۱ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
اقدام تازه وزارت کار برای امنیت شغلی

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی سامانه ثبت قراردادها در هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد مشیریان، معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری کنفرانس  امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری جدید اظهار داشت: امنیت شغلی خواسته جامعه کارگری است و ما بیشتر به دنبال ایجاد یک وحدت نظر بین جامعه کارگری و کارفرمایی است.

وی افزود: جامعه کارگری معتقد است امنیت شغلی به دلیل افزایش تعداد قراردادهای موقت کاهش پیدا کرده و اگر امنیت شغلی افزایش یابد، انگیزه کار بین کارگران افزایش می یابد. 

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: از طرفی، با توجه به شعار سال و سیاست اشتغالزایی وزارتخانه، موضوع امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری و تولید با حضور و مشارکت شرکای اجتماعی برگزار می شود.

مشیریان عنوان کرد: در اغلب کشورها قراردادهای موقت وجود دارد که سقف این قراردادها در کشورهای مختلف بین ۲ تا ۱۰ سال است، اما در برخی کشورها مانند ایران سقف قراردادهای موقت نامحدود است که باید به یک الگوی مدون برسیم تا امنیت شغلی برقرار شود.

وی متذکر شد: در همین زمینه کنفرانس روز دوشنبه با حضور تشکل ها و نمایندگان کارفرمایی و کارگری و اساتید دانشگاه ها، مدیران کل استان ها و مقامات عالی وزارت برگزار می شود. در نهایت در پنل انتهایی کنفرانس از هر سه گروه شرکای اجتماعی در خصوص امنیت شغلی و سرمایه گذاری مورد بررسی قرار می گیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که امنیت شغلی در کنار امنیت سرمایه گذاری و تولید باید به یک نقطعه تعادل برسد، درباره قراردادهای سفید امضا اظهار داشت: دستورالعمل هایی در این حوزه داریم که به مراجع حل اختلاف این فضا را می دهد در صورتی که قرارداد سفید امضا محرز شود، رسیدگی می شود و رای صادر می شود.

مشیریان با اشاره به راه اندازی سامانه جامع روابط کار، ادامه داد: ذیل این سامانه ۳۲نرم افزار تحت پوشش قرار می گیرد که یکی از این نرم افزارها، مربوط به ثبت قراردادهای کار است. به این ترتیب تعداد قراردادها از بعد این که چند درصد دائم و یا موقت هستند، مشخص می شود. 

وی گفت: همچنین از طریق این سامانه امکان ثبت دادخواست و شکایات مربوط به قراردادهای کار ثبت می شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تعداد حوادث کار در سال گذشته عنوان کرد: در سال ۱۳۹٥ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، ٨۴ نفر حادثه داشتیم که نسبت به سال ۱۳۹۴ حدود ۱۳ درصد کاهش داشته است. 

مشیریان درباره وضعیت بیمه بیکاری تصریح کرد: کسی که بدون میل و اراده خود بیکار شده باشد، مشمول بیمه بیکاری می شود. بخشی از این بیمه برون سپاری می شود تا مراجعه حضوری کمتر شود.

وی افزود: از طرف دیگر، کاریابی ها پیگیر اشتغال مجدد افراد می شوند که در این شرایط بیمه بیکاری آنها قطع خواهد شد و این هم برای دولت و هم برای فرد بیکار یک فرصت است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی متذکر شد: در سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار نفر در کل کشور مستمری بیمه بیکاری دریافت کردند.

مشیریان در ادامه گفت: لایحه اصلاح قانون کار بازگشت داده شده است و پیگیر هستیم تا این لایحه با حضور شرکای اجتماعی بررسی شود. 

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • seyedhasan RO ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۲
    0 0
    باسلام و خسته نباشید شاید باورتون نشه قراردادها در کارخونه ما واقع در شهرک صنعتی شکوهیه قم، یک هفته ای است. وقتی اعتراض میکنیم ، کارفرما میگه من طبق قانون دوست دارم قرارداد یکروزه ببندم، هرکی میخواد بمونه هرکی هم نمیخواد بره خونه فقط همین قانون را خیلی خوب حفظ کرده ولی خیلی از مزایا از جمله حق عائله مندی و نوبت کاری را نمیده و در پایان سال از همه تسویه حساب محضری میگیره. کارفرما یک وکیل داره که تمام این ;کارها را اون یادشون میده. مثلا سال گذشته ما سه شیفت بودیم ولی برای فرار از مالیات وبیمه امسال بالاجبار تعدادی را دوشیفت و بقیه را اخراج کرد. ضمنا از همکاری برادران افغانی بدون مجوز هم بهره میبریم.
  • شکوه A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
    0 0
    با سلام خواستم بپرسم چرا کارگران شرکت آب فاضلاب روستایی که به صورت پیمانکاری که بیشتر قرارداد ها هم دو ماهه و سه ماهه میباشد هیچ یک از مزایا مانند حق اولاد ، حق مسکن ،بن ، عیدی ،ودیگر مزایا شامل ما نمیشود باید کجا واز چه طریقی پیگیری کنيم