دومین طرح پاییزه کتاب با استقبال خوب علاقه‌مندان و دوستداران کتاب در حال برگزاری است و تا به اینجا توانسته رکورد تازه‌ای را زمینه فروش کتاب به ثبت برساند.

مهدی درستی: دومین طرح پاییزه کتاب از روز دوم آذر همزمان با چهارمین دوره کتابگردی کار خود را آغاز کرد و بار دیگر رونق را به کتابفروشی های سراسر کشور بازگرداند.

دومین طرح پاییزه با مشارکت 826 کتابفروشی فعال در 31 استان کشور در حال برگزاری است و که این تعداد شامل 623 کتابفروشی از مراکز استان و 196 کتابفروشی از شهرستان‌ها می شود.

استان تهران با 151 و اصفهان و قم به ترتیب با 103 و 91 کتابفروشی در این دوره رتبه اول تا سوم طرح را از نظر تعداد کتابفروشی به خود اختصاص داده‌اند.

این طرح هفتمین گام از سوی خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اعطای یارانه کتاب از سوی کتابفروشی ها به شمار می‌آید.

در ادامه میزان فروش و همچنین آثار پرفروش این طرح را بررسی خواهیم کرد.

ثبت رکوردی تازه در فروش کتاب

دومین طرح پاییزه کتاب توانسته است در مقایسه با سال گذشته و همچنین طرح های سابق به فروش قابل توجهی دست پیدا کرده و رکورد تازه ای را به نام خود ثبت کند.

در طرح امسال تا به اینجا 343 هزار و 509 کتاب به فروش رفته است که در نوع خود بی سابقه است و می توان گفت نوید بخش بازگشت دوباره رونق به کتابفروشی ها خواهد بود البته اگر همین روند پس از طرح پاییزه هم ادامه پیدا کند.

در طرح پاییزه سال گذشته و در بازه زمانی یک ماه تنها ۵۶۱ هزار و ۷۷۶ نسخه کتاب به فروش رفت که با توجه به روندی که امسال در حال طی شدن است، تعداد نسخه های کتاب فروش رفته از این عدد گذر کرده و شاهد ثبت رکوردی دیگر در حوزه فروش کتاب خواهیم بود.

نگاهی به پرفروش‌های کتاب کودک

پرفروش ترین کتاب های کودک طرح تابستانه را نمی توان در ژانرها و سبک های مختلف جستجو کرد. در حوزه تالیف و ترجمه مجموعه آثاری چند جلدی به چشم می خورد که توانسته نظر کودکان و والدین شان در خرید جلب کند.

در این حوزه در زمینه کتاب های تالیفی مجموعه چند جلدی «می می نی» که محتوایی آموزشی برای کودکان دارد در پرفروش ها قرار دارد. «چه دوست نازنینی»، «پنیر داداش ماسته، حرف می می نی راسته»، «می می نی دیگه بیکار دوست و رفیق نداره» و «حالا تمیز ترینی» عنوان چهار جلد از این کتاب است که توانسته در پرفروش های طرح پاییزه قرار بگیرد. این مجموعه آثار از سوی نشر افق و با اشعار ناصر کشاورز در بازار عرضه شده است و جزو یکی از پرمخاطب ترین کتاب های کودک در سال های اخیر به شمار می‌رود.

دیگر اثر پرفروش طرح در بخش کتاب های تالیفی کودک «64 قصه برای کودکان» نام دارد که از سوی انتشارات قدیانی توسط مجموعه ای از نویسندگان تالیف شده است و دربردارنده داستان‌هایی کوچک برای کودکان است.

در زمینه آثار ترجمه کتاب کودک، اما شاهد اثر فاخری چون «شازده کوچولو» به قلم اگزوپری با ترجمه احمد شاملو هستیم، کتابی که برای همه مردم آشناست و اکثر علاقه مندان به کتاب حداقل یک بار آن را با ترجمه شاملو خوانده و لذت برده اند.


همچنین جلد یک و دو کتاب «تام گیتس» نوشته لیز پیشون و دو جلد از مجموعه داستان های «خانه درختی» که هر دو با درون مایه تصویر و متن از سوی نشر هوپا عرضه شده اند، دیگر آثار پرفروش این بخش را تشکیل می‌دهند.

«تام گیتس» روایتگر ماجراجویی‌هایی کودک شیطانی است که در قالب یادداشت و با درون مایه طنز نوشته شده است و «خانه درختی» مجموعه‌ای سراسر ماجراهای هیجان انگیز و خنده دار است که مخاطب را با خود همراه می‌کند.

پرفروش‌ترین کتاب‌های عمومی طرح تابستانه

به غیر از کتاب‌های کودکی که در پرفروش‌ها قرار دارند در حوزه کتاب‌های عمومی ترجمه و تالیفی تنها شاهد رمان های داخلی و خارجی هستیم که با اقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه شده‌اند. در این میان تنها یک زندگینامه است که فضای متفاوتی نسبت به سایر آثار دارد و البته روانی متن و سبک بیان آن هم به آثار داستانی شباهت و نزدیکی دارد.

«سلام بر ابراهیم» عنوان این کتاب است که از سوی مجموعه ابراهیم هادی به همراهی جمعی از نویسندگان زنگینامه شهید ابراهیم هادی را روایت می کند، این اثر در ادامه جلد یک کتابی با همین عنوان است که توانست در بازار کتاب به فروش خوبی دست پیدا کند.

دیگر اثر پرفروش این بخش به نویسنده ای شاخص و نام آشنا به نام نادر ابراهیمی اختصاص دارد، «یک عاشقانه‌ی آرام» که از سوی انتشارات روزبهان روانه بازار شده است داستان گیله مرد مبارزی را روایت می کند که عاشق دختری می شود و در تمام داستان به شکلی زیبا زندگی این دو با زبانی شاعرانه روایت می شود.

اما سه اثر پرفروش دیگر حوزه عمومی به سه نویسنده جوان اما نام آشنا اختصاص دارد، کتاب «پاییز فصل آخر سال است» نوشته نسیم مرعشی که در سال های اخیر همیشه نامش در بین نویسندگان آثار پرفروش به چشم می خورد، همچنین «سمفونی مردگان» اثر عباس معروفی که توانست به موفقیت های زیادی دست پیدا کند و «قهوه سرد آقای نویسنده» نوشته روزبه معین که تا همچنان نامش را در پرفروش های کتاب می توان جستجو کرد و در زمان انتشار با اقبال خوبی از سوی مردم روبه رو شد.


در حوزه ترجمه نام های آشنایی حضور دارند، نویسندگانی که در ماه های اخیر به دفعات نامشان را در پرفروش های کتاب شنیده ایم و در صدر همه شان الیف شافاک نویسنده رمان «ملت عشق» قرار دارد که از سوی نشر ققنوس منتشر شده است. کتابی که همچنان و با گذشت چند ماه بی رقیب در صدر پرفروش ها قرار دارد و می توان گفت پرفروش ترین کتاب این روزهای بازار است.

«بعد از عشق» دومین اثر این نویسنده هم این روزها با ترجمه ارسلان فصیحی روانه بازارکتاب شده است.

آثار جوجو مویز هم اگر چه به پرفروشی «ملت عشق» نبوده است، اما همیشه دو تا سه کتاب او در پرفروش‌های کتاب قرار دارد، همانطور که در طرح پاییزه هم کتاب‌های «من پیش از تو»، «پس از تو» و «دختری که رهایش کردی» این نویسنده همانند ماه های گذشته با اقبال گسترده ای روبه رو شده است.

آخرین اثر پرفروش ترجمه در طرح تابستانه هم نام آشنایی برای علاقه مندان به کتاب است، کتاب «جز از کل» نوشته استیو تولتز است که با ترجمه پیمان خاکسار از سوی نشر چشمه روانه بازار کتاب شده است.

ناشرانی پرفروش طرح پاییزه کتاب

در پایان نگاهی می اندازیم به ناشرانی که توانسته اند در طرح پاییزه کتاب با جذب علاقه‌مندان و دوستداران کتاب عنوان پرفروش ترین ناشران را به خود اختصاص دهند، البته نام کتاب هایی است که در طول سال فروش خوبی داشته اند از عواملی است که در پرفروش شدن ناشران در طرح پاییزه تاثیر بسزایی داشته است.

ناشران پرفروش طرح پاییزه همانطور که قابل پیش بینی بود، ناشران آثار پرفروش هستند و از پنج ناشر پرفروش دو سهم برای کتاب کودک و سه سهم برای کتاب های عمومی است.

انتشارات قدیانی و هوپا در حوزه کودک پرفروش ترین ناشران طرح پاییزه تا به اینجا هستند و آثارشان هم همچنان در صدر فروش قرار دارد.

نشر چشمه، ققنوس و افق هم سه ناشر عمومی هستند که با توجه به آثاری که در طول ماه‌های گذشته منتشر کرده اند، وجود نامشان در این زمینه غیرقابل پیش بینی نبوده است.

طرح پاییزه کتاب تا 22 آذر در مراکز استان ها و تا دوم دی در شهرستان ها ادامه دارد و علاقه مندان می توانند در چند نوبت و از چند کتابفروشی، کتاب‌های عمومی را با ۲۰ درصد تخفیف و کتاب‌های کودک و نوجوان را با ۲۵ درصد تخفیف از کتابفروشی‌های عضو طرح خریداری کنند.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۲
    0 0
    قهوه تلخ یک اثر بسیار سطح پایین و دم دستیه گول پرفروش بودنشو نخورین