حامد واحدی: شرط موفقیت در دوران پساتحریم وفاق اقتصادی داخلی است/ دیدار با وزیر صنعت امید بخش بود

همزمان با انجام مذاکرات هسته ای موجی تازه از گمانه زنی در مورد آینده اقتصاد ایران آغاز شده است.

فعالان بخش خصوصی اعتقاد دارند، در دوران پساتحریم اقتصاد ایران برای خروج از رکود باید به سمت توجه بیشتر به بخش خصوصی برود.

در همین حال سید حامد واحدی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران به خبرآنلاین گفت: دغدغه تمامی فعالان بخش خصوصی کشور این است که در دوران پساتحریم به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد ایران از رکود به صورت قطعی خارج شود. بنابراین آنچه در روزهای آینده برای اقتصاد ایران حاصل می شود نه تنها روزهای بدون تحریم که باید روزهای بدون رکود، بیکاری و تورم بالا باشد.

خزانه دار اتاق تهران بیان داشت: خوشبختانه رویکرد دولت طی دو سال گذشته به شیوه ای بوده که بخش خصوصی احساس همراهی کرده است. در حال حاضر هم تمرکز ما روی دو اصل استوار است. اولا که برای روزهای پساتحریم باید برنامه دقیق و کارشناسی داشته باشیم و دوم اینکه همزمان با رایزنی های خارجی و تلاش برای کم شدن بار تحریم ها باید فضای کسب وکار در داخل کشور را بهبود بخشیم.

سید حامد واحدی با اشاره به دیدار اعضای هیات رئیسه اتاق تهران با نعمت زاده وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: در این دیدار آقای نعمت زاده نیز برهمین نکته تاکید داشتند که بخش خصوصی و بخصوص اتاق باید برای روزهای پساتحریم ایده داشته باشد. حاصل گفت و گوی هیت رئیسه اتاق و ایشان نشان می داد که دولت آمادگی کامل برای شنیدن نظرات و دیدگاه های کارشناسی بخش خصوصی را دارد. برهمین اساس ما هم در اتاق تهران تلاش می کنیم که نظرات واقعی بخش خصوصی را به اطلاع دولت برسانیم. برگزاری چنین دیدارهایی با مسولان عالی رتبه صنعتی کمک می کند تا نگاه بخش خصوصی و دولت در جهت رسیدن به رونق اقتصادی هم راستا شود. خوشبختانه با استقبال خوبی که آقای نعت زاده انجام دادند، می توانیم امیدوار باشیم که دیدگاه های مشورتی اتاق تهران به عنوان بدنه بخش خصوصی جنبه اجرایی نیز پیدا کند. به هرحال ما در اتاق مسولیت داریم تا موانع کسب و کار را به اطلاع مسولان اجرایی برسانیم و شرایط کار را برای بدنه مولد اقتصادی کشور تسهیل کنیم.

 واحدی با اشاره به وضعیت اقتصادی ایران در دوران پساتحریم تاکید کرد: همه ما در بخش خصوصی و حتی مردم عادی به انتظار پایان دوران تحریم های ظلمانه نشسته‌ایم. به هرحال ما طی سال های گذشته از سوی غرب به تحریم هایی محکوم شدیم که امروز همه کارشناسان منصف بین المللی تایید می کنند، نگاهی سیاسی برآن حاکم بوده است.

وی ادامه داد: در واقع اقتصاد جهانی تحت تاثیر فضای سیاست بین المللی تصمیم گرفت، اقتصاد ایران را تحریم کند. درحالی که طی تمامی سال های گذشته شعارهایی داده می شد که تاکید داشت، فضای اقتصاد نه در ایران و نه در هیچ کجای جهان نباید، آغشته به نگاه سیاسی و سیاست زده شود. با این وجود کارنامه تمامی سال های گذشته غرب تایید می‌کند، در مورد ایران هم رفتارها سیاسی بود و هم عملکردها سیاست زده شد. با این وجود امروز امیدواریم که افق های جدیدی پیش روی کشور قرار گیرد. مذاکرات و تلاش های صادقانه تیم دیپلماسی خارجی کشورمان برای تعیین تکلیف تحریم ها ادامه دارد و ما به عنوان فعالان بخش خصوصی چشم انتظار نشسته ایم تا خبرهای خوش و امید بخش از وین به تهران مخابره شود.

خزانه دار اتاق تهران بیان داشت: با این وجود همچنان هم تاکید داریم که بخشی از مشکلات ما از داخل نشات می گیرد. البته با توجه به اینکه اشتیاق قابل توجهی در دولت برای رفع این مشکلات دیده می شود، ما هم امیدواریم که بزودی همزمان با رفع تحریم ها فضای کسب و کار هم توسعه پیدا کند.

واحدی ادامه داد: اعتقاد داریم هرآنچه در اقتصاد ایران رخ داده به تحریم ها مربوط نبوده است. البته به طور حتم تحریم ها نقش کلیدی داشته اند ولی به هرحال همه مشکلات را نمی توانم به تحریم ها سنجاق کرد. بخش مهمی از مشکلات اقتصاد ایران طی تمامی سال های گذشته به سوء مدیریت ها و به قول معروف تحریم های داخلی مربوط بود. پیش از این یکی از اقتصاددانان خوش نام کشور گفته بودند:«پیش از توافق خارجی به توافق داخلی نیاز داریم.» تصور می کنم این گفته آقای دکتر نیلی، خلاصه نیاز امروز ماست. اقتصاد ایران امروز به توافق داخلی برای رفع سوء مدیریت ها و افزایش بهره وری نیاز دارد. اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها تحت فشار بوده ولی بیشتر به جهت مدیریت های ناکارآمد گذشته از پای افتاده است. در حال حاضر هم چند سناریو پیش روی نکته اول این است که با رفع تحریم ها طی زمانی حدود شش ماه تا یکسال روابط اقتصادی ما با کشورهای دیگر جهان به سمت اصلاح می رود. به طور حتم با رفع تحریم ها به صورت ناگهانی امکان برقراری دوباره ارتباطات بانکی مهیا نمی شود. تمامی بندهای تحریم های اقتصادی حتی پس از تصویب شورای امنیت و سازمان ملل برداشته نمی شود چراکه در این مرحله مذاکرات اقتصادی کلید می خورد. اما همین موضوع که گفته شود، تحریم ها به پایان خط رسیده برای کلیت اقتصاد ایران شور و نشاط و امید به همراه دارد. بنابراین در فاز کوتاه مدت با افزایش انگیزها و امید در میان فعالان بخش خصوصی و تداوم مذاکرات اقتصادی می توانیم امیدوار به بهبود شرایط باشیم. درثانی در صورتی که تحریم ها رفع شود، کشور نیاز به وفاق برای انجام فعالیت های اقتصادی هدفمند دارد. به این معنا که بازهم توافق داخلی برای کاهش سومدیریت ها به اندازه رفع تحریم های بین المللی کلیدی است.

واحدی ادامه داد: بخش خصوصی کشور خود را برای دوران پساتحریم آماده می‌کند. فعالیت هایی که تاکنون انجام شده نیز در جهت حرکت درست در این دوران بوده است.

3939

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 432487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۲
    1 0
    اميدواريم