جهانگیری: پیمانکاران ساختمان‌های نوساز و بدون استحکام باید بازخواست شوند

ایسنا نوشت: جلسه ستاد مدیریت بحران با حضور معاون اول رییس جمهور پیرامون زلزله غرب کشور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه ضمن تسلیت ایام رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع)، شهادت امام رضا (ع) و نیز تسلیت بخاطر درگذشت جمعی از هموطنانمان در استان کرمانشاه، از همه دستگاه ها و نهادهایی که برای امداد رسانی و کمک به زلزله زدگان در استان کرمانشاه با تمام توان حضور پیدا کردند قدردانی کرد و گفت: هلال احمر، ارتش، سپاه و همه دستگاه های اجرایی مردانه پای کار آمدند و مردم نیز همه آنچه در توان داشتند به صحنه آوردند تا بخشی از آلام مردم زلزله زده کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به پیش بینی های سازمان هواشناسی در خصوص آغاز فصل سرما و بارش ها در غرب کشور بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند اسکان زلزله زدگان در استان کرمانشاه تاکید کرد و گفت: اسکان کسانی که خانه هایشان بر اثر زلزله تخریب شده باید با سرعت هر چه بیشتر انجام شود به گونه ای که مردم برای فصل سرما و زمستان دغدغه ای نداشته باشند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در نخستین دقایق پس از وقوع زلزله مبنی بر لزوم بسیج همگانی برای امداد رسانی به زلزله زدگان، خاطر نشان کرد: در کنار وظیفه اداری مسئولین کشور، وظیفه دینی و اخلاقی نیز حکم می کند که همه با جدیت پای کار بایستیم و در شرایط سخت به هموطنانمان خدمت گزاری کنیم چرا که مردم نیز انتظار دارند که مسئولین در این گونه حوادث مشکلات آنها را مرتفع سازند.

جهانگیری همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کمک رسانی به زلزله زدگان و آوار برداری در بیش از 1900 روستا و چندین شهرستان استان کرمانشاه، تصریح کرد: اقدامات و تلاش های گسترده ای در کوتاهترین زمان ممکن صورت گرفت و تلاش های فراوانی برای کمک به مردم زلزله زده انجام شد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی صحیح به مردم در خصوص اقدامات صورت گرفته، افزود: از صدا و سیما و همه رسانه ها می خواهیم که خدمات انجام شده که نشانگر کارآمدی نظام است را به درستی منعکس کند البته ما قصد نداریم که ضعف ها و نواقص را کتمان کنیم اما در عین حال باید کارهای مثبت زیادی که انجام می شود نیز اطلاع رسانی شود تا روند امداد رسانی در فضای مثبت با سرعت بیشتری انجام گیرد و نباید با سیاه نمایی و انکار خدمات ارائه شده به زلزله زدگان کارآمدی نظام را زیر سوال ببریم.

وی با بیان اینکه بی تردید در کنار خدمات و اقدامات انجام شده، نواقص و ضعف هایی نیز وجود دارد، به سفر چندی پیش خود به شهرستان هریس اشاره و خاطر نشان کرد: در این سفر وقتی برای افتتاح یک بیمارستان رفته بودیم، مشاهده کردیم که در کنار این بیمارستان یک بیمارستان دیگر در سال 90 افتتاح شده اما در سال 91 بر اثر زلزله تخریب شده بود و ناچار شده بودند که ساختمان دیگری احداث کنند.

وی ادامه داد: وقتی که ساختمانی احداث می شود باید از استحکام و ایمنی لازم و استاندارد برخوردار باشد و نباید از کنار این موضوع که ساختمان های نوساز دچار آسیب می شوند به سادگی عبور کنیم.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: در این گونه موارد که ساختمان های نوساز و یا بناهایی که مستحکم سازی شده اند، تخریب می شوند، بدین معناست که اشکالاتی وجود دارد و باید پیمانکاران و سازندگان این گونه بناها مورد بازخواست قرار گیرند که چرا موارد ایمنی در احداث ساختمان ها رعایت نشده است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشوری زلزله خیز است و استان های مختلف کشور همواره متحمل خسارات ناشی از زلزله بوده اند، گفت: باید در هر استان ستاد بحران مجهز و قوی وجود داشته باشد و آسیب شناسی دقیقی در خصوص ساختمان ها و بناها صورت گیرد تا اشکالات و ضعف ها برطرف شود.

جهانگیری با اشاره به گزارشات ارائه شده در جلسه از سوی نمایندگان دستگاه ها و نهادهای مختلف از روند امداد رسانی و آوار برداری در استان کرمانشاه، گفت: گزارش ها نشان می دهد که نیازهای اولیه مردم تا حد زیادی تامین شده است و مرحله بعدی اسکان فوری زلزله زدگان است که مقرر شده روند اسکان موقت و دائم با محوریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام شود و سایر دستگاه ها و نهادها برای همکاری در این زمینه باید با هماهنگی بنیاد مسکن فعالیت کنند تا از دوباره کاری و موازی کاری پرهیز شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش وزیر امور اقتصادی و دارایی مبنی بر پرداخت 50 درصد منابع تصویب شده از سوی هیات دولت تاکنون و نیز آمادگی بانک ها برای تخصیص اعتبارات بانکی برای کمک به روند امداد رسانی و اسکان، تصریح کرد: فعال شدن امور زندگی و از سرگیری فعالیت واحدهای اداری و آموزشی در استان کرمانشاه نیز باید بطور جدی در دستور کار قرار گیرد و سازمان تامین اجتماعی باید به کسانی که واحدهای تولیدی و افرادی که شغل آنها با مشکل مواجه شده است بیمه بیکاری پرداخت کند ضمن آنکه راه اندازی واحدهای تولیدی و کشاورزی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به اعلام آمادگی برخی کشورهای خارجی برای ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی، خاطر نشان کرد: دولت مقرر کرد که هلال احمر بعنوان یک سازمان بین المللی که همواره در حوادث منطقه ای در کشورهای مختلف حضور جدی دارد، بتواند کمک های کشورهای داوطلب را دریافت کند.

گزارش رحمانی‌فضلی، ‌اژه‌ای، پیوندی و نجار

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه هم در این جلسه ضمن قدردانی از حضور فعال همه دستگاه ها و نهادها برای کمک رسانی به زلزله زدگان، گفت: متاسفانه برخی در فضای مجازی ایجاد نگرانی می کنند و موجب می شوند که اضطراب و نگرانی های مردم با اطلاع رسانی های منفی تشدید شود.

وی بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند امداد رسانی و اسکان مردم در استان کرمانشاه، تاکید کرد و گفت: قوه قضاییه نیز در تلاش است تا خدمات قضایی و پزشکی قانونی را در این استان به نحو مطلوب انجام دهد.

وزیر کشور نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته از نخستین لحظات وقوع زلزله در استان کرمانشاه ارائه کرد و گفت: با وجود آنکه وسعت جغرافیایی آسیب های ناشی از زلزله بسیار زیاد بود، از نخستین ساعات وقوع زلزله ستادهای استانی و شهرستانی تشکیل شد و عملیات بازگشایی راه ها و اقدامات اولیه برای برقراری آب، برق و گاز آغاز گردید و همه دستگاه های امداد رسان به منطقه اعزام شدند.

دکتر رحمانی فضلی افزود: نخستین مرحله نجات جان افراد بود که در همین راستا 7800 مصدوم بلافاصله به مراکز درمانی و بیمارستان ها منتقل شدند و کار امداد و نجات و آوار برداری با جدیت دنبال شد و تامین امکانات اولیه نظیر غذا، دارو و چادر در دستور کار قرار گرفت.

رییس جمعیت هلال احمر هم در این نشست گزارشی از اقدامات صورت گرفته این سازمان از لحظات اولیه وقوع زلزله ارائه کرد و گفت: بلافاصله پس از این حادثه، گروه های واکنش سریع و درمان اضطراری به منطقه اعزام شدند و نجات جان افراد و تامین اسکان و تغذیه با جدیت دنبال شد.

پیوندی از توزیع بیش از 60 هزار چادر در استان کرمانشاه خبر داد و گفت: کمک های نقدی و غیرنقدی مردمی نیز حجم بسیار بالایی دارد و خوشبختانه برخی کشورها نیز برای کمک اعلام آمادگی کرده اند.

نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گزارشی از اقدامات درمانی انجام شده و اعزام 7350 مصدوم ظرف 20 ساعت و اعزام 107 دستگاه آمبولانس و 19 اتوبوس آمبولانس به منطقه ارائه کرد و گفت: در حال حاضر 802 نفر بستری هستند و بقیه افراد مداوا و مرخص شده اند و 1000 مورد عمل جراحی انجام شده و 200 تن دارو و تجهیزات ارسال شده و خوشبختانه برای تامین دارو، خون و فرآورده های خونی مشکلی وجود ندارد.

وی همچنین از حضور 100 تیم واکنش سریع درمانی خبر داد و گفت: 6 بیمارستان صحرایی مجهز با همکاری ارتش، سپاه و هلال احمر در منطقه مستقر شد و 40 تیم حمایت روانی نیز در حال فعالیت هستند.

رییس ستاد مدیریت بحران کشور هم گزارشی از آخرین آمار درگذشتگان ارائه کرد و خواستار حضور مراکز ارزیابی و تحقیقاتی برای بررسی و ارزیابی استحکام ساختمان های جدید شد تا مردم از استحکام ساختمان های خود اطمینان حاصل کنند.

در این جلسه همچنین وزرای نیرو، راه و شهرسازی، اطلاعات، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، رییس سازمان هواشناسی، رییس سازمان بهزیستی، رییس سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح هر کدام در سخنانی جداگانه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای امداد رسانی و کمک به زلزله زدگان ارائه کردند و از آمادگی خود برای استمرار کمک ها و حضور همه جانبه خبر دادند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    8 0
    تمام ساختمانها مهندس ناظر دارند و پایان کار رو مهندسین ناظر امضا میکنند ، همه کسانی که کار رو ساده گرفتند باید لغو کار شوند و کسانی که جویای کار هستند مشغول کار ، تا با جان و مال مردم بازی نکنند .
  • بی نام A1 ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    0 0
    خدا کنه در حد شعار نباشه و تمام پیمانکاران بویژه مسکن مهر که من به چشم خودم نمونه هایی را دیدم که پیمانکار حتی اندازه 50 درصد پولی که گرفته را هزینه نکرده و با 70 درصد سود کار را تمام و خانه هایی در حد مقوایی تحویل دادن ولی تجربه نشان داده که کسی پیگیر این چیزها نیست چون توش پول نیست
  • بی نام IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
    0 0
    از اول باید از کل سیستم خانه سازی انتقاد میکردی تا مردم نگرانی تان را باور کنند.انتقاد از فقط مسکن مهر تو روز اول زلزله نشان از شیطنت سیاسی بود نه دلسوزی برای مردم