ایسنا نوشت:

محمد مساوات نمایش «بیضایی» را با تأکید بر فرهنگ بیضایی در جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی به صحنه می‌برد.

این کارگردان جوان تئاتر درباره نمایش «بیضایی» که خود آن را نوشته است و ارتباط آن با بهرام بیضایی (کارگردان سینما و تئاتر) بیان کرد: این نمایش به شخصیت حقوقی ایشان بی‌ارتباط است اما به شخصیت حقیقی و به فرهنگ بیضایی ارتباط دارد.

مساوات گفت: «بیضایی» نمایشی در سه مجلس و درباره اساطیر ایرانی است که محمدعلی محمدی، آشور بانی پال، احسان بهلولی، مجتبی فلاحی، حمیدرضا محمدی، پریسا حیدری، رومینا مومنی، مرضیه بدرقه و نازنین بابایی در آن بازی می‌کنند.

وی درباره‌ی دلیل نگارش نمایشنامه‌ای با این موضوع گفت: شاید یک دلیل آن از لجاجتی نشأت بگیرد که این اسم را انتخاب کردم. البته من اصلا شخصیت حقوقی آقای بیضایی را نمی‌شناسم و با ایشان ارتباطی هم نداشته‌ام، اما احساس می‌کنم او جزو معدود هنرمندان این مملکت است که همه‌ی بارِ نمایش رو به احتضار «ایرانی» برای سالیان درازی، روی دوش‌اش بوده است.

کارگردان نمایش «خانه.وا.ده» ادامه داد: نمایش ایرانی به شدت مدیون قلم و نگاه بیضایی و دستاوردهایی است که او به واسطه‌ی پژوهش‌های چند ساله‌اش برای ما به یادگار گذاشته است و عنوان این نمایش نه برای سپاسگزاری و تقدیر، بلکه به این دلیل است که نمایش ایرانی از او متأثر است.

مساوات گفت: بنابراین هر کاری کردم، دیدم بدون این عنوان جایی برای اظهار وجود و فضل آنچنانی در این نمایش باقی نمی‌ماند و لاجرم به واسطه همین اسم نمایشنامه شکل گرفت. این لاجرم هم به این دلیل است که این عنوان («بیضایی») اینقدر با نمایش ایرانی یکی است که شاید این نوع نمایش (نمایش ایرانی) بدون اسم او، تکه پاره‌هایی باشد که فقط به درد موزه‌ها می‌خورد.

او همچنین اضافه کرد:‌ فرهنگ بیضایی سهم من است و احساس می‌کنم فقط از سهم و ذخیره‌ی خودم نسبت به آنچه دریافت کرده‌ام برای این نمایش استفاده می‌کنم.

محمد مساوات همچنین در پایان اظهار کرد: نمایش «بیضایی» پس از اجرا در جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی که شهریور امسال برگزار می‌شود، احتمالا مهرماه در تالار «سنگلج» به اجرای عمومی می‌رسد.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 440729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =