اداره کشور با چه تورم و بدهی ای از دولت خاتمی به احمدی نژاد و از او به روحانی واگذار شد؟/ پاسخ خباز

معاون پیشین امور تقنینی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: اگر همه امکانات کشور با هم همراه و همدل باشند و دلواپسان نیز مانع نشوند، 15 سال دیگر به سال 83 می رسیم که کشور تحویل آقای احمدی نژاد داده شد.

محمدرضا خباز که در هفته جاري مهمان کافه خبر بود، در گفت و گو با خبرآنلاین درباره تاثیر دولت های نهم و دهم بر کشور اظهار کرد: وقتی آقای خاتمی دولت را تحویل آقای احمدی نژاد دادند، تورم 10.5درصد و بیکاری نزدیک 11 درصد بود، نقدینگی دست بخش خصوصی هم 70 هزار میلیارد تومان بود. رشد اقتصادی کشور به 6 درصد نزدیک بود و دلار نزدیک به 900 تومان بود.

وی ادامه داد: اما وقتی آقای احمدی نژاد کشور را تحویل دادند، رشد تورم نزدیک به 44 درصد بود، رشد اقتصادی که باید هشت درصد می بود در سال 90، منفي 5.7 درصد بود و در سال 91، منفي 2.2 بود که هر دو با هم می شود حدود 9 درصد رشد منفی. در همین حال نقدینگی دست بخش خصوصی هشت برابر شده و به 560 هزار میلیارد تومان شده بود.
نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: در طول تاریخ 90 ساله فروش نفت تا زمان آقای احمدی نژاد، حدود 600 میلیارد دلار نفت فروخته شده بود اما در دوره ایشان 780 میلیارد دلار نفت فروخته شد که در طول تاریخ بی نظیر بود. این رقم در کنار فروش میعانات گازی به بیش از هزار میلیارد دلار می رسد. این رقم در حالی بود که دولت اصلاحات 140 میلیارد دلار و دولت آقای هاشمی 120 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت.

وی با بیان اینکه آقای خاتمی با 15هزار میلیارد دلار حساب ذخیره ارزی را به آقای احمدی نژاد تحویل داد، گفت: اما وقتی آقای احمدی نژاد دولت را تحویل آقاي روحاني داد، موجودي اين حساب منفی بود. البته پس از آن که سررسید اقساط رسید، پول به صندوق برگشت اما لحظه ای که تحویل داد، حساب منفی بود. یعنی منابع اين حساب را پیش خور کرده بودند. نه تنها در حساب ذخیره ارزی چیزی نبود که حتی قراردادهایی بسته بودند که دولت بعدی باید به تعهدات آنها عمل می کرد.

خباز سپس به پروژه های نیمه تمام دولت دهم که به دولت يازدهم ارث رسيد، اشاره کرد و گفت: بیش از سه هزار پروژه نیمه تمام وجود داشت که برای اتمامش حدود 400 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز بود. برای همین دولت پیشنهاد داد و مجلس پذیرفت که پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی واگذار شود. چرا که دولت خودش توان اجراي پروژه هاي نيمه تمام را نداشت. در بهترين حالت 40 هزار ميليارد تومان بودجه عمراني سالانه داريم و اگر همیشه همینطور وضع خوب باشد، تحقق پروژه هاي نيمه کاره دولت دهم 10 سال زمان مي برد که در این شرایط پروژه ها تباه می شود و از بین می رود.

وی ادامه داد: آخرین تحلیلی که داریم و تحلیل واقع بینانه ای هم هست، اگر همه امکانات کشور با هم همراه و همدل باشند و دلواپسان نیز مانع نشوند، 15 سال دیگر به سال 83 مي رسيم که کشور تحويل آقای احمدي نژاد داده شد! تازه به شرط همراهي و هم دلي همه ارکان کشور و نه مثل الان که بر سر هم می زنند.با شرايط موجود بازگشت کشور به ابتداي دولت آقاي احمدي نژاد بیش از 15 سال طول می کشد.

خباز درباره تاثیر به تاخیر انداختن اجرای برجام و ضررهاي مالي ناشي از آن نیز اظهار کرد: اگر روزی که خبر برجام همه ملت را خوشحال کرد، استارت کار زده می شد، چند اتفاق مبارک می افتاد. اولا دلارهای ما همان روز آزاد می شد. از این دلارهایی که آزاد می شود، 6 میلیاردش اختصاصا جذب بودجه دولت می شود. نزدیک به 20 میلیارد دلارش ذخایر بانک مرکزی است که پشتوانه پول ملی ماست و هر قدر افزایش پیدا کند، پول ملی تقویت می شود.

