۰ نفر
۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰

سیدمحمدعلی حسینی*

هنگامی که در خرداد ماه سال ۱۳۹۵ گزارش سالانه سازمان ملل در مورد کشورهای ناقض حقوق کودکان منتشر شد، نام عربستان به عنوان کشوری که مسئول ۶۰ درصد از تلفات کودکان در جنگ یمن می باشد، معرفی شد. به فاصله چند روز از انتشار این گزارش اما تهدیدهای دلاری رژیم سعودی مبنی بر قطع کمک های مالی عربستان به سازمان ملل موثر واقع شد و آقای بان کی مون ، دبیرکل وقت سازمان ملل را واداشت تا با اتخاذ تصمیمی باصطلاح " دشوار و دردناک" که موج انتقادات نهادهای حقوق بشری و افکار عمومی را در پی داشت،نام رژیم سعودی را از فهرست "کشورهای ناقض حقوق کودکان" خارج نماید تا مبادا میلیونها کودک دیگر در سایر کشورهایی که تحت پوشش برنامه های سازمان ملل هستند با خطر مشابهی روبرو شوند! این اقدام بان کی مون به هر دلیل و با هر انگیزه ای که صورت گرفت جایگاه سازمان ملل را بیش از پیش متزلزل ساخت و نشان داد که   " بازیگران شرور  و پولدار " تا چه اندازه در تصمیمات مهم این سازمان بین المللی مداخله کرده و ایفای نقش می نمایند.


شاید پیامدهای ضد حقوق بشری اقدام آقای بان کی مون در همان زمان که به دلیل مسامحه و مماشات با سران رژیم متجاوز سعودی، با شرمندگی و سرافکندگی از تصمیم دشوار و دردناک خود در حذف نام سعودی از فهرست کشورهای ناقض حقوق کودکان سخن می گفت، قابل پیش بینی بود. وضعیتی که ملت عرب و مسلمان یمن و زنان و مردان و کودکان بی گناه آن این روزها از آن رنج می برند؛ وضعیتی که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در آخرین گزارش خود از بخشی از آن  پرده برداشته و در گزارشی که روز جمعه سوم آذرماه منتشر کرده اعلام نموده بر اثر فاجعه بزرگی که مسئولیت آن متوجه ائتلاف عربی به رهبری عربستان است، تنها در سال ۲۰۱۶ حدود ۲۳ هزار نوزاد در این کشور کشته شدند؛

در همین سال همچنین ۴۲۷۲ مادر نیز به دلایلی که قابل پیشگیری بوده است، کشته شده اند. علاوه بر این بر اساس گزارش قبلی یونیسف بیش از ۴۰۰ هزار کودک یمنی بخاطر سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجه هستند. این مجموعه تازه بخشی از تهدیدهایی است که متوجه سلامتی و جان میلیون ها انسان بیگناه که قریب ۳۰ ماه است تحت شدیدترین محاصره زمینی، دریایی و هوایی و بیرحمانه ترین بمباران های شبانه روزی قرار دارند، گردیده است.

فاجعه بزرگ انسانی در یمن و فشار افکار عمومی منطقه و جهان علیه ریاض از یک طرف و ایستادگی و پایمردی ملت مقاوم این کشور در برابر جنایات ائتلاف سعودی ، سردمداران این رژیم متجاوز و حامیان او را مستأصل و مجبور به باز کردن روزنه ای هرچند کوچک برای ارسال کمک های بشر دوستانه سازمان ملل نموده است.

آقای ترامپ که به قیمت جان انسانهای بیگناه و بی دفاع یمن، همچنان به دنبال معاملات پرسود با رژیم سعودی و بزرگترین مشوق این رژیم متجاوز در استمرار حملات وحشیانه خود علیه این کشور است، بلافاصله از این اقدام ریاکارانه و عوام فریبانه عربستان استقبال کرده؛ اقدامی که به اذعان سخنگوی آژانس هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه سازمان ملل و با توجه به گستردگی فاجعه انسانی در یمن هیچ تغییر مهمی را در وضعیت فعلی موجب نمی گردد.

در این شرایط که صاحبان ثروت و قدرت از کمترین درجه انسانیت و رأفت بی بهره اند، تنها چاره ممکن برای رفع و یا کاهش ممنوعیت ها و محدودیت ها در فرودگاه ها و بنادر یمن برای دریافت کمک های انسانی، مواد غذایی و دارو توسط مردم مظلوم و آسیب دیده از جرم و جنایت وحشیانه رژیم سعودی و هم پیمانان منطقه ای و بین المللی او، استمرار فشارها ازسوی موجودیت ها و نهادهای سیاسی، بین المللی ، رسانه ای و مستقل حقوق بشری است.

این حداقل وظیفه انساندوستانه در قبال همنوعان تحت ظلم و تجاوز یمنی است.

*سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =