دائره المعارف سیمای میراث فرهنگی گیلان تدوین می‌شود

دائره المعارف سیمای میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با مشارکت بخش خصوصی تدوین می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گیلان؛ ولی جهانی در تشریح این خبر بر ضرورت شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ منطقه استان و تلاش برای گردآوری و طبقه بندی اسناد حوزه میراث فرهنگی و طبیعی تاکید کرد و اظهار داشت:معرفی چهره فرهنگی گیلان شده پشتوانه محکمی برای توسعه اقتصادی این منطقه خواهد بود.
وی، شناخت راهکارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی را از نکاتی خواند که کمتر به شکل عملی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.
جهانی؛میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی،مردم شناسی و تاریخی قلمداد نمود و افزود:گردآوری و معرفی علمی و دقیق این میراث در عرصه های گوناگون،ضمن این که توجه به این ثروت ملی و کوشش برای حفظ و رشد آن را به دنبال دارد،می تواند تا حدی مشکلات پژوهشی را حل و نکاتی از ابهامات را در عرصه های مختلف روشن نماید.
این مسئول توجه به جلوه های میراث فرهنگی را سندی ماندگار برای درک تاریخی در مسیر مطالعه شاخص های معاصر و آیندگان و همچنین بسترسازی فرهنگی دانست و بیان داشت:نتایج این طرح می تواند در روند توسعه فرهنگی - اقتصادی و اجتماعی منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان تصریح کرد:محورهای این طرح حوزه های جغرافیای انسانی و طبیعی،تاریخی،مردم شناسی، هنرهای سنتی،آئین ها و باورداشت ها،زبان ها،جاذبه های گردشگری و میراث ملموس و غیرملموس 16 شهرستان در فاز اول را دربر می گیرد و می تواند در همین چارچوب حوزه های دیگری را که در ارتباط با استان گیلان هستند،مورد توجه قرار دهد.
این مسئول خاطرنشان کرد:سیمای میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان مجموعه ای جامع جهت شناخت و معرفی پیشینه فرهنگی و طبیعی شهرستان های استان است که در آن اطلاعات و اسناد مختلف با زبانی ساده گردآوری و ارائه شده است.
جهانی بیان کرد:سیمای میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان تنها راهنمای جامع گردشگری دو زبانه استان است که نه تنها به عنوان یک راهنما، بلکه به عنوان یک مرجع جامع از اطلاعات تاریخی برای هریک از 16شهرستان خواهد بود و مطالعه کنندگان خود را تا حد زیادی از مراجعه به منابع دیگر بی نیاز خواهند ساخت.

وی با بیان اینکه جهت تدوین این مجموعه بیش از 100 میلیون اعتبار لازم بود که بخشی از آن توسط بخش خصوصی در قالب طرح مشارکتی تامین شده،اعلام نمود:این اداره کل امادگی دارد تا در صورت موافقت ناشران در خصوص چاپ کتاب،بروشور و... بصورت مشارکت با آنها فعالیت و آثار ماندگار خلق نماید.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =