اسدالله قربان زاده- 15 سال از عمر ورزش‌های سه‌گانه در زنجان می‌گذرد. رشته ورزشی که روزهای پر فراز و نشیبی به خود دیده است. گاه ورزشکاران این رشته یک پای ثابت تیم ملی بوده‌اند و زنجان را تا قطب این رشته ورزشی پیش برده‌اند و گاهی نام و نشانی از آن به میان نیامده است.

در دوره ای غیربومی ها سکاندار هدایت این رشته ورزشی بودند و شهرداران وقت زنجان به شکل نمادین بر صندلی ریاست آن تکیه زده اند. دبیر هیات، کارمند وقت تربیت بدنی استان عهده دار امور بود و تمامی معادلات و مهر چینی ها به او خلاصه می شد.

هیات نیمه جان ورزش های سه گانه استان فارغ از قید و بندها از بومی ها فاصله گرفت و با چند ورزشکار غیربومی بدون کار سازمانی و پشتوانه سازی وارد رقابت ها می شد و این اقدام انتقادهای تند مربیان و بازیکنان وقت را در پی داشت.

هیات بی اعتنا به این انتقادها نبود و در برابر صحبت های رسانه ای دلسوزان این رشته ورزشی از راه قضایی پیگیر موضوع می شد و دوست نداشت کسی در امور دخالت کند.

رسول مشهدلو؛ مربی تیم ملی ورزش های سه گانه در آن زمان شاید تنها فردی بود که به طور جدی ورود غیربومی ها را آفت خارج شدن این رشته از ریل پیشرفت می دانست و دلایل خود را بارها به گوش فدراسیون و اداره کل تربیت بدنی وقت رسانده بود و حتی از از طریق رسانه ها پیگیر جدی این موضوع بود.
اکنون مشهدلو در قامت ریاست این هیات کمتر از یک سال است، برای احیاء دوباره این هیات همت گمارده است.

جالب اینکه در 15 سال گذشته از فعالیت، این هیات ورزشی در زنجان دفتر مجزا برای سازماندهی برنامه ها نداشته است. او در اولین قدم برای راه اندازی دفتر مشخص هیات استان قدم برداشت و در این راه سختی ها را به جان خرید.
مشهدلو معتقد است، نبود دفتر تمامی معادلات هیات را برای برگزاری جلسات با هیات رئیسه و سایر اعضای هیات بهم می زد و راه اندازی دفتر رسمی فعالیت های این هیات ورزشی را ساز و کار رسمی داده است.

او توسعه این رشته ورزشی را منوط به حمایت ها می داند و می گوید: به دلیل اینکه این رشته ورزشی مدتی در خواب زمستانی بود، ورزشکاران و قهرمانان سال های گذشته عطای آن را به لقایش بخشیدند و همین امر موجب شده تا بی نام و بی نشان روزگار ورزش های سه گانه استان سپری کند.

رئیس هیات ورزش های سه گانه استان زنجان تبلیغ و اطلاع رسانی فعالیت های این رشته ورزشی در دوره جدید فعالیت خود را مهم می داند و بیان می کند: نبود حامی مالی برای رونق فعالیت ورزش های سه گانه یکی از مشکلات این هیات است که در صورت حمایت های بخش خصوصی زمینه برای تحقق اهداف محقق می شود.
وی با اعلام اینکه نبود زمان های مناسب برای شنا ورزشکاران از مشکلات این هیات در مرکز استان است، ادامه می دهد: اکنون دو جلسه در هفته در لاین ویژه استخر شهید شهبازی زنجان ورزشکاران تمرین می کنند که هم زمان تمرین و هم فضای آن مناسب نیست. اگر زمان بیشتر در زمان های معقول برای ورزشکاران اختصاص یابد، استقبال ورزشکاران از تمرینات شنا بیشتر می شود که با شرایط کنونی هیات تنها با چند ورزشکار فعالیت می کند و زمینه برای جذب ورزشکار دیگر فراهم نیست.
به گفته مشهدلو، البته زمان تمرینی بین ساعات پایانی روز باعث شده تا ورزشکاران رده پایین سنی نیز سر تمرینات حاضر نشوند.
مشهدلو با تاکید بر اجرای طرح استعدادیابی با همکاری آموزش و پرورش استان عنوان می کند: ادامه مسیر استعدادیابی ورزشکاران منوط به فراهم شدن استخر برای تمرین است که متاسفانه به دلیل نبود فرصت های مشخص و معقول برای تمرین از این رشته ورزشی فاصله می گیرند. این به معنای هدر رفتن سرمایه ها در این رشته ورزشی است.

رئیس هیات ورزش های سه گانه استان زنجان استعدادیابی در رده سنی نونهالان و نوجوانان را فرصتی برای آینده سازی در این رشته بیان می کند و می افزاید: نبود ابزاری برای محک ورزشکاران کار هیات را سخت می کند. مشهدلو نبود دوچرخه اختصاصی هیات برای تمرین ورزشکاران این رشته را از مشکلات کنونی می داند و بیان می کند: تحقق خواسته های هیات و ورزشکاران در گروه حمایت های مالی رنگ واقعیت می گیرد که در گذر زمان برای جبران عقب ماندگی ها دنبال آن هستیم.
وی با اعلام اینکه اکنون 50 ورزشکار در دوره استعدایابی هیات شناسایی شده اند، اضافه می کند: این افراد بعد از طی تست های مختلف فیزیکی بدنی شناسایی شده اند و امیدواریم با فراهم شدن زمینه تمرینی در میادین رقابت ها حضور پیدا کنند.
رئیس هیات ورزش های سه گانه استان زنجان ادامه می دهد: در مجموع 15 ورزشکار در بخش آقایان در رده سنی نونهالان و نوجوانان و 8 ورزشکار بخش بانوان با هیات استان همکاری دارند.

