۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲

تسنیم نوشت:مدیرکل دفتر گلخانه و قارچ وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اعطای تسهیلات بانکی ۱۴ و ۱۵ درصدی به واحدهای پرورش قارچ گفت: این تسهیلات در مناطق محروم به ترتیب با سود ۱۲ درصدی و ۱۱ درصدی از محل منابع داخلی و صندوق توسعه ملی دریافت می‌شود.

 غلامرضا تقوی امروز در بازدید از مجتمع کشت و صنعت ملارد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اهداف وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی و ارتقای صادرات است که برای رسیدن به این اهداف راهبردهایی در دستور کار قرار گرفته است. براین اساس لازم است که شرایط اقتصادی کردن تولید در بخش کشاورزی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه کشاورزی تحت محیط‌های کنترل شده در دستور کار معاونت باغبانی قرار دارد، گفت: پرورش قارچ از حیث سلامت محصول و از طرفی اقتصاد مقاومتی برای ما مهم است.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به ازای  هر واحد 220 تنی پرورش قارچ در کشور 15 تا 18 نفر با توجه به وضعیت مکانیزاسیون آن اشتغال ایجاد می‌شود. با توجه به سطح احداث واحدهای تولید قارچ از لحاظ فنی و میزان مکانیزه بودن به ازای هر نفر ایجاد شغل 70 تا 80 میلیون تومان نیاز سرمایه‌گذاری دارد که در مقایسه با بسیاری دیگر از مشاغل رقم پاییین به حساب می‌آید.

وی در پاسخ به سوالی که اگر تولید قارچ در کشور مانند بخش طیور به وضعیت اشباع برسد آیا باز هم مجوز صادر می‌کنید یا خیر،گفت: هیچ محدودیتی برای دادن مجوز نداریم. از لحاظ سیاست کاری نمی‌توانیم مانع توسعه در کشور شویم. اگر کسی بیاید و بگوید که می‌خواهیم واحد تولید قارچ با کارآفرینی و تکنولوژی مناسب ایجاد کنم مانع نخواهیم شد زیرا بسیاری از مشکلات ما در بخش صرفه‌جویی آب و اشتغال را حل می‌کند.

* ارائه تسهیلات بانکی با سود مناسب به تولیدکنندگان قارچ

تقوی گفت: تولید در محیط‌های کنترل شده مانند تولید قارچ اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد و اقدامات حمایتی مناسبی در این ارتباط تعریف کرده‌ایم و پشتیبانی‌های لازم انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی  اظهار کرد: متقاضیان تاسیس واحدهای تولید قارچ تحت پوشش منابع مالی هستند و تسهیلات 14 و 15 درصدی از منابع صندوق توسعه ملی و منابع داخلی دریافت می‌کنند. همچنین متقاضیان این بخش بعد از دریافت وام به مدت یکسال تا یکسال و نیم استراحت برای پرداخت تسهیلات خود دارند.

وی اضافه کرد: تسهیلات یاد شده در مناطق محروم با سود کمتری اعطا می‌شود به طوری که رقم تسهیلات اعطایی در این مناطق 3 درصد از رقم‌های اعلامی 15 و 14 درصد کمتر است.

تقوی تاکید کرد: در چارچوب مقررات فنی متقاضیان می‌توانند برای ایجاد واحدهای پرورش و تولید قارچ  مجوز لازم را دریافت کنند و حمایتهای لازم نظیر دانش فنی، ارائه تسهیلات بانکی و سایر پشتیبانی‌ها به آنها اعطا می‌شود.

* حذف دریافت مالیات از تولید ورمی‌کمپوس در هیئت دولت

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی  در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات دریافت مالیات از بخش تولیدات قارچ در کشور برخلاف سایر بخشهای کشاورزی گفت: سازمان مالیاتی از تولید ورمی‌کمپوس واحدهای پرورش قارچ مالیات دریافت و همچنین مالیات ارزش افزوده 9 درصدی نیز اخذ می‌کند.

وی  گفت: این موضوع هم اینک در هیئت دولت و در کمیسیونهای اقتصادی مربوطه در حال بررسی است تا برای رفع آن اصلاح شود.

تقوی با اشاره به ایجاد تنوع کشت در حوزه قارچ گفت: در صورتی که در بخش تولید قارچ به اشباع برسیم مجوزهای جدید در حوزه‌های دیگری شامل قارچ شاه‌صدفی و قارچ صدفی صورت می‌گیرد که دستورالعمل‌های آن نیز صادر شده است.

وی اشاره کرد که 95 درصد تولید قارچ کشور به صورت دگمه‌ای تولید می‌شود و سهم دیگر بخشها نظیر قارچ‌های صدفی 4 تا 5 درصد است.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی  یادآور شد: قیمت تمام شده گونه‌های دیگر در مقایسه با قارچ دکمه‌ای کمتر و در بازارهای جهانی و از بازارپسندی بیشتری در دنیا برخوردار است.

تقوی در پاسخ به سوال دیگر تسنیم گفت: پرورش قارچ دمبلان نیز که با همزیستی درخت‌های بلوط و فندق تولید می‌شود در دستور کار قرار دارد اما تا به امروز بر روی تولید آن تمرکز نداشته‌ایم.

مدیرکل دفتر گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی  افزود: در شرایط آزمایشگاهی امکان تولید ندارد و در فضای باز و زیر درختان به صورت همزیستی تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع مورد اهمیت در شرایط فعلی تولید قارچ در کشور ما بازار است، گفت: سرانه مصرف این محصول در کشور ما در مقایسه با متوسط جهانی کمتر است در حالی که هر ایرانی سالانه به طور میانگین 1.3 کیلوگرم قارچ استفاده می‌کند که متوسط جهانی آن 2.5 کیلوگرم و در اروپا 4 کیلوگرم است.

تقوی با بیان اینکه به دنبال توسعه صادرات قارچ در کشور هستیم گفت: در شرایط فعلی صادرکنندگان حرفه‌ای قارچ نداریم به همین منظور وزارت جهاد کشاورزی به دنبال آموزش تخصصی درباره این محصول است. هزینه حمل و نقل در کشور بالا است که این امر مشکلاتی را برای صادرات قارچ (با توجه به قیمت کم آن) ایجاد کرده است.

 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =