روستاهای منطقه، از دیروز کار خود را آغاز کرده‌اند.

او ادامه داد: ۲۵ دستگاه تانکر آب‌رسانی بهداشتی، چهار دستگاه بسته‌بندی آب آشامیدنی، دو دستگاه تصفیه آب با مجموع دبی ۳۲ لیتر در ثانیه، سه دستگاه جرثقیل و یک دستگاه دیزل ژنراتور در منطقه سرپل ذهاب مستقر هستند.

روستاهای امدادرسانی نشده را به ۱۱۲ اعلام کنید

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که مردم به شایعات درباره نرسیدن اقلام امدادی به برخی روستاها توجه نکنند و این موارد را به شماره ۱۱۲ هلال احمر اعلام کنند.

مرتضی سلیمی با بیان اینکه در حال حاضر بالغ بر ۷۲ هزار تخته چادر میان ۳۳ هزار خانواده زلزله زده توزیع شده است، اظهار کرد: مناطق زلزله زده به بلوک‌های هشت گانه‌ای برای کمک‌رسانی تقسیم بندی شده و از دیروز دفترچه‌های امدادی میان خانواده‌ها توزیع شده است. همچنین سبدهای غذایی ماهیانه نیز در حال آماده شدن است.

وی با اشاره به شایعات نادرست درباره نرسیدن اقلام امدادی و عدم خدمت‌رسانی به برخی روستاهای زلزله زده، با غیرواقعی برخی از این ادعاها، به ذکر مثالی دراین باره پرداخت و گفت: در روستایی که اعلام شده بود هنوز اقلام مورد نیاز را دریافت نکرده، پس از بررسی متوجه شدیم که با وجود داشتن ۷۰ خانوار، ۷۸ تخته پتو و ۴۵۰ چادر در آنجا توزیع شده است. به همین دلیل ما شماره تلفن ۱۱۲ را اعلام کردیم تا مردم در صورت اطلاع، بتوانند حتی بدون سیمکارت مناطقی که به آنها امدادرسانی نشده، اعلام کنند تا به این ترتیب در کمتر از ۲۰ دقیقه نیروهای امدادی به این مناطق مراجعه می‌کنند.

وی افزود: ارائه خدمات با این دفترچه‌ها بهتر انجام می‌شود و حداقل تا ۴۵ روز می‌توانند با استفاده از این دفترچه خدمت دریافت کنند. این دفترچه‌ها با مراجعه به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند و توزیع اقلام به وسیله آن صورت می‌گیرد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 0
    در ایران آمار روضربدر 7 تا 10 میکنند میشه عدد وقعی