تسنیم نوشت:

نویسنده سرشناس عرب با اشاره به دروغ پردازی‌های رسانه‌های مصر علیه رهبران جنبش حماس و انتشار مطالب ساختگی در مورد ثروت‌های چند میلیارد دلاری آنان، این مواضع را شرم آور خوانده و آن را توهینی به تاریخ و شرافت مصر دانست.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه الرای، عبدالباری عطوان نویسنده سرشناس عرب با اشاره به مواضع خصمانه برخی رسانه های مصری علیه رهبران جنبش حماس و انتشار مطالب ساختگی در مورد ثروت های چند میلیارد دلاری آنان، تاکید کرد این مواضع شرم آور بیش از اینکه توهین به ملت فلسطین باشد، برای تاریخ درخشان مصر و شرافت آن ننگ آور است.
وی تاکید کرد: در شرایطی که غزه آماج حملات بیرحمانه اسرائیل قرار گرفته و آمار شهدا و مجروحان به ویژه کودکان آن هر لحظه رو به افزایش است، رسانه های مصر در اقدامی بی شرمانه جنبش مقاومت اسلامی حماس وسایر گروههای مقاومت فلسطین را هدف حملات تبلیغاتی خود قرار داده‌­اند، بنابراین مقامات مصری که خود عامل این دشمنی هستند، باید مسئولیت این اقدام را بپذیرند.
عطوان افزود: شرم آور است که گویندگان و مجریان تلویزیون‌­های مصر با اعلام پیروزی نتانیاهو او را به تکمیل جنگ و نسل کشی در فلسطین تا از بین رفتن اخرین نفر در غزه فرامی خوانند و روزنامه های مصر نیز آکنده از مقالاتی است که در آن مقاومت را مسئول حمله اسرائیل به غزه و ریخته شدن خون اهالی آن معرفی کرده و هر بار که جنگنده­‌های اسرائیل غزه را هدف قرار داده و عده زیادی را کشته و صدها هزار نفر را در ماه مبارک رمضان بی خانمان و آواره می کنند، از خوشحالی هلهله سر می­‌دهند.
هر کس این کینه ورزی و نفرت را در رسانه های صوتی و تصویری مصر در قبال اهالی غزه مشاهده می‌­کند، تصور می­‌کند که این ملت فلسطین است که مصر را اشغال و زنان را بی حرمت کرده و ثروت­های این کشور را به تاراج برده و مردان آن را در کنار رود نیل به حقارت کشیده و مانند تاتارها و تمام مهاجمان خونریز تاریخ، با محاصره و جنگ، گرسنگی را بر اهالی مصر تحمیل کرده­‌اند.
غزه با مساحتی اندک و به عنوان منطقه­ای که از نظر جمعیتی پرتراکم ترین نقطه جهان به شمار می آید، و در حالی که با کشتار و ویرانگری اسرائیلی ها دست و پنجه نرمی می­کند، از دید بسیاری از اصحاب رسانه‌­های مصر، کشور بزرگی است که بمب­های اتمی در اختیار داشته و بزرگترین خطربرای امنیت و ثبات مصر است.

جای خالی تظاهرات ضد اسرائیلی در قاهره
به گفته عطوان، در حالی که پایتخت بسیاری از کشورها از جمله فرانسه، آمریکا، هند، پاکستان و بنگلادش به صحنه تظاهرات در محکومیت حملات اسرائیل به غزه تبدیل شد حتی یک تظاهرات در قاهره در حمایت از مردم غزه و به گونه­‌ای که شایسته نقش مصر و حسن هم جواری و تاریخ مشترک با فلسطین است، برگزار نشد. وی تاکید کرد، اما صبر ما زیاد است و تصمیم گرفتیم به این تبلیغات مسموم واکنش نشان ندهیم زیرا اکنون جنگ ما با مصر نیست و نخواهد بود و این اسرائیل است که با حمایت آمریکا و کشورهای غربی به ریختن خون مردم غزه برخاسته است و بر این باور بودیم که چه بسا این حملات وحشیانه برخی وجدان های مرده را زنده یا احساس برادری و محبت را تحریک کند، اما متاسفانه چنین نشد.

دروغ پردازی از ثروت های رهبران حماس
عطوان یادآور شد که امروز یکی از روزنامه‌­های مصر گزارش مفصلی به نقل از روزنامه گلوبس اسرائیل منتشر کرده و از حساب های بانکی رهبران حماس پرده برداشته و مدعی شد که اسماعیل هنیه چهار میلیارد دلار و خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش بین دو تا پنج میلیارد دلار ثروت دارند.
این روزنامه در گزارش مفصل خود همچنین مدعی شده است که ثروت موسی ابومرزوق نیز به سه میلیارد دلار می­‌رسد و تعداد زیادی خودروهای لوکس و آپارتمان های شیک در پایتخت های کشورهای مختلف جهان در اختیار دارد.
به هر حال این اولین بار نیست که روزنامه­‌های مصر در مورد دارایی رهبران حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین، بزرگنمایی می­‌کنند زیرا پیش از این نیز نویسندگانی مانند موسى صبری، انیس منصور و صلاح قبضایا با انتشار مطالب متعدد در این خصوص در صدد ایجاد نفرت از ملت فلسطین و تحریک مصری‌ها علیه آن برآمدند.
عطوان در ادامه اظهار داشت: اگر در زمان انور سادات چنین مواضعی از سوی رسانه‌­های مصر اتخاذ شد و در زمان جمال عبدالناصر قوت گرفت، جای تعجب نداشت، اما اینکه عبدالفتاح السیسی نیز همین شیوه را با شدت بیشتری در پیش بگیرد، قابل درک نیست آن هم در شرایطی که امت عرب و مسلمان با چنین حملات وحشیانه و خونینی روبه رو هستند.
وی در توضیح این مطلب افزود: من شخصا تمام رهبران حماس را که نام آنان در این گزارش ساختگی ذکر شده، می‌­شناسم و می دانم که هنیه همچنان در اردوگاه الشاطی و در خانه­‌ای بسیار ساده زندگی می‌­کند و مانند سایر اهالی این اردوگاه زندگی ساده­ای دارد و هر لحظه ممکن است ترور شود.
اما موسی ابومرزوق در اردوگاه بینا در 50 متری اردوگاه اسدود در رفح به سر می­‌برد و مادر او نیز برای درمان به مصر نرفته و در همین اردوگاه فوت کرد.
بنابراین ادعای روزنامه مصری به نقل از یک افسر اسرائیلی مبنی بر اینکه ابو مرزوق در دهه نود به منظور دریافت پول از ثروتمندان آمریکایی برای حمایت مالی از حماس عازم آمریکا شد، صحت نداشته و ارزش توضیح و پاسخ ندارد زیرا ایشان در آن زمان در یکی از زندان­‌های اسرائیل در بند بود و من هر روز اشتراکی از روزنامه‌­ای که در آن زمان سردبیر آن بودم، برای ایشان ارسال کرده و با او به طور مداوم تماس داشتم.
اما خالد مشعل که به ادعای این گزارش ثروت پنج میلیارد دلاری دارد، نیز زندگی ساده­ای داشته و مراسم ازدواج دختر او با یکی از اعضای حماس که او نیز از خانواده­ای بسیار ساده زیست است، در نهایت سادگی برگزار شد.
به گفته عطوان، اگر این روزنامه مدعی می شد که ثروت این افراد به چند میلیون دلار می‌رسد، شاید برای عده‌­ای باور کردنی بود، اما چند میلیارد دلار بسیار ساختگی و باور نکردنی است.

انتشار گزارش دروغ از ثروت رهبران حماس، هدفمند است
اما کسی که عامل انتشار این مقاله است، احمق نبوده بلکه به خوبی می­داند چه می کند زیرا بسیاری از برادران مصری و عامه مردم که زندگی دشواری دارند، چنین آماری را باور می‌­کنند چرا من که دانش آموخته دانشگاه‌­های مصر هستم، به خوبی از تاثیر رسانه­‌ها و تبلیغات آن بر مردم عادی با خبر هستم و شاهد بودم که چگونه زمانی که انور سادات در صدد عادی سازی روابط با اسرائیل و به اهتزاز در آوردن پرچم آن در قلب قاهره بود، رسانه­‌های مصری رویکردهای دوستانه مصری­‌ها را نسبت به عرب‌ها به نفرت و کینه تبدیل کردند.
به هر حال و با وجود زخم عمیقی که از حملات تبلیغاتی مصری برداشته‌­ایم، همچنان به ملت برادر مصر اعتماد داشته و آن را پشتبیان خود و همه عرب­ها می­‌دانیم، زیرا امکان ندارد مصری­ها که در راه حمایت از قضیه فلسطین بیش از یکصد هزار شهید دادند با آنان در یک جبهه نباشند، بنابراین چنین تبلیغاتی با وجود شدت آن، همچنان تاثیر محدودی خواهد داشت و به مثابه ابری گذرا است.
اما کسانی که اکنون به جبهه اسرائیل پیوسته­‌اند بیش از اینکه به فلسطینی­‌ها توهین کنند با این کار، مصر و اعتقادات آن و نیز تاریخ درخشان آن در حمایت از حق و عدالت را مورد اهانت قرار می‌دهند، به ویژه اینکه مردم بزرگوار مصر بی حرمتی به ملت فلسطین آن هم به این شیوه اهانت­ آمیز را قبول نخواهند کرد و در جبهه مقابله با دشمنی که برای مصر و نقش و جایگاه آن دسیسه چینی می­‌کند، قرار می­‌گیرند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =