۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
تغییر نام، به جای تغییر ساختار

احمد بخشایش‌اردستانی *

در عرصه سیاسی ایران در ایام انتخابات، گروهی پیشرو محسوب می‎شوند و گروه‌های دیگر را به دنبال خود می‎کشانند. این اتفاق نیز از روی جبر روزگار اتفاق می افتد. چون 248 حزب در کشور داریم اما کارآمدی ندارند تا روز انتخابات بتوانند خط و ربط از خود نشان دهند! بنابراین در ایران جبهه‎ها و جریان ها کار می‌کنند و احزاب اعم از اصولگرا و اصلاح طلب در قالب این جبهه ها و جریانات به فعالیت سیاسی می پردازند. زمان انتخابات نیز که می شود دو جبهه با گرایش اصلاح طلبی و اصولگرایی متناسب با ذائقه جامعه شکل می‎گیرند و کار استراتژیک انتخاباتی را آنها انجام می دهند نه احزاب.

تشکیلات جمنا در همین چارچوب شکل گرفت. وقتی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درست شد، احزاب اصولگرا را به درون خود کشید و در انتخابات از آقای سیدابراهیم رئیسی حمایت کرد. به تبع آن، همه اصولگراها نیز پشت آقای رئیسی قرار گرفتند و قطب مقابل روحانی، اصلاح طلبان و اعتدالیون شدند.

در کشورهای غربی معمولا افراد بعد از انتخابات عوض می شوند که دیگرانی بیایند و حرف جدید بزنند. اما در ایران چون حزب حاکم نیست و استراتژی انتخاباتی تعریف نمی کند، همین افراد باقی می مانند و فقط نام مجموعه مثلا از جمنا به همنا تغییر می کند! مثل همین حالا که برخی می گویند کار جمنا به پایان رسیده است! به عبارت دیگر ماهیت ساختار کار تشکیلاتی اصولگراها عوض نمی شود، فقط اسمی را تغییر می دهند تا جامعه فکر کند اصولگرایان کاری کردند کارستان و افکارعمومی به سمت آنها جلب شود.

اینکه در این اثنی آقای باهنر اصرار به ایجاد ساختاری جدید دارد، به خاطر این است که اگر این کار را نکند، مانند انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کنار گذاشته می شود. بنابراین می کوشد جایگاهی را در تصمیم گیری ها برای خودش تعریف کند. اما در مجموع اصولگرایان هر ساختار تشکیلاتی برای انتخابات آینده درنظر بگیرند، ماهیتش با ساختارهای گذشته تفاوت چندانی ندارد. حالا شاید یکی دو نفر از مجموعه تصمیم گیران کم و زیاد شوند. تفاوتش آنجاست که چه گروهی پیشرو باشد که این مسئله دوره به دوره فرق می کند. کما اینکه زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد پایداری ها پیشرو بود، در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم جمنا پیشرو شد. شاید دوره بعد گروهی دیگر پیشرو باشد.

اما اینکه اقبال مردمی به سمت اصولگرا ها برگردد بستگی به عملکرد دولت روحانی دارد وگرنه تغییر اسم باعث گرایش مردم به اصولگراها نمی شود، بلکه اگر دولت روحانی خروجی مطلوب مردم را از خود به نمایش نگذارد، امکان آنکه مردم دوباره به سمت اصولگرایان تمایل و گرایش پیدا کنند وجود دارد. اما این تمایل از حب نیست، بلکه از بغض نسبت به عملکرد دولت روحانی است.

* نماینده ادوار مجلس

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =