ارائه موتیف‌های سنتی در فضایی مدرن/ نمایشگاه «صوف» افتتاح شد

نمایشگاه آثار میرمولا ثریا با عنوان «صوف» که شامل نقاشی و طراحی‌هایی با فرش معاصر ایرانی می‌شود، جمعه 21 مهرماه در گالری خاک افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاهی از آثار گلیم فرش‌های میرمولا ثریا با عنوان «صوف» که نگاهی متفاوت به نقوش فرش و همچنین ساختار فرش دارد، به همراه نقاشی و طراحی های این هنرمند جمعه 21 مهرماه در گالری خاک افتتاح شد.

به گفته این هنرمند فرش برای او مانند یک بوم نقاشی است و تمام سعی خود را به کار بسته تا برخوردی معاصر و هنری را در این مدیوم تجربه کند. ثریا درباره اینکه از چه زمانی این ایده او را درگیر خود کرد، گفت: «از وقتی هنرستانم تمام شد به این فکر می کردم که می خواهم روی نقوش و موتیف هایی که در تزئینات صنایع مستضعفه ما مانند کاشی و قلم زنی و فرش هست کار کنم و رفتار معاصری با این نقوش انجام دهم. هم در رشته های مربوط به این حوزه ها تحصیل کردم و هم نزد استادانی که بودند کار کردم.»

او ادامه داد: «سعی کردم گذشته خود را به خوبی یاد بگیرم. چون تمام این اتفاق ها طی سالیان متمادی از دل یک فرهنگ و ترکیبش با ادبیات ایجاد شده است. پدرم استاد خوشنویسی و موسیقی بود و از همین رو از کودکی با خوشنویسی و ترکیب بندی خطوط آشنا بودم و همیشه مدادی در دستم بود که با آن طراحی حروف می کردم.»

این هنرمند بیان کرد: «در سال‌های بعد از تحصیل دنبال مدیومی می‌گشتم که بتوان فضای مدرن‌تری را با این نقوش روی آن تجربه کنم که به حوزه مهجور و در حال فراموشی نمد رسیدم و خب انتخاب نمد باعث شد کارم به سمت انتزاع برود و آنچیزی که همیشه به دنبالش بودم را به دست آوردم و توانستم به موتیف‌ها و المان‌های شخصی خودم در این حوزه دست پیدا کنم. بعد به سراغ برجسته بافی با این موتیف ها رفتم و گلیم فرش را انتخاب کردم.»

او با بیان اینکه این آثار کاملا پا در هنر معاصر دارد و نمی‌توان آن را یک ارائه در حوزه فرش دانست، گفت: «چون می‌خواستم یک کار صرفا هنری انجام دهم و مانند بوم نقاشی در حوزه بافت برخورد کنم، شروع کردم به نقاشی کردن روی کاغذ و بوم و بعد تبدیل همان‌ها به کدهایی برای بافنده‌ها که بتوانند روی بافت ایجادشان کنند. در واقع ایده‌هایی که روی این گلیم فرش‌ها اجرا شده کاملا مانند برخورد یک نقاش با ایده‌هایش اول روی بوم و کاغذ شکل گرفته است. مثلا در آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده و حاصل پنج سال کار مستمر من است تایپوگرافی نقش زیادی دارد اما در دوره های جدید و ساختار جدید کارهایم اصلا خط وجود ندارد.»


ثریا درباره برش‌هایی که در آثارش ایجاد کرده و فرش را از حالت سنتی مستطیل، دایره و مربع خارج کرده و بیشتر به شکل لباس ارائه شده‌آند نیز گفت: «من می‌خواستم به کیفیت بصری جدیدی در فرم و محتوا برسم. مثلا در استفاده از نقوش نمی خواستم همان نقوش دوره صفویه را در طرح هایم استفاده کنم. اما در فرم هم دوست داشتم نوآوری داشته باشم. دوست داشتم هر کس کارها را می بیند متوجه شود پا در سنتهای ایرانی و شرقی دارد. لباس هم تداعی پوشش بدن است و هم پوشش کف خانه ها و یک جایی به هم مربوط می شوند و این فرم لباس کاملا فرم پوشش مردم در مناطق شرقی است.»

در این نمایشگاه قریب به 30 اثر بافته شده در ابعاد 120 در 160 تا 200 در 300 سانتیمتر وجود دارد و همچنین بالغ بر 15 اثر طراحی به نمایش در آمده است.

میرمولا ثریا در استیتمنت نمایشگاه خود آورده است: «در ابتدا اينچنين بوده است كه دستبافت‌هاى عشايرى و نقوش روى آن، منعكس‌كننده نحوه زندگى، طبيعت پيرامون و آرزوهای آن روزهاى بافنده بوده است. بعدها آنچنان مي شود كه شهر نشينى و تجارت، خيال كوچ نشين را آلوده مي‌كند و خيال رهاى هنرمند بافنده، اسير كسب و صنعت شهرى مي شود. خيال سيال بافنده از دست مي رود و تصورات و نيازهاى اشراف نقشبند بافته ها مي گردد. نقوش ساده، هندسى و ابتدايى از گياهان و حيوانات كه تجلى تعابير فردى انسان كوچ نشين از پيرامونش بوده كم كم به نقوش پرگو، پيچيده، غير واقع بدل مي شود و ديگرهرگز آن رويكرد بيواسطه بافنده پديدار نمی‌شود. آنچه بعدها مي‌بينيم البته صنعتى است والا كه خيال سفارش دهنده را به شكوه و تماميت اجرا مي كند.

اين روزها بيشتر بر فى‌البداهه‌گى تصوير و طرح تمايل دارم. از تكرار مكررات و آذین كليشه‌هاى سنتى كه وام‌دار فرهنگ ايستا است، پرهيز دارم. به امروزم نگاه مي‌كنم، به اطرافم و آنچه بر من مي‌گذرد. نقوش در بافته‌هايم، گاهى ريشه در قصه‌اى دور دارد كه تا امروز به دنبالم است و گاهى حادثه‌اى است كه در كمينم است و بي‌خبرم. به آن، به بافته، آنگونه نگاه مي‌كنم كه زمينى است كه ميبايست خيال را در ان كاشت.

سال‌هاى زيادى بر آن رفت تا از سنت گذشته بدانم و باز بدانم كه چكونه اين هنر آزاده و پويا به صنعتى اسير، جامد و تكرارپذير بدل گشت. بر اين باورم كه خيال را بايد آزاد كرد و ان موقع است كه بافته، به هرگونه كه باشد گستره و جولانگاهى خواهد بود براى تجلى انديشه هنرمند امروز.»

میرمولا ثریا متولد 1357 رامسر است. او کارشناسی ارشد خود را در رشته صنایع دستی از دانشگاه میراث فرهنگی تهران و کارشناسی ارشد طراحی فرش دست بافت را از دانشگاه آزاد اصفهان دریافت کرده است. او تا کنون بیش از هشت نمایشگاه انفرادی در آمریکا، لبنان، کویت، دبی، ایران برگزار کرده است و در نمایشگاه های گروهی متعددی حضور داشته است.

نمایشگاه «صوف» تا هشتم آبان از ساعت 16 تا 20 در گالری خاک میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =