تلفن همراه ایرانی، ایده ای که ناکام ماند

گمرک کشور ارزش کل واردات تلفن همراه را در سال گذشته معادل 183 میلیون دلار اعلام کرده است و بر اساس آمار گمرک در دو ماه نخست امسال بیش از 42 میلیون دلار تلفن همراه از مسیرهای قانونی وارد کشور شده است.


بهاره چراغی: هفت سال پیش دولت نهم پروژه تولید ملی تلفن همراه را به منظور تامین بخشی از نیاز بازار از طریق گوشی های ساخت ایران را آغاز کرد. اما این پروژه بعد از گذر یک سال با شکست رو به رو شد و دولت احمدی نژاد علاوه بر اینکه پروژه به ظاهر موفقش به در بسته خورده بود این بار با رشد حیرت آور قاچاقی که به دلیل افزایش تعرفه 60 درصدی واردات تلفن همراه ایجاد شده بود مواجه شد.

علاوه بر باز شدن پای قاچاق تلفن همراه به کشور، چینی زدگی بازار موبایل هم دستش از بازار موبایل ایران کوتاه نماند. این در حالی است که در بررسی های میدانی سهم گوشی های قاچاق در بازار ایران به 90 درصد رسیده است.

گمرک کشور ارزش کل واردات تلفن همراه را در سال گذشته معادل 183 میلیون دلار اعلام کرده است و بر اساس آمار گمرک در دو ماه نخست امسال بیش از 42 میلیون دلار تلفن همراه از مسیرهای قانونی وارد کشور شده است. بسیاری از تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که با توجه به اینکه در سال 91 حدود 6.1 میلیارد ‌دلار گوشی تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور شده و با احتساب 10‌درصد حقوق گمرکی در همان سال، دولت تقریباً 163‌میلیون‌دلار حقوق گمرکی را فقط از محل قاچاق گوشی تلفن همراه در یک سال از دست داده است و در مجموع با احتساب مالیات بر ارزش افزوده دولت از محل قاچاق گوشی تلفن همراه سالانه حدود 200‌ میلیون‌دلار از دست می رود.

از سوی دیگر از چهار شرکتی که در سال 90 مدعی بودند تولید سالیانه 5 میلیونی تلفن همراه داخلی را تامین می کنند و 30 درصد از نیاز کشور را برآورده خواهند کرد، تنها شرکت جی ال ایکس است که بازمانده این طرح دردسر ساز است. این شرکت در  تکاپوست تا با تولید حدود 100 هزار گوشی داخلی وعده های محقق نشده چند سال پیش را زنده کند.

این در حالی است که بازار ایران ماهانه به یک میلیون و 200 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه و سالانه 14 میلیون و 400 هزار دستگاه گوشی تلفن همراه نیاز دارد و اکنون دولت برای رهایی از قاچاق بی رویه، تعرفه 6 درصدی واردات گوشی را تعیین کرده است که با مالیات بر ارزش افزوده برای تاجر حدود 17 درصد تمام خواهد شد. همچنین تعداد گوشی های که به سیستم عامل اندروید مجهز هستند حدود 15 میلیون اعلام شده است.

همچنین مرتضی براری، معاون حقوقی وزیر ارتباطات و فناوری در تازه ترین خبرها اعلام کرده است که میانگین ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 81 درصد است.

در کنار آمارهای موجود در خصوص واردات تلفن همراه و یا گوشی های ساخت ایران، آمارهای در خصوص سیم کارت های موجود در کشور منتشر شده است. طبق این آمارها تا پایان شهریور ماه سال گذشته در کشور 117 میلیون و 902 هزار و 116 سیم‌کارت واگذار شده که از این میان تنها 60 میلیون و 746 هزار و 774 سیم‌کارت یعنی حدودا نیمی از آنها فعال بوده‏اند.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    275 6
    ناکام ماند؟اصلا چیزی نبود که بخواد ناکام بشه..یه سری برد آماده و lcd و باطری و فلت از چین وارد میکنن اینجا سر هم میکنن میگن موبایل ایرانی ...
    • بی نام IR ۱۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      9 30
      عزیز چرا حرف علکی میزنی؟؟ کدوم شرکتی خودش همه قطعات رو میسازه؟؟؟ همه شرکتا از یه شرکتایی قطعات رو میخرن سرهم میکنن ولی بردی که توشون استفاده میشه خودشون میسازن فرق داره حالا هم جی ال ایکس داره برد رو خودش میسازه یکم سرچ کنن تا بفهمی جی ال ایکس با گوشیای دیگه فرق نداره کلا بین مردم اینطوری شده که هرچی گرونه خوبه
    • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      8 10
      موبايل هاي اكثر شركت هاي موبايل دنيا هم سرهم بنديه يعني قطعاتش از جاهاي مختلف هست
    • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      8 3
      شما فکر کردی سامسونگ خودش پروسسور میزنه یا آنتن طراحی می کنه ؟ نه عزیز من در حال حاضر اصلا به صرفه نیست شرکت ها بیان روی این چیزها سرمایه گذاری بکنند . در حال حاضر بجز یکی دو تا کارخانه مثل اپل و موتورولا ، بقیه کارخونه ها بیشتر اسمبل می کنند . یعنی قطعاتی رو سفارش میدن و بعدش اونها رو اسمبل می کنند . علت عدم سود دهی شرکت های ایرانی بر میگرده به دو چیز . 1 سود خالص در ایران بخاطر هزینه های جانبی که وجود داره خیلی کمه . 2 بخاطر جبران این هزینه کم کیفیت قطعات وارداتی کم میشه تا ارزان تر در بیاد ، این وسط مشتری ضرر می کنه .
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    112 6
    تنها راه خرید یک شرکت ورشکسته اروپایی یا امریکایه
    • بی نام KR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      7 1
      راه حل شما مثل همون خريد تالبوت و پرايده. كي بايد بخره؟ دولت؟ كي بايد بفروشه؟ كي بايد توسعه بده. اين چه حرفيه آخه. بايد اجازه بديم شركت‌هاي الكترونيكي ما مثل شهاب و پارس خصوصي به معناي واقعي بشن، بعد دولت سعي كنه كه روابطش با دنيا را تقويت كنه، اون وقت اون ها بر اساس سود اقتصادي هدف هاشون رو پيدا مي كنن.
    • بی نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      5 0
      آقایی که نظر دادی الان فکر می کنی شهاب و پارس چیزی داند که خصوصی شوند؟ الان شرکت پارس الکتریک 100 نفر کارمند داره و چند سوله و زمین و شهاب هم از چین مانیتور وارد میکنه
  • بی نام IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    91 4
    سلام تلفن همراه چینی نه...
    • بی نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      21 16
      البته الان تو این زمینه کارخانجاتی مثل هووایی انفدر جلو رفتند که نسبت به گوشیهای چینی شده سامسونگ هم موفقترند. متاسفانه سامسونگ و اچ تی سی کاملا چینی شده اند
  • احضارشده IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    146 6
    مهم اینه که راحت از جیب در میاد
  • فرزند ایران IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    72 6
    من به جنس ایرانی اعتقاد دارم ولی یک اصلی در اقتصاد هست به نام مزیت اقتصادی قرار نیست ما در هر حوزه ای وارد شیم آخه
    • بی نام IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
      4 4
      فعلا که کره و چین و ژاپن و .... تو همه حوزه ها حضور فعال و قوی دارند
  • شیما IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    25 5
    حالا چه فایده؟ مثلا این اس فایو 3صفحه بیشتر پیامک نمیده ده روز هست گیر نصب برنامه روشم خسته شدم
  • بی نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
    30 5
    من یه دیمو خریدم سه تا باطری براش خریدم همه را خراب کرد. دکمه هاشم خود به خود خراب شد.
    • بی نام A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
      2 20
      برو گوشی های لمسی امسال دیمو و جی ال ایکس رو نگاه کن به خصوص اسپایدر و جی 5 جی ال ایکس اون وقت اس فایو از چشت میوفته
  • بی نام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
    18 1
    ما اينقدر پول دار نشديم كه گوشي ايراني بخريم