«خبرجنوب» نوشت: همزمان با هفته دولت، هفت پروژه آبرسانی و سیستم جمع آوری فاضلاب در شهرهای لپویی، لامرد، آباده، زرقان، فراشبند، بیضا و نورآباد به بهره برداری می رسد.

مدير عامل آب و فاضلاب استان فارس در يك نشست خبري با اعلام اين خبر، اعتبارات هزينه شده براي اين پروژه ها را افزون بر 37 ميليارد و 520 ميليون تومان ذكر كرد.
محمد علي قلندري گفت: اين پروژه ها شامل حفر و تجهيز 8 حلقه چاه، بيش از 22 هزار متر خط انتقال آب، يك ايستگاه پمپاژ، 6 باب مخزن ذخيره، تعادلي و فشارشكن همچنين 15 كيلومتر خط انتقال برق، 52 هزار و 500 متر شبكه توزيع آب، 23 كيلومتر خطوط فاضلاب، يك كيلومتر خط انتقال فاضلاب و تصفيه خانه در قالب پكيج فاضلاب با ظرفيت يكهزار متر مكعب در شبانه روز براي دو هزار واحد در شهر لپويي است.
وي گفت: در بخش آبرساني موفق شديم 43 ميليارد تومان از محل مازاد بر اعتبارات تخصيصي از محل ساير منابع جذب كنيم. همچنين در بخش فاضلاب نيز از محل منابع غير دولتي از جمله بانك توسعه اسلامي، مبلغ 143 ميليون يورو وام دريافت كرديم كه در نتيجه عمليات اجرايي شبكه هاي فاضلاب در شهرهاي آباده، فيروزآباد و ني ريز شروع شده و اين مهم در شهرهاي فسا و داراب نيز به زودي آغاز مي شود. مناقصه 6 تصفيه خانه فاضلاب در شهرهاي سپيدان، آباده، ني ريز، فسا، داراب و فيروزآباد نيز از همين محل برگزار و برندگان مناقصه مشخص شده اند كه به زودي شاهد اجرايي شدن پروژه هاي ياد شده خواهيم بود.
مدير عامل آبفا استان فارس در ادامه اين نشست به مشكلات ناشي از كمبود آب با توجه به مصارف بي رويه اين ماده حياتي از سوي مردم اشاره كرد و گفت: به منظور كاهش اين مشكلات، درصدديم پساب فاضلاب را كه باعث آلودگي منابع آب مي شود با بازچرخاني به مصرف واحدهاي صنعتي و كشاورزي برسانيم تا بخشي از كمبود آب در استان جبران شود.
قلندري با يادآوري اين كه 70 درصد آب حاصل از بارندگي ها در كشور تبخير مي شود گفت: ميزان باقي مانده نيز با توجه به شرايط زماني و مكاني ناهمگن است. در فارس نيز اگرچه سال قبل وضعيت بارندگي در بخشي از استان مطلوب بود ولي حجم قابل توجهي از بارش ها در يك بازه زماني نازل شد كه متاسفانه بخشي از آن به صورت سيلاب از دسترس خارج شد و همين مسايل باعث شده كه در چندين سال گذشته 120 حلقه از چاه هايمان از مدار بهره برداري خارج و عمق آن ها در كشور ركورد دار شود زيرا حفاري هاي چاه ها به 450 تا 500 متر رسيده است. اين در حالي است كه متوسط عمق چاه ها در كشور حدود 250 متر است.
وي افزود: برداشت هاي بي رويه آب در استان بلاي جان منابع آب زير زميني شده است و خطر بزرگي را ايجاد كرده كه مي توان اين خطر را در فرونشست زمين در مواردي شاهد بود البته در اين مورد نيز استان ما نه تنها در سطح كشور بلكه در جهان ركورد دار است.
مديرعامل آبفا فارس بيان كرد: ميزان آب هاي تجديد پذير كشور كه در چندسال اخير به حدود 130 ميليارد متر مكعب مي رسيد هم اينك به 105 متر مكعب رسيده، در حالي كه ما مجازيم تنها قسمتي از ميزان آبي كه هر ساله به سفره هاي زير زميني وارد مي شود را به مصرف برسانيم. در صورتي كه 20 درصد از اين آب به مصرف برسد وضعيت مطلوبي را شاهد خواهيم بود و مصرف آب تا 40 درصد هم قابل قبول است اما در صورت 40 تا 60 درصد مصرف با تنش آبي رو به رو خواهيم شد و با بيش از اين مقدار در وضعيت بحران قرار خواهيم گرفت.
قلندري افزود: با اين شرايط هم اينك حدود 88 درصد آب تجديدپذير در كشورمان به مصرف مي رسد كه اين جفايي است در حق آب هاي زير زميني.
وي گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهاني، استاندارد مصرف آب در شرايط عادي 150 ليتر به ازاي هر نفر در شبانه روز است. در شرايط خشكسالي اين رقم بايد به 105 ليتر برسد و در شرايط بحراني به 50 تا 75 ليتر در شبانه روز كاهش يابد اما متاسفانه مصرف ما در استان فارس در سال گذشته به 196 ليتر در شبانه روز رسيد و امسال اين رقم به 203 ليتر در هر شبانه روز افزايش يافته است.
مدير عامل آبفا فارس در ادامه توضيحات خود گفت: از 81 شهر تحت پوشش اين شركت در صورت بي توجهي شهروندان به مصرف بهينه آب، 50 شهر دستخوش تنش آبي خواهد شد و 19 شهر با مشكل رو به رو مي شود. بر همين اساس بايد مردم كمك كنند تا بتوان 20 درصد در مصرف آب صرفه جويي كرد. در اين صورت شايد بتوانيم به استاندارد مصرف آب دست يابيم.
وي با ارائه توصيه هايي براي جلوگيري از مصرف بي رويه آب، يادآور شد: هر كولر آبي در شبانه روز بيش از 30 ليتر آب مصرف مي كند كه بايد براي كاهش مصرف آب در اين وسيله از سايبان و عايق بندي استفاده كرد. همچنين شست و شوي بي مورد حياط و پياده رو با آب شرب و ديگر موارد، عادت هاي ناپسندي است كه مردم بايد آن را كنار بگذارند.
وي در پايان، قيمت نازل آب را عامل موثري در افزايش مصرف اين ماده حياتي دانست و گفت: ايران در مقايسه با تمامي نقاط جهان يكي از ارزان ترين نرخ هاي آب را دارد و قيمت واقعي هر مترمكعب اين ماده افزون بر 3500 تومان است در حالي كه مردم بابت هر متر مكعب آب به طور ميانگين حدود 400 تومان مي پردازند. با اين اوصاف ضروري است دولتمردان و نمايندگان مجلس در اين مورد اقداماتي را انجام دهند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =