ایرنا نوشت: «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا با تبریک روز ملی‌ به ملت اسپانیا تاکید کرد که آمریکا از یک اسپانیا قوی و متحد حمایت می‌ کند.

به گزارش روزنامه ال موندو، تیلرسون در بیانیه ای با اشاره به تلاش های جدایی طلبانه دولت کاتالونیا تصریح کرد :در حالی‌ که شما روز ملی‌ خود را جشن می‌ گیرید ، بدانید که آمریکا اتحاد طولانی خود با اسپانیا را ارزشمند می‌ شمارد و از یک اسپانیا قوی و متحد حمایت می‌ کند.

وی تاکید نمود که آمریکا و اسپانیا ، دوستان و متحدان نزدیک هستند و دیدار دو هفته پیش «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا با دونالد ترامپ در کاخ سفید را یادآور شد.

وزیر خارجه ادامه داد :همانطوری که رئیس جمهورمان در جریان دیدارش با راخوی گفت، رابطه عمیق بین دو کشور، یک پایه مستحکم برای همکاری طولانی مدت است.

تیلرسون افزود :روابط ، فرهنگ و تجارت ما به قرن های بسیاری باز می‌ گردند و همچنان در حال تعمیق هستند.

بنا بر این گزارش، اسپانیا در حالی‌ امروز پنجشنبه روز ملی‌ خود را جشن می‌ گیرد که امسال این جشن در میان یک بحران به دلیل چالش جدایی طلبی ایالت کاتالونیا از اسپانیا برگزار می‌ شود.

کاتالونیا بخشی خودمختار با 7 میلیون و 523هزار نفر جمعیت در شمال شرق اسپانیا است که خواستار استقلال از دولت مرکزی است.

این بخش به لحاظ مالی و بانکی و امور بندری مهمترین بخش خودمختار اسپانیا به‌شمار می‌رود و نزدیک به 20 درصد تولید ناخالص ملی اسپانیا در آنجا انجام می‌شود.

جدایی‌خواهان کاتالونیا معتقدند جدایی این ایالت از دولت مرکزی به سود آن خواهد بود چرا که 27 درصد صادرات اسپانیا از این منطقه است و 25 درصد توریست‌های اسپانیا نیز مقصدشان کاتالونیا است.

همچنین معتقدند سهمی که کاتالونیا از دولت مرکزی می‌گیرد 15 میلیارد یورو کمتر از سهمی است که کاتالونیا به خزانه مرکزی می‌پردازد.

این همه پرسی که روز یکشنبه 9 مهر ماه برگزار شد از سوی قانون اساسی اسپانیا غیرقانونی اعلام شده و دادگاه قانون اساسی اسپانیا در 7 سپتامبر این همه پرسی را معلق ولی کومت کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

در همه پرسی روز یکشنبه 90 درصد رای دهندگان به استقلال این ایالت رای مثبت دادند.

در جریان این همه پرسی‌ غیرقانونی ، درگیری هایی‌ بین نیروهای امنیتی که مانع از رای گیری شدند و رای دهندگانی که اصرار بر انداختن رای خود به صندوق ها داشتند، صورت گرفت که نزدیک به 850 مجروح بر جا گذاشت.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =