آغاز به کار وزنه‌برداری بانوان در ایران، اتفاقی است که احتمال وقوعش بعید به نظر می‌رسد.

میثم بهرامی: امروز دبیر کمیته استعدادیابی فدراسیون وزنه برداری خبری اعلام کرد که توجهات زیادی به آن جلب شد. سیدعلی شاهرخی از برگزاری جشنواره استعدادیابی دختران در سال جاری خبر داد و گفت: با پیگیری‌های فدراسیون کشورمان و طراحی لباس مناسب و باحجاب و موافقت فدراسیون جهانی، از امسال شاهد شروع فعالیت بانوان کشورمان در این رشته خواهیم بود.

وزنه برداری از جمله رشته های ورزشی است که در ایران به دلیل پوشش لباسی که دارد، اجازه فعالیت بانوان در این رشته داده نشده است. البته فدراسیون وزنه برداری در حال یافتن راهکارهایی برای عملی شدن این اتفاق است. اما از هر طرف که اقدام می شود، از طرف دیگر مشکلی جدید به وجود می آید.

شواهد نشان می دهد جشنواره ای که فدراسیون قصد برگزاری آن در سال جاری را دارد، به معنای آغاز به کار وزنه برداری بانوان در ایران نیست. وزنه برداری بانوان در ایران در نقطه صفر است و فدراسیون بیش از هر چیزی به فکر این است که با تربیت تعدادی ورزشکار و مربی، شرایط را برای روزی فراهم کند که اگر مجوز فعالیت وزنه برداری بانوان در ایران داده شد، تازه به فکر پیدا کردن مربی و ورزشکار نیفتند.

فعالیت رسمی وزنه برداری بانوان زمانی در ایران آغاز می شود که وزارت ورزش مجوز آن را صادر کند و هنوز فدراسیون نتوانسته موافقت وزارت را جلب کند. حتی قرار هم نبوده که خبر خاصی در این رابطه منتشر شود چراکه رسانه ای شدن این موضوع پیش از شروع فعالیت رسمی، ممکن است دردسرساز شود. اما حالا چنین موضوعی رسانه ای شده و حتی ممکن است کار فدراسیون را برای اخذ مجوزهای لازم، سخت تر کند.

نکته جالب توجه اینجاست که در هیات های ورزشی استان ها، بازخورد مثبتی از این موضوع گرفته شده و تعداد زیادی علاقه مند، اعلام آمادگی کرده اند. گرچه همه این ها منوط به صدور مجوز از سوی وزارت ورزش است که وزارتخانه هم موضوع «پوشش مناسب» را در خط اول شرایط مورد نیاز برای تایید وزنه برداری بانوان نوشته است.

مشکلی که فدراسیون دارد، قوانین بین المللی رشته وزنه برداری است. طبق این قوانین، آرنج وزنه بردار باید در لحظه وزنه زدن مشخص باشد تا داوران بتوانند در تشخیص خطای ورزشکار، به دقت عمل کنند و لرزش آرنج را تشخیص دهند. حتی فدراسیون جهانی موافقت کرده که ورزشکاران ایرانی لباس آستین بلند بپوشند اما این لباس باید به اندازه ای تنگ باشد که حرکت آرنج کاملا برای داورن واضح و مشخص باشد.

از طرفی سایر بخش های لباس وزنه بردار هم باید طوری باشد که در لحظه بلند کردن وزنه، داور بتواند تشخیص دهد که بدن وزنه بردار با زمین برخورد کرده یا نه.

در چنین شرایطی فدراسیون وزنه برداری کاری بسیار دشوار برای راضی کردن همزمان فدراسیون جهانی وزنه برداری و وزارت ورزش دارد، به خصوص که فدرسیون جهانی برای تغییر نوع پوشش، سرسختی زیادی از خود نشان می دهد.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 679056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =