حجت الاسلام حسن روحانی نه تنها در سخنرانی خود از تریبون سازمان ملل، که حتی در نشست خبری پس از آن نیز به سخنان مداخله جویانه ترامپ علیه ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهور در این نشست خبری در پاسخ به سوالی که به احتمال مذاکره ایران و آمریکا اشاره داشت، گفت: سال‎ها طول کشید تا ایران و آمریکا در موضوعی به توافق برسند اما طرف آمریکایی در پی نقض آن است. در چنین شرایطی احتمال مذاکره دوجانبه ایران و آمریکا واقع بینانه نیست و وقت کشی است. اگر امریکا این توافق را زیر پا بگذارد هیچ کس حاضر به گفت‌وگو با امریکا نیست زیرا صحبت کردن با کشوری که تعهداتش را زیر پا گذاشته حرف بزند.

او به سخنان روز گذشته همتای آمریکایی اش از تریبون سازمان ملل اشاره کرد و آن را مداخله جویانه و ضد ایرانی خواند و گفت: ما منتظر عذرخواهی ایشان از ملت ایران هستیم.

اهم سخنان وی در این نشست خبری از این قرار است:

*ملت ایران در یک انتخابات پر شور و رقابتی در ایران و در انتخابات ریاست جمهوری راه جدید چهار ساله خود را انتخاب کردند. در این راه مردم ما خواهان روابط گسترده در جهان و توسعه و پیشرفت در داخل کشور و ثبات و آرامش در کل منطقه هستند. دولت دوازدهم موظف است این اهداف را دنبال کند و سفر من به نیویورک و شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل برای این بود اهدافی که ملت ایران در انتخابات اعلام کردند را دنبال کنیم. در گفت‌وگوهایی که در حاشیه اجلاس، با سران کشورهای مختلف داشتیم، در همه آنها اولین مسئله توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای دوست بود. همانطور که شما می‌دانید بعد از برجام فضای بسیار مناسبی برای توسعه روابط ایران با کشورهای دیگر به ویژه در زمینه اقتصادی فراهم شده است.

*به دنبال آن هستیم با سیاست برد - برد به نفع دو کشور روابط مان را با کشورهای دوست به پیش ببریم. بعد از برجام میلیاردها دلار در ایران از طریق کشورهای خارجی سرمایه گذاری شده و ده‌ها میلیارد اعتبار از طریق بانک‌های خارجی فراهم شده است. فضای داخلی ایران هم نشان از امیدواری مردم به آینده است. این واقعیت گویا است که مردم به چهار سال آینده امیدوارتر از گذشته هستند.


*برجام یک توافق چندجانبه بین هفت کشور است که مورد حمایت کشورهای دیگر نیز هست. به غیر از سه کشور اروپایی، کل اتحادیه از این توافق حمایت می‌کند و نماینده‌اش نیز در این توافق حضور داشت. این توافق ماه‌ها به دلیل دقت برای تدوین بندها و اهمیتش طولانی شده و همه کشورها به اتفاق آرا به این توافق دست یافتند و شورای امینت نیز در قطعنامه ۲۲۳۱ از این توافق حمایت کرد. کشور آغاز کننده نقض، در کنار زیر پا گذاشتن تعهدات حقوقی و اخلاقی، راه انزوا را انتخاب کرده است. در نطق‌های مجمع عمومی دید فقط دو نفر نسبت به این توافق خوشحال نبودند و حتی آن را مایه شرمساری دانستند. بیش از ۱۹۰ کشور این توافق را بهترین دانستند. عقل و مصلحت جهانی این را خواهد گفت. مسئله عدم اشاعه نیز همین را خواهد گفت.
* من نمی‌دانم کشوری که از برجام خارج شود چه سودی دارد. جز رسوایی هیچ سود دیگری نخواهد داشت. اگر دولت امریکا از توافق خارج شود توسط ملت امریکا و اتحادیه اروپا و کشورهای دنیا محکوم می‌شود و متحدان امریکا نیز جرات حمایت از امریکا را ندارند. جز خوشحال کردن یک رژیم منفور در این منطقه کس دیگری از نقض برجام خوشحال نمی‌شود که دولت امریکا این قدم را بردارد. با در نظر گرفتن منطق، عقل و مصلحت فکر نمی‌کنم امریکا به این زمینه دست بزند هرچند شعار می‌دهد. اگر امریکا از این توافق خارج شود دست ایران را برای هر انتخابی باز گذاشته شده است. خروج امریکا از برجام هیچ فشاری به ایران وارد نمی‌کند بلکه دولت امریکا تحت فشار افکارعمومی جهان قرار می‌گیرد و جایگاه ایران را افزایش می‌دهد. ما برای شرایط مختلف پیش بینی‌های مختلف را انجام دادیم.

*اروپایی‌ها به صراحت از برجام حمایت می‌کنند و به من هم گفتند که نظرات‌شان را به امریکا نیز انتقال داده‌اند.
*{در پاسخ به اینکه گزینه‌های ایران پس از خروج امریکا از برجام چیست؟} ایران در برابر این موضوع گزینه‌های مختلفی دارد. یک بخش بزرگ مسئله وابسته به نوع عکس العمل اتحادیه اروپا است. ما در گذشته در دهه ۹۰ با امریکا مسئله داشتیم. امریکا در آن دوران به دنبال این بود که قانون فرامرزی علیه ایران اجرا کنند که اتحادیه اروپا در آن باره ایستادگی کرد و امریکایی‌ها شکست خوردند اما سرمایه‌گذاران و بانکداران اروپایی در ایران سرمایه‌گذاری کردند. نوع عمل اروپایی‌ها در نوع تصمیم ما تاثیرگذار خواهند بود.

*موضوع برجام پایان یافته است و هیچ گونه برگشتی در این توافق نخواهد بود. دو سال درباره کلمه کلمه آن توافقنامه حرف زده شده است. ماه‌ها درخصوص زمان‌ها بحث شده است. اصرار ماه کوتاه بودن زمان ها و اصرار طرف مقابل طولانی بودن بود. این توافق ساختمانی است که اگر آجری از آن کشیده شود همه ساختمان فرو می‌پاشد. برجام یا با همه ویژگی‌های خود باقی می‌ماند و یا از بین می‌رود. برجام تکلمه‌ای نخواهد داشت و قابل مذاکره مجدد نیست.
*اعتراض اصلی ما به دولت امریکا است که به هر صورتی روزانه به دنبال نقض برجام است که نمونه آن نطق دیروز رئیس جمهور است که در تباین با بند ۲۹ برجام است. ما نظراتمان در ۱+۵ اعلام می‌کنیم. قاعدتا افراد حاضر نیز نظرات خود را بیان می‌کنند. انتظار ما این است که همه اعضا مانند ایران به تعهدات خود صد در صد پایبند باشند. ایران صد در صد به تعهداتش پایبند بوده و نه ۹۹ درصد. پس انتظار ما تعهد و پایبندی صد در صدی آنهاست و اگر نقصی وجود دارد باید آن را برطرف و جبران کنند.

*{خطاب به خبرنگار نیویورک تایمز} شما به ترامپ شناخت بیشتری دارید. شما در طول سال با وی سروکار دارید ولی ما همین چند روز. گزینه‌های ما در قبال نقض برجام از سوی آمریکا، قطعا حرکت به سوی ساخت سلاح هسته‌ای نیست . به صراحت گفته‌ایم سلاح هسته‌ای را خلاف اخلاق و دین خودمان می‌دانیم. رهبر انقلاب تحریم سلاح هسته‌ای را اعلام کرده است. حرف دیروز ترامپ یک نوع تهمت بود. ایران هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست. بحث ما غنی سازی است و نه ساخت بمب اتمی.
*اهل سنت در ایران در انتخابات ریاست جمهوری بهترین مشارکت را در کشور داشتند و بالاترین رای را به بنده دادند. آنها در مجلس حضور دارند و در مناصبی چون معاون وزیر، فرماندار و سفیر قرار دارند. می‌خواهیم به جوانان، خانم‌ها و اقوام میدان‌ها بیشتری دادیم. بخشنامه دادم تا وزرا دو مشاور و معاون خود را از خانم‌ها و جوانان انتخاب کنند. سنی‌ها در کشور ما آزاد هستند و حضور دارند. مراسم‌شان آزادانه برگزار می‌شود. ما در حقوق شهروندی تفاوتی قائل نیستیم.

*{در پاسخ به سوالی درباره وضعیت جسمی باقر نمازی و بازگشت مجدد به زندان} نسبت به این زندانی، افراد دیگری هم در خارج از کشور و و در امریکا زندانی هستند. درخصوص مسائل قضایی، این موارد در اختیار قوه قضاییه بوده و این قوه مستقل است. با این وجود، هم به خاطر انسانی و هم با توجه به اینکه رئیس‌جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است، اگر رئیس جمهور ببیند در جایی قانون نقض می‌شود باید تذکر دهد. مواردی بوده و ما در خصوص آن مسائل با قوه قضاییه مکاتبه داشته‌ایم. با این حال، من دلم می‌خواهد همه ایرانی‌ها آزاد باشند. من امیدوارم این آرزو برای ایرانیان زندانی در امریکا را هم بکنند. 20 نفر ایرانی بیگناه در امریکا زندانی هستند. در مسائل انسانی متاسفانه استاندارد واحدی وجود ندارد. با این حال، اگر فردی زندانی است و بخواهند موضوع را سیاسی کند کار بدتر می‌شود.

2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    7 2
    اقا متشكريم كه عزت ايراني را پاس داشتيد در مقابل يك مشت گاو چران بي بي تربيت
  • بی نام DE ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    2 9
    چرا عذرخواهی ؟؟؟ چه توهینی به ملت کرد ؟؟؟ باز قافیه تنگ شد ملت را سپر خودتان کردید ؟؟؟؟
  • آریایی A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    8 2
    چه پاسخ کوبنده ای کاش نیویورک بمونی تا ترامپ عذر خواهی کنه و بعد برگردی
  • بی نام RO ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
    7 4
    الان ترامپ بدو بدو میاد عذرخواهیییییییییییییییییییی