این آمار را با هم مقایسه کنید: 6 میلیون کودک و نوجوان پسر چاق در چهار دهه قبل و 74 میلیون در سال 2016؛ 5 میلیون کودک و نوجوان دختر چاق 40 سال قبل و 50 میلیون نفر امروز. همگی این کودکان و نوجوانان در فاصله سنی 5 تا 19 سال هستند. آیا جهان به بیماری همه گیر چاقی مبتلا شده است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ این آمار از سوی کالج سلطنتی لندن و سازمان بهداشت جهانی منتشر شده است. این اعداد آنقدر شوکه کننده هست که دولت‌ها، جوامع و کمیته‌ها دست به کار شوند، بخصوص در کشورهایی با سطح درآمدی کم و متوسط که طبق گزارش‌ها بیش از سایر نقاط جهان در معرض این مشکل قرار دارند.

مهمترین واقعیت درباره چاقی کودکان در پس ریشه‌های ژنتیکی آنها قرار دارد. در سایر مسائل مربوط به چاقی کودکان می‌توان به کم توجهی دولت‌ها و صنعت تنقلات اشاره کرد که به ویژه نقش مهمی دربرنامه غذایی دوران کودکی بچه‌ها دارد.

این بحران سلامت اما یک تناسب ملی و بین‌المللی است که متاسفانه هنوز به طور دقیق آشکار نشده. واقعیت این است که سالهاست هیچ نیرویی برای تقابل با این بحران و توقف این مسیر تعریف نشده است، هر چند امکان توقف آن وجود دارد. این نیرو می‌تواند در قالب قوانین از سوی دولت‌ها و جوامع تعریف و وضع شود. سیاست‌هایی همچون اعمال قوانین برای صنایع غذایی که تنقلات تولید می‌کنند، آموزش و پیشگیری در قالب برنامه‌های با محوریت راه حل‌ها که دستیابی به هدف را ممکن می‌سازد.

در مقیاس کوچک، این آگاهی باید بین خانواده‌ها ایجاد شود تا درباره تغذیه سالم و ورزش منظم جهت سلامت فرزندان خود هشیار شوند، چنین آگاهی در چارچوب خانواده تفاوت‌های قابل توجهی در سطح کلان‌ را منجر می‌شود.

موضوع بسیار ساده است. باید همین حالا برای توقف این روند ناخوشایند اقدام شود،‌ در غیر اینصورت تبعات بدی انتظار دنیای کودکان را می‌کشد. در واقع اگر فکری به حال روند فعلی نشود، در سال 2022 جهان جمعیت 192 میلیونی از کودکان چاق و با اضافه وزن را به خود می‌بیند که مشکلات و پیامدهای دیگری را هم به همراه دارد.

منبع: گلف نیوز

۴۷۴۷ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =