خوزستان، ریزگرد و ضرورت هم‌اندیشی نخبگان

ریزگردها چند سالی است میهمان ناخوانده خوزستان شده اند. وقوع این اتفاق تبعات بسیار زیادی برای خوزستان و مردم آن داشته است. از شیوع بیماریهای تنفسی تا تعطیلی مدارس و ادارات و کاهش کیفیت زندگی و دهها مورد دیگر که میتوان به لیست تبعات این پدیده در خوزستان افزود.

سیدابراهیم موسویاما به نظر میرسد تلاش به حق شهروندان خوزستانی در سالهای گذشته برای اطلاع رسانی در مورد این پدیده و بزرگ جلوه دادن آن در کشور ؛ خود دارد به مشکلی بزرگ برای خوزستان تبدیل می شود. به عبارتی واضح تر ما در سالهای گذشته با قصد رهایی از معضل ریزگردها خوزستان را در اذهان بسیاری از هموطنانمان استانی با شرایط آب و هوایی بسیار خطرناک و نامناسب جلوه داده ایم.

کافی است به حجم اخبار منفی که هر یک از ما خوزستانی ها  در شبکه های اجتماعی یا رسانه های جمعی منتشر کرده ایم نظری بیندازیم تا به جدیت موضوع پی ببریم. اما به نظر نگارنده  زمان آن فرا رسیده تا نخبگان خوزستانی در مواجهه با این پدیده به گونه ای دیگر رفتار کنند. باید بپذیریم اگر ذهنیت ایرانیان را از خوزستان تبدیل به ذهنیتی منفی و زشت کنیم این اتفاق در عرصه های مختلف برای ما تبعات بسیار جدی به همراه دارد. برای مثال درخواست از ایرانیان برای سفرهای تفریحی به خوزستان پر از آلودگی آیا پیشنهادی معقول و پذیرفتنی است؟

طبیعی است که اولین پیامد چنین روش مواجهه با پدیده ریزگردها نابودی صنعت گردشگری خوزستان است. در حوزه های مختلف میتوان مثال های متعددی دیگری را بیان کرد که در این مقال نمی گنجد. به نظر میرسد نخبگان خوزستان میبایست برای اتخاذ یک سیاست تبلیغاتی مناسب در مواجهه با پدیده ریزگردها و سایر معضلات خوزستان کمی با هم به بحث و تبادل نظر بپردازند. تنها در چنین شرایطی است که هم میتوان به پیگیری برای کاهش تبعات مشکلات فعلی خوزستان امید داشت و هم ذهنیت ایرانیان نسبت به خوزستان را به عنوان استانی زیبا و دارای جذابیت های مختلف تاریخی و فرهنگی و طبیعی حفظ کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 596613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =