عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می‌گوید: شما به کسانی که یک هفته کشور را اشغال کنند و با بدترین برخوردها و خشونت‌ها عین داعش عمل کنند، چه خواهید کرد؟ این افراد هم همان کار داعشی‌ها را انجام داده‌اند.

رضوانه رضایی‎پور:بحث پیرامون خطبه‌هایی که از تریبون‌های نماز جمعه مطرح می‌شود، همچنان مورد تحلیل و بررسی چهره‌های مختلف سیاسی کشور است. هرچند در این بین افراد زیادی مخالف بکاربردن برخی الفاظ از این تریبون مقدس هستند، اما بعضا هستند کسانی که از این نوع بیانات دفاع کرده و آن را شایسته برخی از مردم می‌دانند.

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه در ابتدا باید مردمی که مخاطب امامان جمعه هستند را دسته بندی کرد، گفت: کسانی که به جمهوری اسلامی «نه» می گویند و یا به رهبری جسارت می کند، به اعتقاد شما اجنبی نیستند؟

ممدوحی در ادامه با نسبت دادن برخی از افرادی که در تجمعات اخیر اغتشاش ایجاد کردند به داعش، تاکید کرد: کسی که می خواهد به امامان جمعه انتقاد بکند باید به همین افراد انتقاد کند. نه به کسی که به چنین رفتارهایی انتقاد کرده است. باید به آنها بگویند که چرا کار داعشی ها را می کنید؟


مشروح گفت‌وگو با او را در ادامه بخوانید:

 

در روزهای اخیر شاهدیم که بسیاری از چهره‌های سیاسی به ادبیاتی که از سوی امامان از تریبون‎های نماز جمعه مطرح می‎شود، انتقاداتی را وارد می ‏کنند. چرا ائمه جمعه از چنین واژگانی برای بیان مخالفت‌های خود استفاده می‎کنند؟ آیا این موضوع به پایگاه اجتماعی آنان آسیب نمی‌رساند؟

واقعیت این است که ابتدا باید به این موضوع دست یافت که آن مردمی که مورد خطاب امامان جمعه قرار می‌گیرند، چه کسانی هستند. آن کسی که پرچم جمهوری اسلامی را آتش می‌زند، به اعتقاد شما کیست؟ کسی که بی‎خود و بی‎جهت به یک روحانی چاقو می زند و او را می کشد، یا دکان مردم را غارت می کند، یا شیشه ها را می شکند، یا وضعیت ناهنجاری را ایجاد می کند و سبب ناامنی می شود به عقیده شما کیست؟ اینها واقعا چه کسانی هستند؟ آیا واقعا خیرخواه مردم هستند؟ کسانی که به جمهوری اسلامی «نه» می گویند و یا به رهبری جسارت می کنند، به اعتقاد شما اجنبی نیستند؟ آیا اینها در خط دشمنان ما نیستند؟ من از شما این سوال را می پرسم!
 
ایرادی که به امامان جمعه وارد می‎شود این است که چرا با ادبیاتی نرم‌تر صحبت نمی‎کنند...
شما اگر خودتان بخواهید این کسانی را که شعارشان شعار اسراییل و امریکا است، مورد خطاب قرار دهید، چه خواهید کرد؟ خود امریکا می گوید که ما از اینها حمایت کرده ایم، شعار آنها را ترجمه کنید؛ همینی است که در داخل ایران سر دادند. به نظر شما اینها چه کسانی هستند؟ اینها مصلح جامعه هستند؟ اصلا اینها جزئی از جمعیت ایران هستند؟ اصلا می توان گفت که اینها خیرخواه کشور هستند؟

یعنی شما موافق بکارگیری چنین ادبیاتی از تریبون نماز جمعه هستید؟
شما خودتان در برابر این افراد چه خواهید گفت؟

جایگاه من با جایگاه امامان جمعه قطعا فرق دارد...
این ها مضر هستند برای جامعه یا نیستند؟

اگر مضر هم باشند حداقلش این است که باید ادبیاتی درمورد آنها به کار برده شود که بیشتر جنبه جذب حداکثری داشته باشد...

افراد با هم فرق دارند. بعضی از افراد هستند که اگر بخواهیم با آنها صحبت کنیم ولو اینکه ایراد و اشکال هم دارند و حتی اشتباه هم کرده اند باید از طریق درست وارد شویم. اما با کسانی که یک هفته کشور را اشغال کنند با بدترین برخوردها و خشونت‌ها عین داعش عمل کنند، چه خواهید کرد؟ شما به داعشی‎ها چه می‏ گفتید؟ نمی‎گفتید که این اغتشاشگران آشغال هستند؟ اگر بخواهید از داعشی‎ها تعبیری داشته باشید این را نمی‌گویید؟ داعشی‎ها چه کار می‎کردند؟ این افراد هم همان کار داعشی ها را انجام داده اند. اتفاقا کسی که می خواهد به امامان جمعه انتقاد بکند، باید به همین افراد انتقاد کند. نه به کسی که به چنین رفتارهایی انتقاد کرده است. باید به آنها بگویند که شما چرا کار داعشی ها را می کنید.

ولی همین رفتارها نتایج خوبی هم به بار نیاورده است. نسلی که پای منبرها و تریبون‎های نماز جمعه می‎نشینند، میانگین سنی بالایی دارند. جوان‎ها استقبال کمتری از این برنامه‎‏ها و تریبون‎ها دارند...

واقعیت این است که این موضوعات را به تازگی بر سر زبان‎ها انداختند که جوان‎ها حضور کمتری در نمازهای جمعه دارند. ما در راهپیمایی این دفعه دیدیم که همه جوان بودند. اینهایی که همه آمده بودند از نسل سوم انقلاب بودند و فریادها و عصبانیت‎شان هم از همه بیشتر بود. اینهایی که تا یک گوشه چشمی در موضوع سوریه به آنها اشاره شد و مثل سیل راهی آنجا شدند همه از نسل جوان بودند. آنهایی که برای اعتکاف به دانشگاه‎ها و مساجد و حسینیه‎ها می‎آیند همه جوان هستند. اینهایی که در ایام محرم در عزاداری‏‎ها شرکت می‎کنند همه جوان هستند. اینکه جوانان دیگر رغبتی ندارند به نماز جمعه بیایند، ساخته برخی اذهان است. اینگونه نیست. البته شاید در نمازهای جماعت جمعیت کمتری حضور داشته باشند اما در جاهایی که حساس است، جوانان حضور چشمگیری دارند.
27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    42 5
    تا کم می اوریم از رهبری خرج می کنیم...
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    1 6
    قران را قبول ندارید؟ وَقُلْ لِعِبَادِي يَقُولُوا الَّتِي هِيَ أَحْسَنُ {الاسراء: 53}. {‏ اي پيغمبر به بندگانم بگو : سخني بگويند كه زيباترين و نيكوترين سخنها باشد .
  • ایمان A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    8 2
    آیا شما پیرو همان پیامبرهستی که به عیادت کسی که هر روز در راه مسجد بر سر و روی پیامبر خاکستر می ریخت رفت ؟آیا شما پیرو همان پیامبری هستی که در آخرین روزهای عمر خود بر بالای منبر گفت آیا در میان شما کسی است که از من ستمی بر او رفته باشد؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    5 1
    بدترین کارها و خرفها را برخی مدعیان اصلاح طلبی در کشور انجام داده و می دهند. از اشغال سفارت آمریکا در اوایل انقلاب و تولید هزینه چندین قرنی برای انقلاب و کشور تا تخریب دیگران با دروغ و تهمت...
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    9 1
    توجامعه ای که به مردم نفرت شعار مرک وپرچم اتش زدن وحمله به سفارتها یاد میده بالاخره این نفرت یقه خودشو هم میگیره جوانها اینجوردی یاد گرفتن اعتراض کنن