وضعیت اسفبار میراث فرهنگی سوریه/تخریب 5اثر از 6 اثرشاخص

طبق جدیدترین تصویرهای ماهواره‌ای به جز دمشق، هر 6 اثر جهانی سوریه با تخریب‌های شدید و آسیب‌های سنگین مواجه شده‌اند؛ اما این تصاویر نشان می‌دهد که 5 اثر از این 6 اثر تخریب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،از شش اثر میراث جهانی سوریه تنها شهر تاریخی دمشق از آسیب محفوظ مانده و دیگر آثار از تخریب های سنگین و گسترده ای رنج می‌برند. کارشناسان سوری نیازمند کمک‌های بین‌المللی هستند.

 بررسی تصویرهای ماهواره‌ای با وضوح بالا که توسط انجمن توسعه علوم امریکا تهیه شده نشان گرآن است که 5 اثر از 6 اثر تاریخی سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، به طور جدی تخریب شده است. این تخریب‌ها همگی از سال 2011 و همزمان با آغاز آشوب های داخلی دراین کشور ایجاد شده است.

"سوزان ولف اینبارگر" مدیر فناوری‌های فضازمین و پروژه حقوق بشر در انجمن توسعه علوم امریکا با اعلام این مطلب یادآور شد که یکی از این شش سایت میراث جهانی شهر تاریخی دمشق است که ظاهرا بدون آسیب مانده و دچار تخریب نشده است.
طبق همین گزارش ساختمان‌های تاریخی در شهر حلب که خود یکی از کهن‌ترین شهرهای تاریخی و همواره مسکون در جهان محسوب می‌شود، از تخریب‌های سنگین و گسترده بشدت آسیب دیده است. این درحالی است که یونسکو ماه‌ها پیش هر شش اثر میراث جهانی سوریه را به دلیل شدت جراحات وارده در فهرست میراث درخطر قرار داد.

شهر باستانی بورسا و نیز سایت باستان شناسی پالمیرا و روستاهای باستانی در شمال سوریه و همچنین دژ " قلعه الحصن" که از مهم‌ترین وسالم‌ترین قلعه های صلیبیون بود و همچنین دژ یا قلعه صلاح الدین همگی براثر فعالیت‌های نظامی و انواع مواد منتشر شده در منطقه آسیب دیده‌اند.

"کورینه وگنر "از متخصصان حفاظت میراث فرهنگی در موسسه اسمیت سونیان، می‌گوید:«با این حال هنوز جای امید هست و برخی همکاران سوری ما در این محوطه‌ها تلاش‌هایی می کنند زیرا آنان مراقبان و محافظان این سایت‌ها هستند و از ارزش و اهمیت حفاظت از آن‌ها برای نسل آینده کاملا آگاه هستند. اما آنچه که دراین شرایط از همکاران خود در سطح بین‌المللی می‌خواهند کمک به آن‌ها برای آموزش ،مطالعه و کار درزمینه مواد و دیگر حمایت‌های بین‌المللی برای کاهش تخریب و نیز جلوگیری از نابودی میراث فرهنگی حتی در شرایط سخت منازعات داخلی است. »

منبع : بی بی سی

4646

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 376306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    12 0
    تو سوریه جنگ هست و یه سری وحشی بنام داعش ولی تو ایران چطور که دستی دستی و قانونی آثار باستانیمون رو نابود میکنیم؟ منظور فقط اثار شاخص نیست که ما بافت تاریخی شهرها که خیلی با اهمیت هستن رو هم نابود میکنیم
  • بنده خدا IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    10 0
    اونجا آثار با ارزش توی جنگ از بین میرن و اینجا توسط مسئولین
  • پارسا A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    10 0
    شما اگه بیل زنید باغچه کشور خودتون رو بیل بزنید که هر روز یه لودر داره یه آثار باستانی ایران رو از تاریخ این کشور پاک می‌کنه...البته بیل زن هستید ولی به جای باغچه آثار باستانی ایران رو بیل می‌زنید. با تشکر از مسوولین دلسوز که حداقل در این زمینه کمبود بیل نداشته
  • بی نام GB ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    13 0
    ادم نمی دونه ، غصه سوریه را بخوره یا تخت جمشید و پاسارگاد و شیراز و ....... خودمون را
  • بی نام A1 ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    10 0
    چرا دل نگران آثار باستانی سوریه هستین،در حالیکه در مملکت خودمون در کمال صلح و آرامش برای اجرای طرح بین الحرمین در شیراز آثار باستانی وبناهای دوره ایخانی رو با بولدزر ویران می کنند و هنوز هیچ کس پاسخگو نیست
  • امیر A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
    5 2
    یادش بخیر سال 86 زمینی رفتم سوریه . وارد حلب که شدم فکر میکردم تو یکی از شهر های معروف اروپایی هستم البته از روی فرم ساختمان ها شهر تمیز و قشنگی بود . اتفاقا به غیر از دمشق چند شهر دیگه هم رفتم و آثار باستانی اونجا ها رو هم دیدم که فوق العاده بود و حس نوستالژی عهد عثمانی و زمان زوم باستان بهم دست داد واقعا حیفه این آثار تخریب بشه حالا جدای از هر گونه جبهه گیری سیاسی و ...
  • شهره A1 ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۴
    0 1
    آقایان میراث فرهنگی اول وجود بعد سجود شما ها برادران عزیز اول چراغ خانه خود را روشن کنید و بعد به فکر همسایه باشید. میراث فرهنگی ما کجا و سوریه کجا. مهم این است که شماها مال ماها را از بین نبرید.