شباهت عجیب ماده‌گربه‌های راست‌دست و کانگوروهای چپ‌دست

مطالعات جدید نشان می‌دهد که برخی حیوانات مانند گربه‌ها و کانگوروها تمایل بیشتری به استفاده بیشتر از دست چپ یا راست خود برای انجام کارهای روزانه دارند و در این میان، جنسیت نقش مهمی ایفا می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از سیناپرس، مطالعات پژوهشگران دانشگاه کوئین نشان می‌دهد جانورانی مانند گربه‌ها برای راه رفتن و حرکت در مسیرهای مختلف مانند راه‌پله و ... به‌طور مشخصی از یکی از دست‌هایشان به‌عنوان دست اول استفاده می‌کنند. در این میان نکته جالب‌توجه آن است که گربه‌های ماده به استفاده از دست راست خود بیشتر علاقه دارند و گربه‌های نر اکثرا چپ‌دستند.

به باور پژوهشگران، این موضوع انگیزه و تمایلی طبیعی در گربه‌هاست؛ گربه‌های نر برای راه رفتن به پنجه‌های دست‌وپای چپ خود بیشتر اتکا دارند و این موضوع در گربه‌های ماده برعکس است. مطالعه و درک دقیق الگوی این پدیده می‌تواند در زمینه شناخت استرس و آسیب‌پذیری حیوانات مؤثر باشد.

دکتر دبورا ولز، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی و استاد دانشگاه کوئین در بلفاست در مورد یافته‌های تحقیقات خود گفت: «حیوانات چپ‌دست برای پردازش اطلاعات و موارد مختلف به فعالیت نیم‌کره راست مغز خود متکی هستند. آن‌ها واکنش‌های قوی‌تری در برابر ترس از خود نشان می‌دهند و حالت تهاجمی‌تری در مقایسه با حیوانات راست‌دستی دارند که برای پردازش اطلاعات از سمت چپ مغز خود استفاده می‌کنند. از سوی دیگر، نیم‌کره راست مغز مسئولیت پردازش احساسات منفی را بر عهده دارد.»

در این پژوهش‌ها، حیوانات در خانه‌های خود موردمطالعه قرار گرفتند و تمرکز اصلی بر واکنش‌های غریزی آن‌ها بود. طی این تحقیقات شرایط ۴۴ گربه موردبررسی قرار گرفت که ۲۰ گربه، ماده و بقیه نر بودند. پژوهشگران در مطالعات خود به بررسی این مسئله پرداختند که گربه‌ها برای راه رفتن روی پله‌ها، رفتن به داخل جعبه، هنگام ایستادن و ... روی کدام پنجه خود تکیه بیشتری دارند؟ این پژوهش‌ها به مدت سه ماه تداوم یافت و ۵۰ نمونه از رفتار هر یک از گربه‌ها ثبت شد.

در بخش دیگری از این مطالعات، نحوه تلاش گربه‌ها برای دسترسی به غذا موردبررسی قرار گرفت: لقمه بسیار لذیذی داخل محفظه‌ای سه لایه قرار داده شد تا گربه‌ها برای خارج کردن آن، تلاش کنند. هر گربه حدود ۵۰ تلاش برای رسیدن به غذای موردعلاقه خود انجام داد و پژوهشگران، الگوی استفاده از دست‌وپاهای گربه‌ها را ثبت کردند.

با تحلیل این رفتار مشخص شد که ۷۳ درصد از گربه‌ها هنگام دسترسی به غذا از پنجه خاصی به عنوان پنجه مقدم استفاده می‌کنند. هنگام بالا رفتن از پله‌ها نیز در ۷۰ درصد مواقع، گربه‌ها ابتدا از همان پنجه استفاده می‌کنند و این فرآیند در ۶۶ درصد از مواردی که گربه‌ها وارد سطل ماسه می‌شوند، تکرار می‌شود. در این مطالعات همچنین مشخص شد که تنها در ۲۵ درصد از موارد، گربه‌ها بر اساس دست و پایی که با آن روی زمین قرار داده می‌شوند، حرکت می‌کنند و دست و پای چپ برای آن‌ها تفاوتی ندارد.

نکته جالب‌توجه در مورد پدیده راست‌دستی یا چپ‌دستی در دنیای حیوانات، آن است که نتایج تحقیقی دیگر نشان می‌دهد که بیش از ۹۵ درصد کانگوروها چپ‌دستند. دکتر ولز می‌گوید که پژوهشگران دلیل قطعی این مسئله را نمی‌دانند، اما قطعا تفاوتی بین ساختار و عملکرد مغز این موجودات باید وجود داشته باشد که موجب بروز این تغییرات می‌شود.

شرح کامل این پژوهش و نتایج به‌دست‌آمده از آن در آخرین نسخه مجله تخصصی رفتار جانوران (Animal Behaviour) منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =