۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
تلاش‌هایی برای شناساندن «سهروردی»

ایسنا نوشت؛ یک محقق و پژوهشگر زنجانی گفت: برای شناسایی بیش از پیش سهروردی در حوزه فلسفه و عرفان در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، در 2 سال آینده برای تولید محتوا و انتشار آثار و برگزاری کنفرانس‌ها و جشنواره‌ها تلاش‌هایی صورت خواهد گرفت.

«عیسی قاسم‌پور» با اشاره به اینکه این موفقیت با تلاش‌های دکتر «سعدالله نصیری قیداری» دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به دست آمده است، گفت: در نهایت، گزارش‌های این برنامه دوساله را ایشان به سازمان یونسکو ارسال می‌کنند و این موضوع باعث تثبیت بنیان‌های ایرانی و اسلامی عرفان و فلسفه در سطح جهانی خواهد شد.
وی ادامه داد: باید ظرفیت‌های فرهنگی کشورمان را بشناسیم و آنها را به خوبی معرفی کنیم. زیرا برخی از مستشرقان در شناساندن مفاخر کشورمان در جهان موفق‌تر عمل کرده‌اند یا برخی از کشورها در ثبت آثار فرهنگی ما به نام خود سوءاستفاده‌هایی کرده اند.
این محقق افزود: ضعف ما در شناساندن مفاخر کشورمان و نیز موفقیت غربی‌ها برای استفاده از فرصت‌هایی که در اختیار دارند، موجب شده بسیاری از متعلقات مادی و معنوی خود را از دست بدهیم. همچنین برخی از اقدامات اشتباهی که در این زمینه انجام داده‌ایم نظیر حذف کردن روز ملی سهروردی (مصادف با 8 مردادماه) از تقویم ملی این موارد را تشدید کرده است.
البته پس از این اقدام مجدداً در شورای فرهنگی استان تصمیم‌گیری شده است که با ارسال نامه‌ای به شورای فرهنگ عمومی کشور این روز دوباره در تقویم کشور ثبت شود.
این پژوهشگر افزود: در سال‌های اخیر حرکات مثبتی از سوی یونسکو (از جمله در مورد ثبت بزرگداشت شاعران بزرگ مشرق‌زمین، نسیمی و فضولی بغدادی) مشاهده می‌شود که امید است این توجه‌ها ادامه پیدا کند و ما نیز ظرفیت‌های خود را به خوبی بشناسیم.
وی افزود: سهروردی یکی از مفاخر جهان اسلامی است و با اینکه در جوانی شهید شده تاثیرات عمیقی در حوزه فلسفه اسلامی از خود به جای گذاشته است. اگر سهروردی عمر بیشتری داشت با تولید آثاری دیگر، انقلابی در حوزه اندیشه اسلامی ایجاد می‌کرد.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه تیزبینی سهروردی و آسیب‌شناسی او از جریان فلسفه اسلامی باعث آینده‌نگری‌اش شده است، گفت: فلسفه اشراق یک مکتب فلسفی عرفانی است که آن را می‌توان ترکیبی از حکمت خسروانی فلسفه یونانی و عرفان اسلامی دانست.
وی گفت: سهروردی مسیری را پایه گذاری کرد که بعدها ملاصدرا در این وادی قدم گذاشت و مبدع حکمت متعالیه در عرفان و فلسفه ایرانی شد. این پژوهشگر افزود: سهروردی یک نظریه‌پرداز بزرگ است و ضمن داشتن مریدان زیاد، مخالفان بزرگی هم دارد. وی آثار بی‌نظیری نیز در ادبیات فارسی دارد و چهره شاخصی در ادبیات فارسی است. «سفیر سیمرغ» و «آواز پر جبرئیل» از کتب فارسی است که از این فیلسوف نامی به جای مانده است.
قاسم‌پور افزود: وجود بنیاد زنجان‌شناسی در استان به شدت احساس می‌شود و به نظر می‌رسد باید یک بنیاد برای شناسایی مشاهیر بزرگ و نامی استان و شناساندن آنها به مردم و همشهریان تاسیس شود.
زنجان با داشتن چهره‌های بی‌بدیل نظیر امام زنجانی و شاعران بزرگی مثل مولانا همتی انگورانی و چهره‌های علمی همچون دکتر خمسوی (از استادان بزرگ فیزیک در ایران) و تاج‌ماه آفاق‌الدوله (از زنان روشنفکر دوره قاجار) و صدها مفاخر دیگر نیازمند این بنیاد است‌.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =