ایلنا نوشت:رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی محموله بزرگی از گوشی‌های برند آیفون را خریداری کرده است که شامل ۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه برند اپل است .

سید مهدی میرمهدی کمجانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران  با بیان این که  سرمایه گذاری هلدینگ شستا در صنعت موبایل شروع شده است، گفت: بر اساس اطلاعات موجود، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا نه تنها با یک شرکت بلکه چند شرکت از این مجموعه در حال سرمایه گذاری در صنعت موبایل و واردات موبایل به ایران هستند چرا که سرمایه گذاری در این صنعت سود بسیار بالایی دارد اما باید بدانند ورود آن‌ها با رانت می‌تواند صنعت موبایل یا هر کالای دیگری را به خطر بیاندازد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران درباره ورود دولتی‌ها به صنعت موبایل گفت: طرح رجیستری موبایل باعث ایجاد رانت برای ورود دولتی‌ها به صنعت موبایل شده است و هم اکنون شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی بدون هیچگونه تجربه‌ای در این زمینه به دنبال واردات گوشی آیفون به بازار ایران هستند. تمامی مسئولان صنف موبایل و کالای دیجیتال از ورود دولتی‌ها به این صنعت شاکی هستند چرا که آن‌ها هیچ گونه مجوزی برای واردات موبایل ندارند و حق ندارند تا در امور بخش خصوصی تداخل ایجاد کنند.

میر مهدی با اشاره به محموله موبایل شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی اظهار داشت: شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی محموله بزرگی از گوشی‌های برند آیفون را خریداری کرده است که شامل ۱۰ هزار دستگاه تلفن همراه برند اپل است که بیشتر محموله را گوشی‌های گران قیمت آیفون X تشکیل داده و بخش کوچکی از این محموله وارداتی به گوشی‌های آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس اختصاص دارد.

وی افزود: با احتساب این که ارزش میانگین هر دستگاه موبایل آیفون X و ۸ حدود  ۵ میلیون تومان باشد، ارزش محموله موبایل گروه شستا بالغ بر ۵۰۰۰۰۰۰۰ هزار تومان است.  همچنین سود فروش هر دستگاه آیفون X در بازار ایران ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است و همین مسئله باعث شده تا گروه سرمایه گذاری تامین اجتماعی وارد این صنعت شود تا بتواند درآمد بالایی کسب کند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تاکید کرد: هیچ اطلاعاتی از کشور مبدا واردات این گوشی‌های آیفون در دست نیست و مشخص نیست که این گوشی‌ها از امارت یا چین خریداری شده است.

میر مهدی درباره چگونگی واردات آیفون توسط تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی فقط یک سرمایه گذار است و به این دلیل که پول بسیار زیادی دارد وارد این صنعت شده و سرمایه‌ای را وارد می‌کند و در انتها سود خود را برداشت می‌کند. شرکت‌های سرمایه گذاری تامین اجتماعی با رانتی که رجیستری ایجاد کرده به سراغ یکی از نماینده‌های برند اپل در ایران می‌روند و پول خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و از سود کلان واردات این گوشی‌ها درآمد کسب می‌کنند.

وی تاکید کرد: در ایران سرمایه گذاری در واردات گوشی آیفون بهترین فرصت برای درآمد زایی است چرا که بسیاری از تلفن‌های آکبند برند اپل که به نام کالای اصلی وارد بازار ایران می‌شود و دارای گارانتی معتبری است، کالای ریفر یا همان دست دومی است که مشکلی داشته و توسط کارخانه بازسازی شده است. در هیچ نقطه‌ای از دنیا نمی‌خواهند مشتری کالای نامناسب استفاده کند اما سودجویانی در ایران برایشان مهم نیست که آیفون اصلی به مشتری تحویل دهند یا کالا ریفر باشد.

میر مهدی با اشاره به طرح رجیستری موبایل گفت: رجیستری موبایل یک اشتباه محض است که توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد و حالا به لطف وزیر یک عده در بخش خصوصی و دولتی با رانت‌ها میلیاردر شده‌اند. طرح رجیستری تلفن همراه به دلیل این که با برند اپل شروع شد، باعث وسوسه سرمایه گذاران در واردات گوشی‌های آیفون و ایجاد انحصار در بازار موبایل شده است که می‌تواند بازار را از ثبات خارج کند و به صنعت ضربه وارد کند.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    12 9
    اینها سود نیست ، کمک به اقتصاد شرکت امریکایی که هر روز ما رو تحریم میکنه ، واقعا جای تاسف هست ، کمک به اقتصاد شرکتهای دشمن !!!!!!!!!!!!
  • ایوب محمدی A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    18 0
    مطمنا" با استفاده از اطلاعات سری رجیستری گوشی، رانت ایجاد شده و سودهای میلیاردی نصیب این نوع شرکت ها و اشخاصی میکند که زودتر از عامه مردم به اطلاعات دسترسی دارند.
  • بی نام GB ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    8 3
    دمشون گرم.کاسبند بخدا
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 0
    به این صنعت موبایل نمی گن. اسمش وارداته. حتی اون گوشی های در پیتی هم که در ایران تولید میشه اسمش صنعت موبایل نیست. مونتاژه. اگه روزی تونستیم حافظه، پردازنده یا حتی مادربرد موبایل تولید کنیم تازه می تونیم بگیم وارد صنعت موبایل شدیم اونم هیچ کس به تنهایی همچین کاری نمی کنه. همین اپل رو ببینید هر بخش از موبایلش ساخت یه شرکته چون تولید قطعات کار تخصصی هست و مثه ایرانی ها که جزیره ای کار می کنن هر کس نمی یاد واسه خودش یه کارخونه بزنه که صفر تا صد قطعات موبایل رو بسازه چون هم صرفه اقتصادی نداره و هم این که هر قطعه یه تولیدکننده تخصصی میخواد که سالها در این زمینه کار کرده باشه. اسم این کار تأمین اجتماعی رو در بهترین حالت میشه گذاشت دلالی موبایل و در ایران کلا دلالی کار پرسودی هستش و دولتی ها میدونن
  • مجید GB ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 1
    بابا سودش ۴ تا ۵ میلیارد بیشتر نمیشه که این پول برای شستا پول خورده
  • محمود IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    1 2
    دوستان از یه زاویه قشنگتر هم میشه به این قضیه نگاه کرد ... سود واردات گوشی اپل برای مجموعه شستا و تامین اجتماعی به نفع اقشار کم درآمدتر جامعه است و به شخصه فکر میکنم که این اتفاق خوبیه که گوشی اپل که هم وسیله لاکچری و گرون قیمتی هست و هم سودش برای یک شرکت خارجی است و هم وارداتش به ضرر کشور هست گرونتر بشه و تامین اجتماعی حامی اقشار کم درآمد از این رانت استفاده کنه ... دست مریزاد به دولت بابت این اقدام صحیح و هوشمند ...
    • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
      1 0
      حقیقتش منم اولش همین فکر رو کردم ولی بعدش گفتم از کجا معلوم این پول صرف هزینه های جاری سازمان بشه؟ ما هر ماه داریم چند صدهزارتومن حق بیمه میدیم، وقتی به پول مردم رحم نمیکنن و بالا میکشن چطور اطمینان کنم که سود میلیاردی و یک شبه درست هزینه میشه؟
  • اروميه IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    2 0
    رجيستري حداقل تا جايي كه من اطلاع دارم از خيلي سالها قبل تو تركيه اجرا ميشه و گوشي كه رجيستري نشده كار نميكنه و زمان كاركردش محدود هست