وی فعالیت ورزش های سه گانه استان در شهرستان های خرمدره و ابهر یادآور می شود و بیان می کند: در سایر شهرستان ها نیز فعالیت های هیات منوط به امکانات اعم از فضای تمرینی و دفتر ویژه هیات شهرستان است. مشهدلو درباره جایگاه این رشته در دنیا بیان می کند: در دنیا ورزش های سه گانه به عنوان یک رشته همگانی مطرح است که خانواده ها از پیر و جوان در آن شرکت می کنند و جالب اینکه به دلیل استقبال از آن هر روز در مکان مشخصی برگزار می شود.
به گفته وی، سه گانه در کشورهای ژاپن، قزاقستان ، کره جنوبی، کانادا و آمریکا جایگاه ویژه ای دارد.
رئیس هیات ورزش های سه گانه استان با بیان اینکه اکنون به دلیل توقف فعالیت ها در چند سال گذشته، در رده بزرگسالان ورزشکار نداریم، اظهار می کند: اکنون در رده امید و جوانان یک ورزشکار به اردوی تیم ملی دعوت شده است. با تمرینات مستمر و و نبود مشکلات فنی در آینده نزدیک در رده نوجوانان نیز یک ورزشکار بر روی سکو خواهیم داشت.

مشهدلو مهمترین بخش تمرینات این هیات را شنا عنوان می کند و می گوید: شنا شاکله فعالیت در این رشته است و تا زمانی که زمان های مشخص و فضای مناسب تمرینی نداشته باشیم فعالیت در این رشته ورزشی به محاق فراموشی خواهد رفت.
شرط و شروط اسپانسر
همچنین رئیس هیات ورزش های سه گانه شهرستان زنجان حمایت های بخش خصوصی از این هیات را منوط به فراهم شدن امکانات تمرینی برای ورزشکاران بیان می کند و می گوید: وقتی فضای تمرین برای بازیکنان وجود ندارد، اسپانسر روی چه حسابی از ورزش های سه گانه استان حمایت کند؟. هیات در دوره جدید فعالیت های خود همه چیز را از صفر شروع کرده است و تداوم این مسیر روند روزهای خوش را تداعی خواهد کرد.

علیرضا عباسیون با اشاره به محدودیت زمان تمرین ورزشکاران این رشته ورزشی در مرکز استان می افزاید: نبود زمان های مناسب برای تمرین در آب از مشکلات ورزشکاران این رشته است و تا زمانی که حل نشود با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی نبود فعالیت چند سال اخیر ورزش های سه گانه استان را یکی از مشکلات برای ظهور دوباره آن اعلام می کند و ادامه می دهد: در این شرایط فشار کاری را رئیس هیات استان تحمل می کند و باید برای برون رفت از این برهه تلاش کنیم.

عباسیون تامین منابع مالی برای خرید دوچرخه از سوی هیات را یادآور می شود و می گوید: اگر هیات چند دوچرخه برای تمرین ورزشکاران داشته باشد، روزنه های امید برای ادامه فعالیت ورزشکاران فراهم می شود.

رئیس هیات ورزش های سه گانه شهرستان زنجان با تاکید بر همکاری نزدیک اداره کل ورزش و جوانان استان با این هیات یادآور می شود: اداره کل در حد توان و مقدورات با هیات همکاری دارد و امید داریم با تزریق منابع مالی زمینه برای همکاری های بیشتر چشمگیر شود.

وی با اشاره به همکاری مطلوب آموزش و پرورش استان در زمینه استعدادیابی اعلام می کند: در سایه همین همکاری ورزشکاران با فیزیک بدنی مناسب برای فعالیت در این رشته ورزشی شناسایی شده است و امید داریم، روز به روز بر دامنه این فعالیت ها افزوده شود.

رئیس هیات ورزش های سه گانه شهرستان زنجان در ادامه به مشکل تردد ورزشکاران نونهال و نوجوان برای تمرین شنا در استخر شهید شهبازی امجدیه زنجان اشاره می کند و می گوید: زمان اختصاص داده شده از سوی هیات شنا، شیرجه و واترپلو استان برای هیات سه گانه برای تمرین مناسب نیست و رفت و آمد برای نونهالان و نوجوانان در شب مشکل است.

وی درباره حضور اسپانسر در این هیات عنوان می کند: باید زمینه برای فعالیت ورزشکاران در رقابت های مختلف کشوری فراهم شود تا از قبل تبلیغات روی پیراهن بازیکنان و سایر موارد اسپانسر قدم در مسیر حمایت بردارد. رئیس هیات شهرستان مرکز استان با اشاره به ارائه گزارش ماهانه هیات های ورزشی به فدراسیون بیان می کند: در این شرایط که زمان تمرینی مناسب استخر برای ورزشکاران نداریم و حتی هیات از خرید یک دوچرخه عاجز است، ارائه گزارش فعالیت ماهانه بی معنا است.

عباسیون نقش ورزش را در نشاط روحی و اجتماعی خانواده ها مهم می داند و می افزاید: با ورزش های سه گانه به عنوان یک رشته ورزشی مهیج و جذاب می توان با برگزاری رقابت های مختلف در قالب دوگانه و سه گانه نقش بیشتری در ساختن اجتماع شاد قدم برداشت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =