داعش مشتقات نفتی تصفیه‌شده را که در مقابل نفت خام دریافت می‌کند در خاک سوریه و عراق به فروش می‌رساند یا آن را در تجهیزات جنگی خود مصرف می‌کند. البته تمام فروش نفت این گروه در بازار سیاه و از طریق تانکر صورت می‌گیرد.

اعش به ازاي هر بشكه نفت خام عراق كه در بازارهاي جهاني حدود 100 دلار قيمت دارد، تنها حدود 30 دلار دريافت می‌کند و به دليل همين اختلاف شديد قيمت، به‌رغم خطرات موجود، اين گروه مشتريان خاص خود را دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین كمتر از يك ماه قبل، كارشناسان ارزش روزانه حوزه‌های نفتي تحت كنترل اين گروه را حدود يك ميليون دلار تخمين می‌زدند. حالا و با گذشت كمتر از يك ماه، اين تخمين دو برابر شده است. البته خوشبختانه اين گروه با جنوب عراق كه منابع اصلي نفت اين كشور در آن قرار دارد فاصله زيادي دارد و به علت تسلط شيعيان بر جنوب عراق، دستيابي به اين منابع براي اين گروه تروریستی ماموريتي غيرممكن خواهد بود. عراق هشت منبع عمده نفتي شناخته‌شده دارد كه شش‌تاي آن در جنوب اين كشور قرار دارند.

اين شش منبع بيش از 60 درصد منابع تثبیت‌شده نفت عراق را در خود جاي داده‌اند. ميزان توليد نفت در جنوب و شمال عراق، حتي از اين هم نابرابرتر است. تا ابتداي ماه آگوست سال جاري ميلادي بيش از 75 درصد كل استخراج نفت عراق در حوزه‌های جنوبي و تنها 25 درصد آن در حوزه‌های شمالي اين كشور صورت می‌گرفت. اما فعلاً همين درآمد 730 ميليون‌دلاري در سال، براي تامين مالي هزینه‌های اين گروه و احتمالاً حتي جذب نيروهاي افراطي جديد، كافي به نظر می‌رسد.

داعش نفت خام استخراج‌شده از حوزه‌های نفتي تحت كنترل خود را با قيمتي پایين‌تر از بازار و فقط در قبال وجه نقد یا مشتقات تصفيه‌شده نفتي به فروش می‌رساند. داعش به ازاي هر بشكه نفت خام عراق كه در بازارهاي جهاني حدود 100 دلار قيمت دارد، تنها حدود 30 دلار دريافت می‌کند و به دليل همين اختلاف شديد قيمت، به‌رغم خطرات موجود، اين گروه مشتريان خاص خود را دارد. همچنين احتمال داده می‌شود اين گروه پالایشگاه‌هایی ابتدایي و با ظرفيت اندك در خاك سوريه داشته باشد.

داعش مشتقات نفتي تصفیه‌شده را كه در مقابل نفت خام دريافت می‌کند در خاك سوريه و عراق به فروش می‌رساند یا آن را در تجهيزات جنگي خود مصرف می‌کند. البته تمام فروش نفت اين گروه در بازار سياه و از طريق تانكر صورت می‌گیرد. داعش هيچ شانسي براي برقراري عرضه ثابت و خارج از بازار قاچاق، براي نفت توليدي مناطق تحت كنترل خود حداقل در كوتاه‌مدت ندارد. برقراري عرضه ثابت نفت، چه براي كشورهاي منطقه و چه خارج از آن، نياز به صرف سرمايه و ايجاد تجهيزات لوله‌كشي دارد كه نه‌تنها تامين مالي آن فعلاً در توان اين گروه نيست كه مي‌تواند به سرعت توسط ارتش عراق یا پیشمرگ‌های كرد هدف قرار گرفته و نابود شود.
داعش البته اهداف بلندپروازانه‌اي براي دعوت جهاديان افراطي از سراسر دنيا به قلمرو خود و در نهايت گسترش اين قلمرو در ذهن دارد و قصد دارد خلیفه‌گری مورد ادعای خود را با در عراق و سوريه ايجاد و تثبيت كند. اما فعلاً و تا وقتي نتوانسته به منابع جنوب عراق دست پيدا كند، نمي‌تواند اثرگذاري بر اقتصاد جهاني يا حتي بازار جهاني نفت داشته باشد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =