رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت : با دیپلماسی اقتصادی قوی میتوان در وهله اول عضو سازمان تجارت جهانی شد و به تبع آن سهم نیم درصدی ایران در صادرات و واردات بین المللی را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين ، همايش گراميداشت بسيت و يكمين سالروز ملي صادرات در خوزستان برگزار شد و عدنان موسي پور رييس كميسيون توسعه صادرات اتاق بازرگاني ايران براي هفتمين سال پياپي بعنوان صادر كننده برتر استان خوزستان انتخاب شد. همين بهانه اي شد كه در خصوص وضعيت اقتصادي و راههاي خروج از ركود از ايشان مصاحبه اي بگيريم كه در ادامه خواهيد خواند. *وضعيت اقتصادي و صادراتي كشور ما در دنيا چگونه است؟ اگر نگاهي به رتبه كشور كه هر فصل بانك جهاني از نظر سهولت فضاي كسب و كار منتشر ميكند بياندازيم، خواهيم ديد رتبه ما در جايگاه ١٢٦ ام دنياست و از اين جايگاه مي توان متوجه شد كه فضاي كسب و كار در كشورمان مساعد نيست. اگر بخواهيم دقيق تر توجه كنيم،ما در بحث تجارت فرامرزي متاسفانه در جايگاه ١٦٦ ام قرار داريم و اين بدان معناست كه تجار و صادركنندگان ما از نظر سهولت در انجام كارهاي اداري،مالي و تجارتي جزءِ سخترين كشورها در حال فعاليت هستند. با نگاه به بخش ديگر از گزارش بانك جهاني و بحث جذب سرمايه دار خرد و متوسط،متاسفانه خواهيم ديد كه رتبه ١٧٠ ام را در اختيار داريم و اين مورد باعث مي شود كه قدري فضا براي فعاليت اقتصادي سخت شود و به طبع آن آمار بيكاري بالا برود و در نهايت بر ركود اقتصادي بيفزايد. نسخه اي كه همه جاي دنيا و كشورهاي موفق براي فرار و خروج از ركود مي پيچند، اقتصاد صادرمحور است، يعني ما به غير از اينكه به تقاضاي بيرون از كشور توجه ويژه اي كنيم،چاره ي ديگري نداريم. *وضعيت استان خوزستان در صادرات و اقتصاد كشور چگونه است؟ استان خوزستان از لحاظ صادرات رتبه سوم كشور را در اختيار دارد و از طرفي در پايشي كه مركز مطالعات اقتصادي انجام داده است، از لحاظ فضاي كسب و كار در دسته ٣ استان آخر مي باشد حال بايد بررسي شود چرا با وجود دارا بودن تمام مزيت هايي كه در استان اعم از دارا بودن ٦-٧ درگاه صادراتي،معادن و منابع نفت و گاز وجود رتبه استان اين گونه است و عوامل تأثير گذار را شناسايي كنيم. به نظر من حلقه هم افزايي بين دولت و بخش خصوصي و قرار دادن افراد شايسته و داري تخصص در پست ها ي حساس اقتصادي و استفاده دولتي ها از مشاورت آنها بتوان فضاي موجود بر كسب و كار را در استان تسهيل ببخشيم و با جذب سرمايه ها، قدري از اين مشكلات را مرتفع بسازيم. *چرا قدرت رقابت با كشورهاي عضو سازمان WTO رو نداريم؟ ما عضو سازمان تجارت جهاني WTO نيستيم و اين يكي از اساسي ترين مطالبات صادراتي ماست و تا زماني كه عضو اين سازمان نشويم،نمي توانيم از مزيت هايي كه اعضاي اين سازمان از آن برخوردار هستند،استفاده كنيم. كشور هاي همسايه ما مانند افغانستان عضو اين سازمان تجارت جهاني هستند و اين درحالي است كه ١٠٠٪ وارد كننده است. ما چون عضو اين سازمان نيستيم خيلي از كشور ها مي توانند تعرفه سنگين بر واردات و صادرات كالاي ايراني وضع كنند. آخرين مورد