محققان می‌گویند گرمایش جهانی یکی از عوامل آتش‌سوزی در تاکستان‌های شمال کالیفرنیا است.

نیو صدر: «اینجا چيزى به جز آتش و خاكستر وجود ندارد.» اين توصيف ترسناک كلانتر منطقه اى از كاليفرنيا از آتش سوزى است كه اين روزها مناطق شمالى كاليفرنيا درگير آن هستند و منجر به مرگ ده‌ها نفر شده است.

اين آتش بیش از هر جا دامن تاکستان‌های شمال کالیفرنیا و منطقه تولید شراب را در اين ايالت گرفته است و بر اساس آخرين اطلاعات  5700 ساختمان نابود و 41 نفر کشته و صدها نفر ناپدید شده‌اند، همچنین به بیش از 100 هزار نفر دستور داده شده تا خانه‌ی خود را تخلیه کنند.

به گفته مقامات محلی وزش باد با سرعت 70 کیلومتر در ساعت موجب گسترش شعله‌های آتش به مناطق جدید شده است. در این رابطه براون، شهردار کالیفرنیا گفت: این واقعا یکی از بزرگترین تراژدی‌هایی است که کالیفرنیا با آن مواجه شده است، میزان خرابی غیرقابل باور است، اتفاق ترسناکی است که هیچکس حتی نمی‌توانست آن را تصور کند.

صاحب یک کارخانه در شمال کالیفرنیا هم در رابطه با شرایط محل زندگیش گفت: دیشب همه چیز به جهنم تبدیل شد.

اکنون این آتش‌سوزی در 17 منطقه شمال کالیفرنیا در مجموع با 220 هزار هکتار وسعت ادامه دارد و بیش از 10 هزار آتش‌نشان در حال مقابله با یکی مرگبارترین آتش‌سوزی‌ها در ایالت کالیفرنیا در چند سال اخیر هستند.

خطوط انتقال برق، عامل اصلی آتش سوزی؟

هنوز علت اصلی شروع این آتش‌سوزی مشخص نیست ولی برخی از رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که بد عمل کردن خطوط انتقال برق قدرت عامل شروع آتش‌سوزی در تاکستان‌های کالیفرینا بوده است. البته رئیس شرکت سازنده این خطوط چنین موضوعی را رد کرده، او در مصاحبه با لس‌آنجلس تایمز در این رابطه گفت: هنوز مشخص نشده که خطوط این شرکت عامل شروع آتش‌سوزی بوده یا نه.

طبق گفته دنیل برانت، معاون اداره حفاظت از جنگل‌های کالیفرنیا ایجاد آتش در اردوها و خطاهای برخی ابزار آلات هم می‌تواند از عوامل شروع آتش در شمال کالیفرنیا و مرگ بیش از 40 نفر باشد.

پدیده‌ای که در آتش‌سوزی کالیفرنیا نمایان شد؛ تغییراقلیم

هر آنچه عامل شروع کننده آتش‌سوزی در کالیفرنا باشد، بسیاری از متخصصان و مسئولان آمریکایی از جمله شهردار بر این باورند که گرمایش جهانی بدون شک یکی از عوامل تشدید آن بوده. براون در این رابطه توضیح داد: با یک اقلیم در حال گرم شدن که کم کم رطوبت خود را از دست می‌دهد، چنین حوادثی ادامه‌دار هستند و باید آماده‌ی مقابله با آن باشیم اتفاقی که هزینه‌های زیادی دارد.

عامل مستقیم شروع هیچ آتش‌سوزی تغییراقلیم نیست اما دانشمندان می‌گویند ارتباط زیادی میان تغییراقلیم و افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها در سالیان اخیر وجود دارد، هوای گرم رطوبت را از گیاهان، درختان و خاک می‌گیرد و باعث خشکی آنها می‌شود. این اتفاق شرایط راحت‌تری را برای شروع یک آتش‌سوزی فراهم می‌کند.

نوح دیفن‌باخ، استاد دانشگاه استنفورد و محققی که تحقیقاتش ارتباط خشکسالی 5 سال اخیر کالیفرنیا و تغییراقلیم را نشان داده در این رابطه به مجله دانشگاه «ام آی تی» گفت: من روی آتش‌سوزی‌های شمال کالیفرنیا تحقیقی انجام نداده‌ام پس نمی‌توانم پاسخ قطعی به شما بدهم اما در چند سال اخیر خشکسالی درخت‌های زیادی از شمال کالیفرنیا را نابود کرده که این منجر به ایجاد سوخت زیادی شده است.

ویلیامز استاد دانشگاه کلمبیا که تحقیقاتی در رابطه با افزایش آتش سوزی‌ها در غرب انجام داده هم در این رابطه توضیح داد: اصلا مهم نیست ما چقدر سعی کنیم، این آتش‌سوزی‌ها در آینده افزایش پیدا می‌کنند و ما باید با سال‌‌هایی با آتش‌سوزی‌های بیشتری روبرو شویم.

تغییراقلیم سمت جنگل‌های زاگرس هم می‌آید؟

اما افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها پیامد تغییراقلیم در غرب نیست و شاید تا چند سال دیگر پیامدهای آن را در ایران ببینیم، آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس اتفاقی است که سالیان سال همه درباره عوامل آن و نحوه مقابله با آن صحبت می‌کنند.

خرداد ماه امسال، وقتی آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس آغاز شد قاسم سبزعلی فرمانده یگان حفاظت از جنگل‌ها گفت: توجه به شرایط جغرافیایی ایران و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه‌خشک جهان، با افزایش دما و کاهش بارش‌ها روبرو بوده‌ایم. در چنین شرایطی عرصه‌های طبیعی کشور مستعد آتش‌سوزی است. در سال جاری نیز با توجه به وضعیت مناسب بارش‌ها و افزایش پوشش علفی کف جنگل، احتمال وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی شدت یافته است.

تحقیقی که در پروژه بین المللی زاگرس انجام شد نشان داد با بالارفتن متوسط دما، آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس هم افزایش پیدا می کند.  

تحقیقی که چندی پیش اثرات تغییراقلیم را در ایران بررسی می‌کرد هم چنین هشداری را داد؛ علیرضا مساح استاد دانشگاه تهران و یکی از محققان این تحقیق در این رابطه در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین گفته بود: الان علت بیش از 80 درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های زاگرس انسانی است و حدود 20 درصد آن طبیعی است، ولی تغییراقلیم باعث افزایش این 20 درصد می‌شود. افزایش آتش سوزی جنگل‌ها می‌تواند بر آلودگی هوا، آلودگی آب و تغییراکوسیستم هم تاثیر بگذارد.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =