روایت کارگردان «دو نازی» از زندگی محیط‌‌‌بانی که به دنبال تکثیر نژاد بزکوهی است

حسن بیات کارگردان مستند «دو نازی» با ارائه توضیحاتی درباره مراحل ساخت این مستند، گفت: «تنها در مشکل ما در این مستند این بود که اجازه نداشتیم وارد حریم خصوصی شخصیت اول داستان شویم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «دو نازی» تولید جدید شبکه مستند ساخته حسن بیات، به بهانه به تصویر کشیدن زندگی دو بزغاله که توسط یک محیط بان و خانواده‌اش نگهداری می شوند، از ارتباط میان انسان و حیوان می‌گوید.

حسن بیات تهیه کننده و کارگردان «دو نازی» تولید جدید شبکه مستند، در گفت وگو با خبرآنلاین، درباره داستان این مستند توضیح داد: «محیط‌بانی از دو بزغاله کوهی که مادرشان توسط شکارچیان کشته شده، در روستا و خانه خود نگهداری کرده و برای حفظ حیات وحش در تلاش است نژاد بز کوهی را تکثیر و به طبیعت رها کند. او با شرایط سخت و خلق و خوی وحشی بزغاله ها کنار آمده و رابطه عاطفی بین بزغاله ها و خانواده اش بر قرار شده است.»

او افزود: «من از طریق حسین محمدی یکی از دوستانم که کارگردان دوم و دستیار من در این کار بود، با این محیط بان در زنجان آشنا شدم. وقتی پیش او رفتیم که بزغاله ها یک ساله شده بودند و می توانستند از در و دیوار بالا بروند. متاسفانه ما دیر با این سوژه آشنا شدیم. چرا که آن محیط بان که کلام الله صادقی نام داشت، از زمانی که بزغاله ها اندازه یک توله سگ بودند از آنها نگهداری کرده بود و اگر از همان زمان تصویربرداری آغاز می شد، نتیجه جذاب تری داشتیم.»

این مستندساز با بیان اینکه صادقی با کمال میل و به راحتی همکاری های لازم را با گروه انجام داده است، ادامه داد: «تنها مشکل ما خانواده او بود که مقابل دوربین معذب بودند و ما اجازه نداشتیم وارد حریم خصوصی زندگی آن‌ها شویم و به ناچار از به تصویر کشیدن زندگی شخصی او صرف نظر کردیم.»

بیات همچنین گفت: «من ساکن مرکز استان زنجان هستم و تا لوکیشن مدنظر حدود 90 کیلومتر فاصله داشتم. این طولانی بودن مسیر کار را دشوار می کرد. چون ما نمی توانستیم همیشه در خدمت محیط بان باشیم و به لوکیشن رفت و آمد کنیم. به ویژه در زمستان که جاده ها به دلیل برف و باران بسته می شد.»

او درباره ساختار مستند گفت: «ما اتفاقات روزمره زندگی محیط بان را به تصویر کشیدیم و نمی‌خواستیم دخالتی در زندگی او داشته باشیم و همه چیز به صورت اتفاقی ضبط شده و مستند محض است. البته او در بخش هایی از کار مقابل دوربین مصاحبه می‌کند و در این بخش‌ها، کار به سمت مستند روایی کشیده می شود.»

کارگردان «دو نازی» با بیان اینکه تولید این کار به دلیل دشواری رفت و آمد به لوکیشن بیش از دو سال طول کشیده است، درباره انگیزه های خود از تولید آن بیان کرد: «باید ارتباط میان انسان و حیوان حفظ شود. همه موجودات که مخلوق خدا هستند از گیاهان و کوه ها تا حیوانات و انسان‌ها از چرخه طبیعت استفاده می کنند و به آن متصل هستند. من در این مستند سعی کردم سختی های نگهداری حیوانات و شرایط ارتباط میان انسان و حیوان را به تصویر بکشم و زحمات این محیط بان و خانواده اش که عمر خود را برای نگهداری از بزغاله ها گذاشته‌اند به نمایش دربیاورم.»

بیات در پایان درباره دلیل نامگذاری این مستند گفت: «اعضای خانواده صادقی هر دو این بزغاله‌ها را نازی صدا می‌کردند، به همین خاطر فکر کردیم اسم کار را «دو نازی» بگذاریم.»

«دو نازی» تولید جدید شبکه مستند سیما، جمعه دوم تیر ماه ساعت 20 از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و شنبه سوم تیر ماه ساعت 14:30 بازپخش می شود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =