ایسنا نوشت: عبدالله رمضان‌زاده در مورد احتمال ورود قالیباف به انتخابات گفت: قالیباف جرات کاندیداتوری ندارد و اقداماتش هم تبلیغی است. اظهار تاسف من از بی‌رقیب پیروز شدن روحانی است.

سخنگوی دولت اصلاحات تبعات فقدان "آیت الله" برای اصلاحات را بیشتر از سایرین دانست و با بیان اینکه روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بدون رقیب است گفت: بی‌رقیب بودن روحانی در انتخابات برای پیشبرد روند دموکراسی خوب نیست.

او با بیان اینکه نبود آیت‌الله هاشمی برای کل کشور خسارت بار است، اما جریان اصلاح‌طلب به دلیل اینکه یکی از حامیان خود را از دست داد، خسارت بیشتری متحمل شده است اظهار کرد: جریان اصلاحات آنقدر پویایی دارد که بر این نقصان بزرگ البته نه در کوتاه مدت غلبه کند.

وی درباره جایگزینی آیت‌الله هاشمی در جریان اصلاحات معتقد است که علی‌اکبر ناطق نوری، حسن روحانی، سید حسن خمینی و سید محمد خاتمی این توانایی را دارند که جایگزین آیت‌الله هاشمی در جریان اصلاحات شوند.

همچنین با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان از روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حمایت می‌کنند افزود: نزدیک شدن روحانی به اصولگرایان ضرری ندارد و ما در جریان اصلاحات از آن استقبال می‌کنیم.

رمضان‌زاده در باره تبعات فوت آیت الله هاشمی بر جریان اصلاحات معتقد است : فوت آیت‌الله هاشمی خسارت بزرگی برای کل کشور است، زیرا وی وزنه تعادلی در سیاست ایران بود و همیشه سعی می‌کرد همه نگاه‌های وفادار به جمهوری اسلامی ایران را در کنار هم قرار دهد. آیت‌الله هاشمی این تیز هوشی را داشت که هیچ گاه جانب اکثریت را رها نکرد.

رمضان زاده خاطر نشان کرد: پس از انتخابات مجلس ششم نزدیکی اصلاحات به آیت‌ هاشمی دوباره شروع شد که تا سال 84 ادامه یافت و پس از سال 88 کاملا در کنار هم قرار گرفتند. نبود آیت‌الله هاشمی برای کل کشور خسارت بار است، اما جریان اصلاح‌طلب به دلیل اینکه یکی از حامیان خود را از دست داد، خسارت بیشتری متحمل شد.

وی با بیان این که جریان اصلاحات آنقدر پویایی دارد که بر این نقصان بزرگ البته نه در کوتاه مدت غلبه کند تصریح کرد: چگونگی رفع این نقصان به شرایط عمومی کشور بستگی دارد. امیدواریم شرایط همچنان با آرامش پیش برود، زیرا خواست عمومی اصلاح‌طلبان این است که جامعه در چارچوب قانون و با آرامش پیش برود. مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی می‌تواند گام مهمی در ایجاد وحدت، همدلی و انسجام باشد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که رابطه ناطق نوری را با اصلاح طلبان چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: ما در جریان اصلاح طلب بنایی به مطرح کردن خواسته حداکثری نداریم. در انتخابات 92 هم نه روحانی خود را اصلاح‌طلب می‌دانست و نه ما او را اصلاح طلب می‌دانستیم اما برنامه‌های وی در جهت خواسته‌های حداقلی ما بود و ما دیدیم در شرایط روز جامعه، مسیر دیگری نداریم.

رمضان زاده افزود: وقتی می‌گوییم ناطق نوری توان بالقوه دارد به این معنا نیست که وی اصلاح‌طلب شده باشد و ما مواضع وی را صد در صد تایید می‌کنیم. منظور ما این است که مواضع ناطق ‌نوری برای ما قابل دفاع است و می‌تواند به جریان اصلاحات کمک کند. همین اندازه برای ما کفایت می‌کند.

سخنگوی دولت اصلاحات در پاسخ به این پرسش که چرا جریان اصلاحات باید وابسته به افراد خاص باشد تصریح کرد:‌در همه دنیا بعضی شخصیت‌ها آنقدر کاریزما دارند که خود را به کلیت سیاست تحمیل می‌کنند مثل آقای هاشمی یا خاتمی که نباید از آنها غفلت کرد. از طرفی جامعه ما هم متکثر است که نیازمند نمایندگی اشخاص متفاوتی از جریان‌های متکثر جامعه است. در همه دنیا این نمایندگی از طریق احزاب انجام می‌شود. اما فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگ اقتصادی و امنیت کشور اجازه رشد احزاب بزرگ را نمی‌دهد.

وی افزود: در غیاب احزاب، شخصیت‌ها گل می‌کنند. تا زمانی که این احزاب بزرگ شکل نگیرند ما مجوریم از شخصیت‌ها برای نمایندگی جریان‌های سیاسی استفاده کنیم.

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا با فوت آیت‌الله هاشمی، افراطیون فرصت تازه برای ظهور و بروز پیدا می‌کنند خاطر نشان کرد: ظهور جریان‌های سیاسی همیشه محتمل است. در فرانسه هم ترس از بازگشت افراطیون وجود دارد. در سال 84 قدرت آیت‌الله هاشمی از سال 88 و 94 بیشتر بود، ولی در سال 84 جریان افراطی احمدی نژاد ظهور کرد. خطر افراطی‌گری همیشه ما را تهدید می‌کند و بازگشت افراطی‌گری به شرایط عمومی سیاست ، جامعه و تحولات بین‌الملل بستگی دارد.

رمضان زاده در ادامه با بیان این که معتقدم حافظه جامعه ایرانی آنقدر کوتاه نیست که نقش مثبت نیروهای معتدل را فراموش کند افزود:‌ تجربه دولت افراطی احمدی نژاد فعلا برای 15-10 سال جامعه ایرانی کفایت می‌کند. به هر حال افراطیون به نهادهای قدرت دسترسی دارند و از قدرت حاکمیت سوء استفاده می‌کنند مثلا از صدا و سیما بهره می‌برند و البته ما باید استقبال کنیم که فعالیت آنها در سطح صدا و سیما باقی بماند و وارد فازهای خطرناک نشود. هر کاری از این جریان بر می‌آید و احتمال انجام حرکات کور افراطی وجود دارد ولی این حرکات تبدیل به حرکات غالب علیه دولت نمی‌شود. بدتر از ترور سعید حجاریان، حمله با باغ سفارت انگلیس و سفارت عربستان بود که اثراتش خیلی بیشتر از ترور یک فرد بود. مهم این است که این حرکات محکوم شود مثلا در حمله به سفارت عربستان، شهردار تهران از کسی که ستادش را مدیریت می‌کرد، اعلام برائت نکرد. این محکومیت افراطی گری را در جریانات سیاسی کم داریم.

رمضان زاده همچنین درباره‌ رابطه جریان اصلاحات با روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تصریح کرد:‌ روحانی بیش از حد مورد نظر موفق عمل کرده است. روحانی فقط رئیس‌جمهور اصلاحات نیست، بلکه رئیس جمهور کل کشور است. او رئیس جمهور موفقی است هر چند شاید ما اصلاح طلبان به اهداف صد در صد خود نرسیده باشیم ما اهل شرط گذاشتن برای روحانی نیستیم و از وی به عنوان کسی که در مسیر درست حرکت می کند حمایت می‌کنیم هر چند روحانی اصلاح طلب نباشد.

سخنگوی دولت اصلاحات همچنین درباره‌ احتمال حضور سعید جلیلی نیز افزود:‌ از حضور وی باید استقبال کرد زیرا این جریانات به خاطر روحیه افراطی‌گری که دارند اگر در انتخابات شرکت نکنند به حرکت‌های غیرقانونی روی می‌آورند باید فضای باز برای گفت و گو با آنها ایجاد کرد و مانع حضور آنها نشد، اما متاسفانه من رقیبی برای روحانی نمی‌بینم و حتی مصباح یزدی هم از جلیلی حمایت نمی‌کند.

وی درباره‌ اظهارات اخیر سعید جلیلی در مورد برجام تصریح کرد: جلیلی قبل از آغاز مذاکرات کنار گذاشته شد. جلیلی یک روز بیاید جواب دهد که در مذاکرات چه دستاوردی داشته و چرا کنار گذاشته شد و چه کسی او را کنار گذاشت؟ مذاکراتی که منجر به توافق برجام شد توسط ولایتی در عمان آغاز شد در حالی که جلیلی در آن زمان مسئول تیم مذاکره کننده بود.

رمضان زاده هچنین در تحلیل خود از جریان اصولگرا با اشاره به این که من اردوگاهی به اسم اصولگرایی نمی‌شناسم که وجود خارجی داشته باشد تصریح کرد:‌ آنهایی که ادعای اصولگرایی دارند بگویند چه کسی اصولگراست و اصولگرا یعنی چه؟ ما در تعریف جریان اصلاحات می‌گوییم ما طرفدار قانون اساسی، اصلاح تدریجی امور، رفتارهای مدنی و آرامش در جامعه هستیم. آنها بگویند اصولگرا یعنی چه؟ آیا ناطق اصولگرا است یا قالیباف؟ موحدی کرمانی یا جلیلی؟ میر سلیم یا مصباح یزدی؟ مرحوم عسگر اولادی و مهدوی کنی تا چه میزان مورد اقبال اصولگرایان بوده‌اند؟

29219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 624444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =