خبرگزاری صدا و سیما،نوشت: مقامات این آژانسها در بیانیه مشترک خود اعلام کردند در صورتی که محموله های کمک ها وارد یمن نشود، شمار زیادی از افراد بیگناه از جمله شمار زیادی کودک، قربانی می شوند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از ژنو نوشت:

روسای سه آژانس بشردوستانه سازمان ملل متحد روز پنجشنبه درخواست جدیدی را از ائتلاف سعودی برای لغو محاصره اعمال شده علیه یمن مطرح کردند و افزودند «هزاران نفر از قربانیان بیگناه که نمی توان شمار آن را مشخص کرد و بسیاری از آنها کودک خواهند بود در صورتی که کمکها به این کشور نرسد خواهند مرد.»

مقامات این آژانس ها در بیانیه مشترک خود در این باره اعلام کردند در صورتی که محموله های کمک ها وارد یمن نشود، "شمار زیادی از افراد بیگناه از جمله شمار زیادی کودک، قربانی می شوند."

دیوید بیزلی، آنتونی لیک و تدروس آدهانوم گیبرسوس روسای برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان ملل سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان جهانی بهداشت در بیانیه مشترک خود اعلام کردند هفت میلیون یمنی عملا در معرض قحطی قرار دارند و اگر همه بنادر باز نشود این تعداد شاید به سه میلیون و 200 هزار نفر برسد.

آنها افزودند یک میلیون کودک در یمن در معرض خطر ابتلا به بیماری دیفتری قرار دارند که به سرعت در این کشور در حال گسترش است.
استفان دوژاریک سخنگوی رسمی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه ای به عبدالله المعلمی نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد هشدار داد این محاصره «عملا تلاشهای بشردوستانه را متوقف کرده است.»

وی به خبرنگاران گفت: « دبیرکل در خصوص لغو نشدن محاصره به شدت احساس نا امیدی می کند. دبیرکل و گروه بشردوستانه این سازمان از اوضاعی که در یمن می بینیم بسیار ناراحت هستند.»

ائتلاف سعودی از ششم نوامبر همه راههای هوایی، زمینی و دریایی یمن را بسته است. بر اساس اعلام سازمان ملل متحد ­جنگ یمن بیش از هشت هزار و 650 کشته و بیش از 58 هزار زخمی برجا گذاشته است. این جنگ ، فروپاشی نظام بهداشتی و توقف فعالیت صدها مدرسه و همچنین شیوع وبا و وقوع بحران غذایی گسترده را به دنبال داشته است.

سازمان ملل متحد و سازمانهای کمکهای بین المللی همواره از ائتلاف سعودی به علت مانع‌تراشی در رساندن کمکها به ویژه به شمال یمن که در کنترل حوثیها است انتقاد می کنند. ائتلاف سعودی اعلام کرد بندر الحدیده بسته خواهد ماند. سازمان ملل متحد هشدار داده بود با توجه به مسدود بودن راه های ارسال کمک های بشردوستانه به یمن ،‌ بحران انسانی موجود در یمن تشدید خواهد شد.

سازمان ملل متحد ماهها است هشدار می دهد بستن بندر الحدیده می تواند بحران در این کشور را به شدت وخیم کند. سازمان ملل در بیانیه ای دیگر اعلام کرد تا روز چهارشنبه از ورود 29 کشتی حامل 300 هزار تن مواد غذایی و 192 تن سوخت به یمن جلوگیری شده است و کشتیهای سازمان ملل متحد که تجهیزات بهداشتی و درمانی و مواد غذایی از جمله 25 هزار تن گندم حمل می کنند منتظر پهلو گرفتن در الحدیده هستند.

روسای این سه آژانس افزودند :« بدون سوخت، کانتینرهای سردکن واکسنها، سیستم تسویه آب و فاضلاب از فعالیت خواهد ایستاد و بدون غذا و آب سالم، خطر قحطی هر روز بیشتر می شود.»

کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز روز جمعه اعلام کرد سه شهر یمن با مشکل نبود آب سالم مواجهند چرا که محاصره ای که ائتلاف (متجاوز) به فرماندهی عربستان سعودی علیه این کشور اعمال کرده است موجب توقف واردات سوخت لازم برای عملیات پمپاژ آب و فاضلاب شده است.
این کمیته افزود در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در تعز، صعده و الحدیده با مشکل نبود آب سالم در «کشوری که بهبود اوضاع بدترین بحران وبا در قرن جدید به کندی پیش می رود» مواجهند. این کمیته در بیانیه ای افزود پیش بینی می شود شهرهای دیگر نیز از جمله صنعا پایتخت یمن نیز در طول دو هفته دیگر با همین مشکل مواجه شوند.

صلیب سرخ افزود: « توقف واردات سوخت و کالاهای اساسی دیگر در ده روز گذشته موجب قطع انتقال آب سالم در سه شهر یمن در روزهای اخیر شده است که حدود یک میلیون نفر با تهدید شیوع دوباره بیماری وبا و دیگر بیماریهای واگیردار از طریق آب مواجهند.»

شیرین فارکی معاون نماینده یونیسف در یمن در گفتگویی تلفنی از صنعا گفت شمار موارد ابتلای جدید به وبا در هشت هفته گذشته کاهش یافته است. وی گفت ورود کمکهای بشردوستانه کافی نیسست چرا که «نیازها بسیار گسترده است.»
فارکی گفت: « بحران سوخت وجود دارد. برخی ارزیابیها نشان می دهد سوخت موجود به علت محاصره و چالشهایی که در ورود سوخت به این کشور وجود دارد تنها برای 20 روز کافی است.»

نماینده یونیسف در یمن اضافه کرد یونیسف در تامین آب شرب شش میلیون یمنی از طریق تضمین رسیدن سوخت به تاسیسات پمپاژ آب در شهرها مشارکت دارد. وی گفت: « نگرانی ما این است که کمبود سوخت می تواند بر این مسئله تاثیر بگذارد و احتمال می دهیم موارد ابتلا به وبا دوباره روند افزایشی پیدا کند.»

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    0 0
    سازمان ملل به قول معروف خری راکه برده بالا پشت بام مجوزحمله به یمنبایدخودش پائین آوردوالادرپیشگاه ملل هیچ آبروئی نخواهدداشت.