وی ادامه داد: از آن طرف هم خارجی ها آمده اند تا ببینند برجام اجرایی می شود یا خیر؟ اگر همین الان چند تماس با هتل های تهران بگیرید جای خالي پیدا نمی کنید. چون همه هتل هاي تهران پر است! چرا که سرمايه گذاران زيادي از خارج آمده اند تا برجام اجرايي شود و آنها سرمايه گذاري کنند و قراردادهاي دوطرفه اي را به امضا برسانند. با بررسی این شرایط یکی از آقایان پیش بینی کرده بود که تاخیر در برجام یک میلیارد و دویست میلیون دلار «نفی سود» داریم. یعنی سودها به خاطر لجبازی ها از دست ما خارج می شود.

 مشروح این گفت و گو که طي آن به بررسي فضاي انتخاباتي کشور، فعاليت هاي اصاح طلبان و اصولگرايان و پيش بيني ترکيب مجلس دهم نيز پرداخته شده، در روزهای آینده در خبرآنلاین منتشر می شود.
27213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 467350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سارا ES ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 68
    آره والا کشور عین دسته گل پر از سوسن و سنبل تحویل این بیچاره داردید. سیاه نمایی هم حدی داره باید از خودت خجالت بکشید با این مزخرفات.
    • سجاد A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
      1 0
      مثلی است که می گه خواییده را می توان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده هرگز بیدار نخواهد شد
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    35 1
    آقای خاتمی...
  • محسن A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 37
    حالا گیریم این آمار درست باشه / جناب آقای روحانی با علم به این کمبودها نامزد انتخابات شدن و برای رفع اسن کمبودها سر کار آمدن اگه همه چیز درست و سر جای خودش بود چه نیازی به ریس جمهور بود دارین کم کم بهانه میگیرینا
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
      0 0
      خدا شفات بده
  • بدون نام ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    17 4
    شما را به خدا يا ارقام نذاريد يا اگر ميذاريد درست بنويسيد صندوق ذخيره ارزي 15 هزار ميليارد دلار!!آمريكا هم همچين ذخيره اي ندارد
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    37 0
    اول خاتمی بعد روحانی
  • بی نام GB ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    20 0
    15هزار میلیارد دلار حساب ذخیره ارزی؟؟؟؟
  • امیر A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    32 0
    خدا لعنت کند باعث و بانی این از هم گسیختگی را.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    1 19
    کلینتون گفت : ایران دشمن ماست ؛ حقایق 15 سال دیگر مشخص می شود که به زمان ابتدای احمدی نژاد می رسیم یا به فتحعلی شاه قاجار
  • ا A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 30
    اولاً چرا سايت شما نظرات مخالف تان را درج نميكند؟ ثانياً فعلاًكه از دولت يازدهم تاكنون جز ركود و تورم چيزي نديده ايم و كاهش تورمي هم كه هي بخورد ملت ميدهند نتيجه ركود بي سابقه است و بهمين دليل هي تورم نقطه به نقطه ميدهند وگرنه اگر تورم حداقل نيم ساله را بدهند تورم حداقل بيشتر از 80 ميباشد. بعنوان مثال قيمت نان از 600 به 1500 ، افزايش بهاي حاملهاي بصورت نوبتي تا در تورم نقطه به نقطه به چشم نيايند و ... ثالثاً دولت يازدهم هم همان كارهايي را ميكند كه نسبت به آنها در دولت نهم و دهم اعتراض ميكرد و الان دوسال است كه بجاي پاسخگويي فقط دولت قبل را ميكوبد. رابعاً دولت نهم نيز وضعيت آشفته فرهنگي و فساد و فحشا و خيانت به مملكت و خون شهدا را از دولت هفتم و هشتم به ارث برده بود. خامساً ...
  • ایرانی EU ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    20 0
    کار را باید به دست کاردان سپرد نه کاهدان
  • منصور زینالی A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    15 0
    این مطالب با مطالعه و با مدارک گفته میشود پس چرا دادگاه قانون اساسی و یا قوه قضائیه به این موضوعات ورود نمی کنند که حداقل از این به بعد اولادر تایید صلاحیت رئیس جمهور دقت بیشتری به کار گیرد دوما ملت بدانند که در دولت نهم و دهم چه بلائی سر این ملت امده است قوه قضائیه با ورودش میتواند روشنگری به دور از هیاهو بکند وملت واقعا برایشان روشن شود . ایا چه ملاحظاتی نمی خواهد ملت بیشتر واقعیت ها را بدانند .
  • یک شهروند ایرانی A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    3 12
    ملت عزیز ایران اگه میخواهید همه مشکلات تموم شه دقت کنید همه مشکلات تموم شه اگه محمود احمدی نژاد واسه ریاست جمهوری شرکت کنن باید بهش رای بدیم و واسش تبلیغ کنیم خواهشن قبل از اینکه نظر بدید با دقت و ریشه ای به این کامنت توجه داشته باشید زنده باد ایران
  • شناس A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 26
    احمدی نژآد شده نربان آقایون برای سعود. همه چی رو به گردن احمدی نیندازید .همتون مقصر هستید
  • مجتبی A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 4
    برادر بسیجی لطف کن حداقل پول اقساطی که در سررسید برگشته به حساب هم عنوان کن.یکطرفه حرف نزن.
  • محمد A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 4
    مرد حسابی مگر می شود پایان هر دولت طرح های نیمه تمام نباشد مگر مغازه اش فروشی است
  • بی نام A1 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    9 0
    جا داره سرمونو محکم بکوبونیم رو میزززززززززززززززززززززززز
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    11 0
    ای کاش قبول می کردنند دلواپسان ولی نه شما فرمودید پول ملی تقویت می شد این اصل مسئله دلواپسان است چون پول ملی نباید تقویت شود والا دلواپسان ضرر زیادی با دلارهایشان می کنند
  • قاسم IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 13
    متاسفانه همیشه نان به نرخ روز خورهایی امثال سایت شما وجود داره . ان شاء الله که به راه راست هدایت بشین .
  • علی A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    11 1
    بنام خدا اضافه کنید بر این مشکلات اقتصادی معضلات روانی و فکری و فرهنگی را که نهایتا منجر به پایین آمدن سطح اخلاق شد.
  • م.خ A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    4 1
    همه صحبت های مسئولین مبنی بر تصاحب قدرت و ثروت ملی به نفع احزاب می باشد و جنگ قدرت است. هیچ حرفی از مسئولان، منافع ملی را در بر نمی گیرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    7 0
    لعنت بر افراط وجهالت....لعنت بر خودخواهی وغرور...لعنت خدا بر دروغ که بزرگترین گناه نزد خداوند است...و صدمه بر کشورمیزند
  • علی A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    3 10
    انتخابات نزدیکه باید یه دست آویزی داشته باشی که ضعف و بی تدبیری این دولت در زمینه اقتصادی را توجیه کنی آخه صد روزتون شده n روز
  • شهروند تهران A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 4
    چشم بسته غیب میفرمایند بازی با اعداد و ارقام و سال و گذشته و حال و انداختن کوتاهی و قصور دولت قبل نهم و دهم و بعد از آن به گردن دولت نهم و دهم مشکلات جامعه را حل و فصل نمیکند اگر هر مسئول مربوط به حق خودش قانع باشد مشکل حل شده و عدالت اجتماعی ایجاد میشود نه مثل شهرام جزایری ومحمود رضاخاوری ،رضا رویانیان و بابک زنجانی و مهدی هاشمی ومرتضی رفیق دوست و...... به حق خود رضایت نداده و بیت المال را به اموال خود افزودند و باعث این همه مشکلات و معضلات جامعه و اجتماع شدند.و نابرابری و بی عدالتی در جامع فغان و بیداد میکند.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    9 0
    خدا لعنت کنه .....
  • بی نام A1 ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    حامی
  • حبیبی IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    3 25
    درود بر احمدی نژاد
  • کاظم ازخوزستان IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    23 1
    دولت خاتمی واقا به فکر معیشت مردم بود
  • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۲
    0 0
    کسانی که می گویند امار ها دروغ است در باره فساد ها ی وبابکها چه می گویند ایا در دوران نهم ودهم بودند شما درکجا زندگی می کنید چه دینی دارید درکدام مذهبی حق مردم خوردن بی اشکال است کمی فکر کنید بخدا اگر معتقد به هر شریعت باشید جواب گو خواهید بود .