همين كشور عراق بود كه تعرفه سنگيني بر لبنيات كشور ما گذاشت و مشكلاتي براي صادركنندگان ما بوجود آورد و يا كشور عربستان كه عضو اين سازمان است تعرفه هاي آنها پايين مي آيد. ما مي بايست ديپلماسي قوي و پويايي را برنامه ريزي كنيم و بر اساس اين ديپلماسي هر رفتاري را كه در صحنه هاي بين الملل داريم، درنظر و عمل كنيم. بايد اولويت اصلي مسئولان كشور و حتي استان خوزستان ،اولويت اقتصادي باشد. *در نشست اخيرتان با وزير صنعت و معدن از قيمت تمام شده بالاي كالاي ايراني در مقايسه نمونه خارجي اش و همچنين ديپلماسي اقتصادي بعنوان دو چالش بزرگ صادراتي اشاره كرديد. لطفا در اين مورد توضيح دهيد. يكي از مواردي كه باعث شده ما كمتر از نيم درصد از حجم تجارت دنيار را داشته باشيم در واقع ساختار توليدي و صادراتي ما مي باشد. كالاهاي ما در خارج از كشور نمي توانند رقابت كنند و ما هرچقدر به سمت توليد كالايي با ارزش افزوده برويم،كالاي ما گران تر مي شود و در نتيجه رقابت خود را از دست مي دهد. نمونه بارز كه در آن نشست بيان كردم از فرش ايراني بعنوان پرچم اقتصادي كشور بود كه اكنون مي بينيم قافيه رقابت را مي بازد و نمي توانند در برابر رقبا ايستادگي و عرض اندام كنند. در مورد ديپلماسي اقتصادي مي توان به نمونه بارز آن و اتفاقات اخير در كشور همسايه و كردستان عراق اشاره كرد كه همزمان با بسته شدن مرزهاي كشورمان، تركيه در خيلي از مرزهاي خود بر تردد كاميون هايش افزود و قدر اين فرصت اقتصادي را دانست. تصميماتي كه ما اتخاذ ميكنيم كمتر شم اقتصادي داشته و خيلي از مسائل اقتصادي و منافع تجار به خطر مي افتد.اميدوارم تصميم گيرندگان دولتي به بخش خصوصي بيشتر توجه كنند تا قدري از اين تصميمات اصلاح شود. *مشكل هميشگي ما واقعي و تك نرخي نبودن ارز است، در اين مورد هم توضيحي دهيد و اينكه آينده رو چطور مي بينيد؟ ما معتقديم بايد تكليف خود را با اين قضيه مشخص كنيم. نمي توانيم بگوييم هم ارز غيرواقعي مي خواهيم و ارز تك نرخي نمي خواهيم و صادرات را هم مي خواهيم. اين دو با يكديگر پارادوكس دارند و در نقطه مقابل يكديگر هستند. ارز دو نرخي و تقويت صادرات در يك سو بايكديگر همخواني ندارند و جور در نمي آيد.اين يكي از مطالبات اصلي و اساسي ما مي باشد و اگر ارز دو نرخي باشد ،پديده هاي مانند فساد اقتصادي،قاچاق و واردات غير قانوني كالا از مرزهاي كشور و... تقويت مي شود. در صورتيكه ارز واقعي شود و شايد در ابتداي اين امر با مشكلاتي روبرو شويم اما قطعناً در آينده شاهد رشد صادرات و اقتصاد خواهيم بود. *از بسته هاي حمايتي دولت از صادركنندگان خبري نشد؟ بسته هاي حمايتي دولت در اواسط سال ٩٦ ابلاغ شد در حالي كه انتظار مي رفت در اوايل سال ابلاغ شود تا صادركنندگان بتوانند بهتر از اين بسته ها بهره مند شوند. اين بسته هاي حمايتي خصوصا اينها كه در سال ٩٦ وضع شده،انتظار نمي رود كه تا ٢٠-٣٠ درصد آنها محقق شود اما اميدواريم در پايان امسال و آماري كه گرفته مي شود اين امر بطور كامل محقق شده باشد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728650

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =