روزنامه شهروند نوشت: نایب‌رئیس مجلس در یک برنامه تلویزیونی خبر عجیبی را اعلام کرد که ارزش آن را دارد که در اعتراض به آن به خیابان بیاییم. البته با احتیاط تمام و شعارهایمان هم محدود به همین خواسته باشد! و هیچ نیازی به سردادن شعارهای تند هم نداریم.

 قضيه از اين قرار است كه تعدادي موسسات پولي و اعتباري كه مديران آن معمولا از كاركنان دون‌پايه بانك‌ها بودند و سواد و تحصيلات درست و درماني نداشتند، در دوره دولت مهرورز مشمول مهر آن دولت شدند. به پا خاستند! و فارغ از مقررات بانكي چندین نه بلکه صدها موسسه پولي و مالی غيرمجاز راه‌اندازي كردند كه هيچ‌يك از مسئوليت‌هاي بانك‌هاي عادي را انجام نمي‌دادند و هركاري خواستند كردند. از پولشويي گرفته تا معاملات غيربانكي و...

در نهايت هم توانستند با انواع ترفندها سودهاي كلان به مشتريان خود بدهند و البته مبالغ بیشتری از آن را به جیب خود بزنند و کسی هم نپرسید اقتصادی که در رکود است و رشدی را تجربه نمی‌کند، چطور می‌تواند ٤٠درصد و بیشتر به سپرده‌ها سود دهد؟!! آنها هزاران ميليارد تومان نقدينگي مردم را جمع كردند و مطلقا هم زير نظارت بانك مركزي نبودند و نرفتند، چون زور داشتند و گمان می‌کردند كه بانك مركزي جرأت انحلال آنها را ندارد، چون کشور با يك بحران امنيتي مواجه خواهد شد. آنها به‌طور متوسط تا ٣٥ و ٤٠‌درصد سود به مشتريان خوش‌خوراک خود مي‌دادند. البته برخي از افراد تا ٨٩‌درصد هم سود مي‌گرفتند. احتمالا از همان‌هايي كه سود را شرعي هم نمي‌دانند!

از سوی دیگر اصلاح نظام بانكي با وجود اين موسسات غيرقانوني ناممكن بود، زيرا هرگونه كاهش در سود بانكي موجب خروج پول از بانك‌ها و رفتن به سوي اين موسسات مي‌شد. لذا بانك مركزي و دولت چاره‌اي نداشتند جز اينكه آنان را تعطيل كنند و بايد هم تعطيل مي‌كردند، چون آنها با پول‌هاي دريافتي سود سپرده‌ها را مي‌دادند و اين خطرناك بود. لذا از حدود دو‌سال پيش بانك مركزي كارهاي آنان را متوقف كرد و دستگاه قضائي هم همراهي كرد.

خب! در این میان بايد هزاران ميليارد پول سپرده مردم تسويه مي‌شد. اين كار مدتي طول كشيد. تظاهرات پشت تظاهرات انجام دادند و از بانك مركزي طلبكار شدند! در نهايت به كليه كساني كه از رقم ٢٠٠ميليون تومان كمتر داشتند، پول‌هايشان پرداخت شد. توجه كنيد كساني كه تا ٢٠٠ميليون تومان پس‌انداز داشته‌اند، اينها جزو ٢٠‌درصد بالاي جامعه هستند و نمی‌توانند فقرا باشند. افرادي هم كه بيشتر از اين رقم داشتند تا همين مبلغ را گرفته‌اند و مابقي آن مانده كه پس از فروش املاك موسسات پرداخت شود. تا اينجاي كار ظاهرا مشكلي نيست، ولي مسأله اصلي اين است كه بانك مركزي براي انجام اين كار طبق گفته نايب‌رئيس مجلس، ١١‌هزار ميليارد تومان از پول من و شما به كساني پرداخته كه پول خود را در اين موسسات غيرمعتبر و ربوي و با سود بالا گذاشته‌اند.

توجه كنيد به ازاي هرنفر حدود ١٤٠‌هزار تومان از جيب ملت برداشته‌اند و به كساني داده‌اند كه در مقام دريافت سودهاي ٣٠ و ٤٠درصدي، بالاتر بوده‌اند. بانك مركزي بايد در برابر اين پرداخت پاسخگو باشد. مشكل مهم ديگر اين است كه آن افراد نه‌تنها به اين وضع راضي نيستند، بلكه خواهان سود پول‌هاي خود از‌ سال ١٣٩٤ هم هستند!! گويي كه ملت مسئول پرداخت سود آنان هم است؟ طبيعي است كه كسي از دریافت سود بالا بدش نيايد ولي چرا مردم عادي که پول‌هاي خود را در بانك‌هاي رسمي و با سودهاي متعارف پس‌انداز كردند، بايد هزينه ريسك افرادي را بپردازند كه بر اثر زياده‌خواهي پول خود را در اين موسسات غيرقانوني گذاشته بودند؟ آيا ديگران نمي‌توانستند پول خود را در موسسات مزبور بگذارند و سود بيشتر بگيرند؟ چه فرقي بايد ميان اين دو گروه باشد؟ چرا مردمي كه قانون را رعايت كردند و دچار زياده‌خواهي نشدند، بايد هزينه زياده‌خواهي برخي از مردم را بدهند؟ مالباخته واقعي مردم عادي هستند كه به‌طور متوسط هر خانوار حدود ٥٠٠‌هزار تومان از جيبش برداشته شده و به افرادي پرداخت شده كه از روي طمع، پول خود را در اين موسسات گذاشته‌اند.

متأسفانه بانك مركزي هنوز اطلاعات دقيقي را از پشت باجه اين موسسات غيرقانوني كه چه كساني پول‌هاي كلان در آن‌جا داشتند، ارايه نكرده است. اميدواريم با انتشار اين اطلاعات گام موثرتري در مبارزه با اين تخلفات برداشته شود. همچنين هرچه زودتر مبلغ پرداخت‌شده به آنان را با همان سود از اموال باقيمانده اين موسسات گرفته و به خزانه بانك و ملت برگردانند.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    0 0
    کسی رنبال حقیقت باشد انگ زرفداری از اصلاح طلبان می خوره ولی سلیمی نمین بهتر بود طرحش
  • س ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    8 0
    پس این ادمای بیسواد و دون پایه ولی زور دار و پرنفوذ کیا بودن. چرا نام نمیبری. یعنی زورشون به حدی بوده که مجوز بانک مرکزی را حساب نمیکردن. مگه میشه تواین مملکت دون پایه و بیسواد باشی ولی نفوذت دراین حد. من که باورم نمیشه
    • رضا A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
      1 0
      صرفا جهت اطلاع اغلب این موسسات تو استان خراسان و با مجوز استانداری شروع به فعالیت کردن. ظاهرن قوانینی وجود داشته که موسسه قرض الحسنه تنها نیاز به مجوز ارگان حکومتی محلی.... داشته. ولی باز از ضعف قوانین یه سواستفاده دیگه کردن و تونستن تو شهرهای دیگه بابت همون موسسه مثلا کوچولوی تو مشهد شعبه دایر کنند حالا پیدا کنید مجوز دهنده و پرتقال فروش ها رو ......
  • بی نام IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    9 1
    بچه که نیستیم ......باپول ها و اموال مصادره شده صاحبان موسسات اعتباری که به 63 حساب قوه قضائیه ریخته شده و داره سودش رو میبره حساب مردم رو صاف کنید .... نه با پول بیت المال ..... همچین حرف میزنید که آدم فکر میکنه از اونور پشت کوه اومدید
  • افشین A1 ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    3 7
    یه مقاله عالی بعد از مدتها،واقعا حرف دل خیلی از مردمه،همه دوست داشتن سود بالا بگیرن ولی بعضیا که رفتن ریسک کردن و ادعای زرنگیشون گوش فلکو کر کرده بوده خب یه طرف ریسک ضررم هست واقعا من راضی نیستم این پولا بهشون از جیب ما مردم پرداخت بشه،اگه بانک رسمی بود حالا چه خصوصی چه دولتی، فرق داشت ولی اینا رو همه میدونستن مجوز ندارن
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    7 0
    ببخشید موسسان این موسسات مالی و اعتباری که بدون مجوز پول مردم رو جمع می کردن دستگیر شدن؟؟؟ کیا بودن؟ الان کجان؟؟
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    8 2
    یعنی شما پیشنهاد میدید پول مردمی رو که با هزار امید اون رو در این موسسات که با تابلو در نظام جمهوری اسلامی فعالیت می کردن و روساشون از دست رییس بانک مرکزی تقدیر نامه می گرفتن رو بهشون ندیم فقط بخاطر اینکه سود بالا میخواستن بگیرن؟؟ نظرتون در مورد معرفی موسسان و اعضای هیئت مدیره این موسسات چیه؟؟ اینا دستگیر شدن؟؟ بشن؟؟ کاریشون نداشته باشیم؟؟
  • امير IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    7 2
    واقعا نوشته شرم اوريه پول مردموبردن بجاى معذرت خواهى وبرگردوندن مال بد وبيراهم ميگن مگر مردم كارشناس اقتصاد هستن كه بدونن تو اين شرايط اين سود از كجا مياد مجرم اونيه كه با وعده وعيد سر مردم كلاه ميزاره همه دنيا به كلاه بردار گير ميدن اين نابغه به مال باخته واقعا نوبره
  • بی نام A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    5 0
    قوه قضاییه همراهی کنه اموال این موسسات و افراد را بفروشه حتی اگر به نام عمه و پسرخاله و زن دوم زده باشن هم پول اون مالباخته ها رو بده هم پول بیت المال رو برگردونه
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    0 0
    شمام برید تظاهرات.برا احقاق حق.این به اون در
  • بهنام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    3 0
    بزرگترین مشکل مملکت ما همین خواباندن پول در بانک و گرفتن سود هستش پول باید بیاد تو تولید و ارزش افزوده ایجاد کنه
  • محسن IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    4 0
    سلام احتمالا نویسنده این مطلب حال و روز خوشی در زمان نگارش این متن نداشته. مگر میشود بدون پشتوانه مالی بانک مرکزی پول به مووسسات بده؟ بنظر نگارنده این همه ملک و املاک کشف شده کجا رفته؟ پروژه های عظیم نیمه کاره کجا رفت؟ قطعا بانک مرکزی در قبال این اموال خط اعتباری باز خواهد کرد. ضمن اینکه مسولیت مووسسات مالی بطور مستقیم با بانک مرکزیه و باید تاوان عدم نظارتشو از محل های پیش بینی شده بپردازه. اینکه همه مردم رو طماع بدنیم که رفتن پول گذاشتن تو این موسسات درست نیست. ضمن اینکه خیلی از مردم با مجوز بانک مرکزی مشخصا به مووسسه کاسپین ، رفتن پول خوابوندن که تسهیلات بگیرن. شما اگه نگران بیت المال هستی برو تو خیابون داد بزن 3000 میلیارد خاوری و بابک زنجانی کجا رفته؟ برو ببین دکل های نفتی کجاست؟
  • امیر A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    9 0
    آقای پزشکیان تو که خودت قدرت نداری حتی جرات نداری پشت پرده یکی از این موسسات رو بگی که نمیتونستین تعطیلش کنید چرا میای یهو از مردم طلبکار میشی؟موسسه ای که 15 سال داره کار میکنه یعنی 3 تا دولت رو به چشم خودش دیده؟یعنی حداقل دو دوره از نمایندگی شما هم بوده.آقای مدعی حقوق مردم چرا اون موقع که داشتن پول میگرفتن چرا یه بار سینه سپر نکردی بگی دارن خلاف میکنن؟حالا میای سر مردم داد میزنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امیر A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    7 0
    چرا نمیای بگی مردم برا پول های خاوری و بابک زنجانی بیان تظاهرات کنن؟اونا پول بیت المال نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علی A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    5 0
    چرا دولت ، مردم خود را محرم نمی داند و این مسائل را شفاف به ملت اطلاع رسانی نمی کند.
  • بی نام IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    8 0
    به نظر مي رسد دو موضوع مهم در نگارش اين مطلب از قلم افتاده يكي اينكه چه كساني از اين موسسات وامهاي كلان گرفته و ديگر پس ندادند تا اتفاق شكست اين موسسات رقم بخورد و ديگر اينكه وقتي در كشوري هيچ روشي براي جلوگيري از كاهش ارزش پول به عنوان جايگزين وجود ندارد چگونه از مردم مي شود توقع داشت كه پولهاي خود را در بانكهاي به اصلاح رسمي كشور كه 2 برابر سود سپرده از مردم سود تسهيلات دريافت مي كنند گذاشت اختلاسهاي 3000 و ... ميلياردي در كدام بانك و از جيب چه كساني بود؟؟ احتمالا سهم نگارنده از اين اتفاقات به دستش نرسيده .
  • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
    1 0
    همه می دانند که خط اعتباری بانک مرکزی وامی است با بهره بالا که به موسسه مالی داده می شود و در ازای ان املاک در رهن بانک مرکزی قرار می گیرد که پس از فروش این املاک سود و اصل پرداختی بانک بر می گردد و ریالی از بیت المال پرداخت نشده است . چرا این همه مانند مزدوران بانک مرکزی دروغها و مغلطه های بانک مرکزی مانند سود بالا و امثال ان را منعکس می کنید.