اساسا نمی دانم چرا هر بار که یادداشتی از دوست خوبم رضا شجیع می خوانم ، ناچار می شوم نکاتی بدیهی را برایش توضیح بدهم.

 

فرهاد عشوندی: شجیع عزیز یادداشتی نوشته به بهانه ماجرای حاج صفی و مسعود شجاعی. مشخص نیست او یادش بوده که به عنوان یکی از مسئولان عالیرتبه وزارت ورزش نمی تواند اینچنین بنویسد ؟ اما حالا که نوشته ،ای کاش آنقدر شهامت داشت که صراحتا بگوید:«این دو نفر آرمان ها را زیر پا گذاشتند و باید مجازات شوند.» او صراحت ندارد  و  این تاکتیک وسط لحاف خوابیدن انگار همراه با جامه مسئولیت به تن هر مسئولی سنجاق می شود و شجیع عزیز هم یکی از همان دست مدیرهاست که سعی کرده یکی به نعل بزند و یکی به میخ. بیایید بخشی از این یادداشت را با هم مرور کنیم و بعد چند نکته را که لازم می دانم درباره اش توضیح می دهم:

« در همین ماجرای حاج‌صفی و شجاعی به اعتقاد من بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی مردود شدند، چراکه اکثرا به مانند سانچوپانزا جهت‌گیری خاصی نداشتند و تنها به واسطه سنگینی وزن فضای مجازی به حمایت از دو ورزشکار و جبران عقب‌ماندگی، موضوع تعلیق فیفا را برجسته کردند.

این ماجرا حاوی یک پیام مهم بود؛ اینکه جامعه در حال تهی شدن از آرمان‌خواهی است و انسان بدون آرمان؛ سکوت و منفعت‌طلبی را ترجیح می‌دهد.

این یک حقیقت است که سانچوپانزاهای واقع‌گرا و محافظه‌کار زمانه در حال تکثیر هستند؛ و دن کیشوت‌های دو قطبی راهی جز مبارزه با آسیاب‌های بادی پیدا نمی‌کنند.»

این همه استعاره و تشبیه و تمثیل که اقلا من یکی باور ندارم خود نگارنده خیلی به آنچه سروانتس نوشته مسلط باشد، گفته شده که احتمالا نگارنده بگوید:«آهای مردم ، این دو نفر آرمان ها را زیر پا گذاشتند و لیاقت پوشیدن تیم ملی را ندارند.شمایی هم که از آنها حمایت می کنید آرمانی ندارید.»

 خب اگر این است که شهامت داشته باشید و بگویید. شما که اگر اشتباه نکنم مسئول دفتر محیظ زیست وزارت ورزش هستید ، اقلا محمدرضا داورزنی به عنوان مرد شماره 2 ورزش نظرش را بر خلاف سیاست رسمی  وزارتخانه در دفاع از آنچه آرمانش می دانست، گفت و صراحتا هم پای تبعاتش ایستاد. همان طور که در آن سوی میدان بزرگی مثل مهدوی کیا ایستاد و حرفش را زد.

بعد جالب است اقلا شما که به عنوان کارشناس و مسئول در وزارت ورزش هم حاضر هستید اینچنین می گویید. آیا واقعا رسانه ها لولوی فیفا را ساختند؟ تازه اگر تحلیل تان درست هم باشد که رسانه های مان و تحلیل های شان، مصرف داخلی دارند.  فیفا یک مرجع رسمی است و مستند رسمی می خواهد. تشکیلات جهانی فوتبال برای بررسی این ماجرا درست بعد از حرف های داورزنی وارد گود شد . حالا می خواهید ماجرا را به شکلی دیگر واگویه کنید؟

 یا خیلی صریح بگویید فیفا در این باره از فدراسیون فوتبال توضیح نخواسته و اینکه تاج و دوستانش نامه زدند که محرومیتی برای این دو بازیکن لحاظ نشده، دروغ است و رسانه ها از تعلیق فیفا لولو ساختند ، یا اگر این ها صحت دارد ، خودتان یا یکی از دوستان تان در وزارت معزز ورزش بگوید شما در یادداشت تان دقیقا چه نوشته اید؟

اگر برای صف بندی و قرار گیری در جمع آرمان خواهان چنین گفته اید که برای آن اتفاق احسان حاج صفی توضیحاتش را نوشته . او آن حدیث مولای متقیان را برای دلیل کار خارج از عرفشان آورده است. این که بی شنیدن دلایل متهم ، یکی مثل حاج صفی که نقشی کلیدی در دو صعود حماسی اخیر تیم ملی داشته ،بشود آرمان ستیز و بی تعصب در برابر آرمانها را کمتر منطقی می پذیرد. اثلا در این ماجرا احسان اذعان کرده به اجبار تن به این رفتار ضد هنجار داده است  و گفته حتی حضرت می فرماید وقتی با دشمنت عهد بستی ، عهد نشکن!

اما شما به عنوان یکی از مسئولان متولی ، در این باره چه کرده اید که امروز هم طلبکار این بازیکنانید و هم طلبکار از رسانه هایی که می گویند کاری نکنید فوتبال مان به دردسر بیفتد؟ آیا با نوشته هایی از  این دست می خواهید سهل انگاری تشکیلات متبوع تان را  کمرنگ کنید؟ شما که می دانستند این دو جوان باید برابر تیمی از رژیم غاصب صهیونیستی قرار بگیرند،  چرا کوچکترین گامی برایر مذاکره بر نداشتید؟ چرا به فدراسیون فوتبال نگفتید تا مثل دوره ریاست دادکان و مشکل مشابه وحید هاشمیان ، پیش بیفتد و یاری دهنده بازیکنانش باشد؟ شما اما آن روز سکوت کردید و امروز می گویید این ها و کسانی که نگران محکومیت بی محاکمه شان هستند ، آرمان خواه نیستند! سلمنا. ولی  دیگر ژست دفاع از آرمان ها را نگیرید لطفا که شما هم کمتر  از این دو مقصر نیستید.

برای مارگزیده هایی چون ما ، گفته های افرادی چون شما اتفاقا بسیار مسبوق به سابقه است. همین مشاورانی از جنس شما بودند که به علی آبادی می گفتند فیفا غلطی نمی تواند بکند ، بعد فوتبال با حرف های غیر مسئولانه شان به تعلیق کشیده شد. شما ، آقای داورزنی عزیز ، آقای عباباف و دیگران که مسئولیت رسمی دارید اگر کمی با درایت تر بگویید و بنویسید ، بی شک ترسی از فیفا نیست و آن وقت می توانید راحت تر پای آرمان گرایی بایستید. اگر اینگونه باشید دیگر شعار نمی دهید و گزک دست دشمن نخواهیم داد. ولی شما دوستان اهل سکوت نیستید ، چون اتفاقا چنین بهانه هایی فرصتیست برای تان تا بگویید ما هم هستیم. جایی می گویید ما هم هستیم که متاسفانه اهلیتش را ندارید.

4141

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =