مهر به نقل از یک تحلیلگر بازار نفت نوشت: قیمت نفت در محدوده ۵۰ دلار باقی خواهد ماند، مگر این که یکی از دو موضوع داغ جهانی در ماه اکتبر بازار را سورپرایز کند.

طبق گفته هلمیا کرافت، سرپرست استراتژی کالا در آربی‌سی کپیتال مارکتز، قیمت نفت در محدوده ۵۰ دلار باقی خواهد ماند، مگر این که یکی از دو موضوع داغ جهانی در ماه اکتبر بازار را سوپرایز کند.

اولین شوک بالقوه‌ای که کرافت و تیم او در آربی‌سی تحت نظر دارند ناتوانی در پرداخت بدهی غول نفتی ونزوئلا «پترولئوس د ونزوئلا اس‌ای» است. پس از سقوط قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۴ و سال‌ها ضعف مدیریت اقتصادی، این کشور با بحران مالی دست به گریبان است و تولید نفت این شرکت نفت دولتی به شکلی مداوم رو به افول است.

سررسید پرداخت بدهی ۳.۵ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت این کشور در ماه اکتبر و نوامبر است. در صورتی که این شرکت نتواند بدهی خود را به موقع تمام کند برای آینده تولید نفت ونزوئلا گران تمام خواهد شد.

تولید کمتر ونزوئلا بازار نفت را که مدت‌هاست بیش از حد اشباع شده است، تقویت می‌کند.

شوک بعدی به بازار می‌تواند با ترک برجام توسط آمریکا و بازگشت دوباره تحریم‌های ضد ایرانی صورت بگیرد. رییس‌جمهور دونالد ترامپ، ممکن است از تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سرباز بزند. این می‌تواند منجر به تجدید تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت دوباره تحریم‌ها شود.

البته جان کیلداف، شریک موسس شرکت مالی انرژی اگین کپیتال، می‎گوید که در این نگرانی‌های ژئوپولیتیکی اغراق شده است. او به این نکته اشاره می‌کند که پنج کشور دیگری که در توافق هسته‌ای با ایرانن مذاکره کردند به احتمال زیاد راه خود را از آمریکا جدا می‌کنند و از اعمال مجدد تحریم‌ها بر ایران خودداری خواهند کرد.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =