۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۰

ایسنا نوشت: آنگ سان سوچی، رهبر میانمار در مصاحبه با رادیو آسیای آزاد اتهامات وارد شده به خود مبنی بر مماشات با ارتش میانمار را رد کرده و گفت با ژنرال‌های ارتش روابطی عادی داشته و هدفش آشتی ملی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این در حالی است که آنگ سان سوچی روز سه شنبه در نخستین سخنرانی خود خطاب به مردم میانمار از زمان آغاز دور جدید خشونت‌ها علیه اقلیت روهینجا در این کشور "سوءاستفاده‌های حقوق بشری" در ایالت راخین علیه مسلمانان روهینجا را محکوم کرد و وعده داد که ناقضان حقوق بشر مجازات خواهند شد.

سوچی در مصاحبه با رادیو آسیای آزاد در پاسخ به اینکه آیا موضعی آسان گیرانه در قبال ارتش میانمار در پیش گرفته است گفت: ما هرگز موضع‌مان را تغییر نداده‌ایم. هدف ما از همان ابتدا آشتی ملی بوده است، ما هرگز از خود ارتش انتقاد نکرده‌ایم بلکه تنها منتقد اقداماتش هستیم و ممکن است با این نوع اعمال مخالف باشیم.

او همچنین به تلاش ناموفقش در پارلمان برای تغییر قانون اساسی نگاشته شده از سوی نظامیان که جلوی ریاست جمهوری رسمی خود را گرفته اشاره کرد.

سوچی ادامه داد: ما به تلاش‌هایمان برای رقم زدن تغییرات در داخل پارلمان ادامه خواهیم داد. من پیش از این نیز قاطعانه کنار ارتش میانمار ایستاده‌ام و همچنین نیز این کار را انجام خواهم داد.

این در حالی است که گزارش شد رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا بعد از سخنرانی روز سه شنبه سوچی که در آن وی اقدام به محکوم کردن نقض حقوق بشر در ایالت راخین و متعهد شدن به بازیابی صلح و حاکمیت قانون و مجازات ناقضان حقوق بشر شده‌ بود در گفت‌وگویی تلفنی با آنگ سان سوچی از تعهد دولت وی به بازگرداندن آوارگان استقبال کرد اما در عین حال از دولت میانمار خواست تا رساندن کمک‌های انسانی به قربانیان خشونت را تسهیل کند و به اتهامات "شدیداً آزار دهنده" مبنی بر وقوع سوءاستفاده‌های حقوق بشری رسیدگی کند.

همزمان اعلام شد که 22 نماینده کنگره آمریکا در نامه‌ای به تیلرسون خواهان پاسخی "قدرتمند و معنادار" به میانمار شده و باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: سوچی ریسک "نابودن کردن" وجهه خود به عنوان یک حامی تغییر مثبت را به جان خریده است.

کورکر اظهار داشت: سوچی روز سه شنبه فرصت داشت تا از اقلیت روهینجا دفاع کند اما به جای آن از پذیرفتن هرگونه نقش ارتش میانمار در خشونت‌های بی‌رحمانه جاری خودداری کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =